Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krejčí nejslavnějších ferrari slaví osmdesátiny

aktualizováno 
Dvorním karosářem ikonické automobilky Ferrari je slavné studio Pininfarina. Mužem, který v jeho službách oblékl ta nejslavnější ferrari, je Leonardo Fioravanti. Tak trochu utajený génius dal tvář i dalším zajímavým autům. Dnes osmdesátiletý inženýr stále tvoří.

Ferrari F40 | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Leonardo Fioravanti se narodil posledního ledna 1938 v Miláně. Po skončení studií na milánské polytechnice, kde vystudoval aerodynamiku, nastoupil do studia Pininfarina v roce 1964.

U Pininfariny strávil Fioravanti 23 let a dal za ty roky tvář ikonickým vozům Ferrari Dino po 365 GTB/4 známému jako Daytona, namaloval Ferrari 512 Berlinetta Boxer nebo 288 GTO a model 308 GTB. Nejslavnějším ovšem zůstane navždy fascinující Ferrari F40.

BMC 1800 Aerodinamica

BMC 1800 Aerodinamica

Fiat 130 Coupe

Fiat 130 Coupe

Ale jeho podpis nenesou jen sportovní legendy z Maranella. Z jeho skicáku je i převratný koncept BMC 1800 Aerodinamica. Rozložitý hatchback představený v roce 1967 na autosalonu v Turíně si nedělal ambice na výrobu, ale ovlivnil a inspiroval mnoho dalších modelů od Citroënu GS a CX přes Alfasud a Lancii Betu až po Rover 3500. Fioravantiho tužka naskicovala také Fiat 130 Coupé nebo Lancii Gamma ve verzi sedan.

Fotogalerie

V osmdesátých letech se Fioravanti stal šéfem celého oddělení vývoje u Pininfariny, v roce 1987 ovšem piemontský ateliér opouští a zakládá vlastní společnost nesoucí jeho jméno. Značka Fioaravanti se neomezuje jen na tvorbu designu prototypů, je to kompletní projekční kancelář zabývající se rozličnými obory od automobilů po architekturu. Důraz na aerodynamiku, původní Fioravantiho řemeslo, je u tvorby studia velmi zřetelný.

V letech 1988 až 1991 pracoval na vysokých manažerských postech skupiny Fiat. Nejprve jako zástupce generálního ředitele automobilky Ferrari a následně šéf designérského studia Fiatu a Alfy Romeo.

Následně se vydal cestou nezávislého konzultanta, radil japonskému Lexusu i čínské automobilce BAIC.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz