Emisní mechanici se podle Fleischhanse potýkají se „strojovým vyhodnocením“ nových emisních programů. Vyhodnocení emisí musí podle nařízení Ministerstva dopravy proběhnout plně automatizovaně. Měřící aparatura si ovšem s autem často nerozumí. „Auto v emisním testu nevyjde třeba jen z toho důvodu, že během měření emisí sepne ventilátor chlazení,“ popisuje odborník. „Vlivem ne úplně spolehlivé techniky, mnoha chyb v programu, vozidlech samotných a snímání otáček či teploty motoru se najednou přístroj u toho či onoho kroku zasekne a zkrátka nejde pokračovat dál.“
Majitelům pak hrozí že budou muset i plně vyhovující vozidlo odstavit. STK je totiž bez vyhovujícího protokolu vyhodí.
„Problém je ve strojovém vyhodnocení“ jako jediném možném postupu, kdy mechanik nemá šanci průběh testu v měřicím přístroji nikterak ovlivnit,“ popisuje expert. „Ministerstvo dopravy ve snaze zarazit 15 let masového podvádění v emisních kontrolách zavedlo novou emisní metodiku, která téměř nedovoluje zásah lidské ruky.“
Řešení emisní stanice našly, rozhodně ovšem není ideální. „Pomohou si ́šidítkem ́. Jenže když k emisní stanici přijede někdo, koho emisní mechanik osobně nezná, nemůže si podvůdek dovolit a může Vás i se zánovním autem v záruce vyhodit jako nevyhovující,“ popisuje Fleischhans. „To „šidítko“ je krabička, která simuluje všechno tak, jako kdyby bylo na emisní přístroje napojené auto,“ vysvětluje.
Stejně jako v minulosti tak podle odborníka budou majitelé vozidel nuceni svěřovat auto pro provedení emisní kontroly do rukou zprostředkovatelů, kteří ji za poplatek navíc zajistí. Více čtěte v blogu Libor Fleischhanse na iDNES.cz - zde