Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Finsko: kolony aut blokují hranice

  11:15aktualizováno  11:15
VAALIMAA (Finsko) - Člověk se začíná ptát, jestli je skutečně v zemi, která se chlubí nejlepšími celními službami na světě, když se přiblíží k hraničnímu přechodu do Ruska. Navzdory letnímu řidšímu provozu stojí před ním desítky nákladních i osobních aut. Trvá to obvykle několik hodin, ale může se to protáhnout i na dny, píše agentura Reuters.

Je ironií, že Finsko bylo loni zvoleno za zemi s nejlépe organizovanými celními službami. Na přechodu Vaalimaa- Torfjanovka, ležícím asi 200 kilometrů východně od finského hlavního města a považovaném za hlavní bránu pro dopravu Rusko-
EU, jsou však fronty běžnou záležitostí. 

Řidič kamiónu Harri Havela, devětatřicetiletý Fin, který jezdí touto cestou často, je frustrován. Řekl, že jednou strávil na hranicích čtyři dny. "Je to strašně únavné, protože pokaždé je tu fronta," říká Havela. Řidič ruského nákladního auta Alexandr Brovčenkov s tím souhlasí a doplňuje, že čekání způsobuje ruská byrokracie. "Kdyby naši chlapci pracovali - myslím tedy Rusové, přechod hranic by byl normální. Jen nám přidělávají problémy," stěžuje si
dvaatřicetiletý Brovčenkov. 

Finsko-ruská hranice dlouhá 1300 kilometrů je důležitá, protože Finsko je jedinou zemí EU, která hraničí s bývalým Sovětským svazem. Evropská unie je také největším obchodním partnerem Ruska. Kdyby se zlepšily procedury na hranicích, finský obchod s Ruskem by se výrazně zvýšil z nynějších 6,2 miliardy dolarů ročně, tvrdí úřady. 

Vaalimaa je jeden z několika hraničních přechodů. Ale proto, že tudy vede nejkratší cesta z Helsink do Petrohradu, druhého největšího ruského města, soustřeďuje se tu nejvíce dopravy. Projíždějí tudy hlavně ruská nákladní auta. Loni přejelo přes tento přechod více než milión vozidel, včetně nákladních aut, která zajišťují jednu šestinu z celkového objemu finsko-ruského obchodu.

Finští činitelé připouštějí, že někdy zpomalují dopravu, ale je to na žádost  ruských kolegů, kteří potřebují více času na kontrolu. Vysvětlují to tím, že ruští celníci používají zastaralé kontrolní metody, často mění pravidla a praktiky, které používají v boji proti pašování a celním podvodům; to vede nejednou až k zastavení dopravy.

"Na druhé straně jsou velmi složité kontroly, které nejsou selektivní. Celníci se snaží zastavit všechna vozidla a zkontrolovat je," řekl Tommi Kivilaakso, šéf finského východního celního okruhu. Ruští celníci namítají, že situace se zlepšuje,
že nejsou velké problémy. Rusko vkládá naděje do technického řešení, kterým je například projekt TEDIM. Ten byl vypracován pro firmy, které dodávají celnicím informace o svém zboží elektronickou cestou, aby se vyhnuly obsáhlé hraniční kontrole.

"Ačkoli se během testovacího období objevily technické problémy, Finové tvrdí, že až projekt začne plně fungovat, připojí se k němu více než 40 firem, a to bude pro nás velká pomoc," řekl jeden ruský celník. Finští celníci ale upozorňují, že zatím se jen málo pokročilo. "Nejde to dobře. Není jednoduché kombinovat západní technologie s ruským systémem, který je velmi domácký," řekl Kivilaakso a dodal, že by pomohla politická vůle.

Šéf celnice ve Vaalimaa Petri Kukkonen zdůrazňuje, že dalším problémem je korupce v zemi, kde průměrný měsíční plat celníků je kolem 120 dolarů. Loni bylo na celnici Torfjanovskaja propuštěno kvůli korupci 21 ruských celníků. Je to jeden z důvodů, proč mnoho lidí, jako ti, kteří používají tento hraniční přechod, nevěří, že by brzo došlo k nějakým změnám.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.