Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkrachovalý Fisker koupili Číňani, elektromotor nahradí osmiválcem

  12:14aktualizováno  12:14
Bankrotový soudce schválil prodej zbývajícího majetku zkrachovalého amerického výrobce elektrických vozů Fisker Automotive čínskému výrobci automobilových součástek Wanxiang Group. Pod kapotou velkého sedanu Karma už nebude příst jen hybridní pohon, v plánu je i zuřivý osmiválec.

Fisker Karma | foto: Fisker

Čínská firma zvítězila v aukci na majetek Fiskeru s konečnou nabídkou 149,2 milionu dolarů (téměř tři miliardy Kč). Aukce se konala minulý týden a trvala tři dny. O Fisker se prali čínští miliardáři, Richarda Li z Hongkongu nakonec přebil nabídkou Lu Guanqiu, zakladatel Wanxiangu. Startovalo se na 55 milionech dolarů a dražba měla 18 kol.

Wanxiang již loni v podobné aukci koupil firmu A123 Systems, která byla dodavatelem baterií pro Fisker. V listinách pro soud nový čínský majitel uvedl, že by mohl obnovit výrobu v příštích měsících, podle nejnovějších informací chce nejprve rozjet výrobu ve finské továrně Valmet. Až poté má následovat obnovení výroby v americkém Auburn Hills. Wanxiang odhaduje, že v prvních 18 měsících prodá více než 1 000 vozů Karma v USA a 500 v Evropě.

Podle dokumentů, které Wanxiang předal americkým úřadům, chce čínská firma pod dlouhou kapotu karmy dostat osmiválec dopovaný turbodmychadlem. Cestičku k tomu má už prošlapanou. 

Kolem sportovně tvarované limuzíny určené pro ekologicky smýšlející zákazníky se už dlouho pohybuje bývalý šéf koncernu General Motors Bob Lutz. Technická stránka auta se Lutzovi líbí, nezamlouvá se mu však hybridní pohon karmy. A tak s Gilbertem Villarrealem založil společnost VL Automotive, která měla v plánu přestavovat karmy na vysokovýkonné vozy s konvenčním pohonem. Prodeje vozu pojmenovaného VL Destino měly odstartovat loní, pár aut asi opravdu vzniklo. V půlce ledna dokonce VL představilo koncept destina se skládací střechou.

VL Destino s přeplňovaným osmiválcem 6,2 litru z Chevroletu Corvette ZR-1 podle informací Reuters také Wanxiang při prezentaci před věřiteli ukazoval jako "první opravdový americký luxusní sedan po desítkách let". Wanxiang však také uvedl, že chce i nadále zachovat a vyvíjet i hybridní verzi. 

Bob Lutz se loni nechal slyšet, že cena destina by mohla být asi 180 tisíc dolarů, karmu nabízel Fisker v USA za sto tisíc dolarů. V dokumentech, které předal nový čínský majitel americkým úřadům, se píše, že firma A123 je "srdcem Fiskeru", o firmě VL zas říká, že je to "duše Fiskeru".

Fisker podal návrh na insolvenční řízení loni v listopadu. Výrobu firma zastavila již předloni. Fisker původně počítal s roční produkcí až 100 000 vozů. Domácí prodej karmy se však pohyboval jen ve stovkách kusů ročně. Celkem tak firma vyrobila jen zhruba 2 500 vozů, některé zdroje uvádějí ještě o 700 aut méně.

Do Česka dovezl několik aut prodejce Subaru, Kie, Suzuki a dalších značek Emil Frey. Jeden fisker stále parkuje v showroomu v Pekařské ulici na Praze 5.

V rámci podpory výroby automobilů na elektřinu získal Fisker v roce 2009 od vlády úvěrovou garanci na 529 milionů dolarů a vyčerpal z ní 193 milionů, dokud mu v roce 2011 vláda čerpání pro neplnění podmínek zastavila. Od soukromých investorů získala firma asi 1,2 miliardy dolarů.

Hybrid Technology loni koupila výhodně od vlády dluh Fiskeru. Za dluh více než 160 milionů USD zaplatila 25 milionů USD a původně plánovala, že převezme Fisker tak, že mu odpustí dluh 75 milionů USD. Další věřitelé by podle plánu nedostali téměř nic. Bankrotový soud však v lednu nabídku odmítl a rozhodl, že automobilka se prodá v aukci.





Nejčtenější

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.