Benzinové přeplňované přímovstřikové motory dnes tvoří páteř evropské produkce koncernu VW.

Benzinové přeplňované přímovstřikové motory dnes tvoří páteř evropské produkce koncernu VW. | foto: Volkswagen

Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

  • 281
Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro všechna nově prodávaná auta. Škoda potvrdila, že své vozy s benzinovými motory TSI bude vybavovat filtry pevných částic od příštího roku.

U moderních motorů je problémem stále rozšířenější systém přímého vstřikování, který sice umožňuje přesnější dávkování paliva, ale za určitých provozních podmínek také způsobuje to, že se palivo ve válcích nespálí dokonale a vznikají saze. Je přitom jedno, jestli jde o benzinový nebo vznětový motor, pro který jsou tzv. DPF (Diesel Particulate Filter) povinné již od platnosti emisní normy Euro 5 (září 2009). Benzinové motory povinnost dožene tři roky po začátku platnosti aktuální Euro 6, tedy v září letošního roku. Zprvu bude platit jen pro nově homologované modely, o rok později pro všechna nově prodávaná auta (více o problematice čtěte zde),

Škoda řeší Dieselgate

Škoda Auto dosud vytvořila řešení pro opravu 300 000 vozů z celkem 1,2 milionu aut značky postižených aférou dieselgate týkající se motorů způsobilých obcházet měření emisí. „Třetina z nich, tedy zhruba 100 000 aut, již navštívila servis, kde jim upravili software řídící jednotky,“ uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.

Obcházení emisí Škoda vyřešila u dvoulitrových motorů TDI předchozí generace pro modely Superb, Octavia a Yeti. „Očekáváme, že úřady schválí i naše řešení pro vozy 1,2 a 1,6 TDI,“ dodal Maier.

Skandál vypukl v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz (zde).

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. (22.3.2017)

Vozy s problematickým motorem EA 189 plnícím normu Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě. V Česku se problém týká asi 165 000 vozů všech koncernových značek.

Na automobilky Škoda Auto a Volkswagen podali kvůli dieselgate žalobu zatím čtyři Češi. Za to, že jim firmy do aut namontovaly software falšující laboratorní výsledky měření zplodin, po nich dohromady požadují odškodnění 510 000 korun.

,