Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Blog: Přísnějšími testy emisí na STK nemusí projít ani zdravé auto

  18:00aktualizováno  18:00
Měření emisí u automobilů v roce 2017 zpřísnilo. Protože se však Ministerstvu dopravy vymkla kontrola z rukou, nemusí vyhovět ani vozidlo, co je emisně naprosto v pořádku. Píše ve svém blogu na iDNES.cz přední český odborník na měření emisí Libor Fleischhans.

Ilustrační snímek | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Emisní mechanici se podle Fleischhanse potýkají se „strojovým vyhodnocením“ nových emisních programů. Vyhodnocení emisí musí podle nařízení Ministerstva dopravy proběhnout plně automatizovaně. Měřící aparatura si ovšem s autem často nerozumí. „Auto v emisním testu nevyjde třeba jen z toho důvodu, že během měření emisí sepne ventilátor chlazení,“ popisuje odborník. „Vlivem ne úplně spolehlivé techniky, mnoha chyb v programu, vozidlech samotných a snímání otáček či teploty motoru se najednou přístroj u toho či onoho kroku zasekne a zkrátka nejde pokračovat dál.“

Majitelům pak hrozí že budou muset i plně vyhovující vozidlo odstavit. STK je totiž bez vyhovujícího protokolu vyhodí.

„Problém je ve strojovém vyhodnocení“ jako jediném možném postupu, kdy mechanik nemá šanci průběh testu v měřicím přístroji nikterak ovlivnit,“ popisuje expert. „Ministerstvo dopravy ve snaze zarazit 15 let masového podvádění v emisních kontrolách zavedlo novou emisní metodiku, která téměř nedovoluje zásah lidské ruky.“

Řešení emisní stanice našly, rozhodně ovšem není ideální. „Pomohou si ́šidítkem ́. Jenže když k emisní stanici přijede někdo, koho emisní mechanik osobně nezná, nemůže si podvůdek dovolit a může Vás i se zánovním autem v záruce vyhodit jako nevyhovující,“ popisuje Fleischhans. „To „šidítko“ je krabička, která simuluje všechno tak, jako kdyby bylo na emisní přístroje napojené auto,“ vysvětluje.

Stejně jako v minulosti tak podle odborníka budou majitelé vozidel nuceni svěřovat auto pro provedení emisní kontroly do rukou zprostředkovatelů, kteří ji za poplatek navíc zajistí. Více čtěte v blogu Libor Fleischhanse na iDNES.cz - zde




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

Pracuje se na softwaru, který podle hluku vibrací pozná poruchu auta

Autoservisy mají speciální přístroj pro zátěžový test autobaterie.

Řada poruch nebo blížících se problémů se u auta projevuje specifickými zvuky nebo vibracemi. Školený sluch mechanika...

Dobře vidět něco stojí: lepší světla jsou až třikrát dražší

Detail nové Škody Superb

Mnohem lépe svítí, to je jedna ze zásadních výhod moderních aut. Výrobci dokázali za posledních několik málo let udělat...

Najdete na iDNES.cz