Florencie obry nechce: NE pro SUV!

  • 334
Zastupitelstvo perly Toskánska v úterý schválilo vyhlášku "proti SUV". Do centra Florencie nebudou moci vjíždět auta těžší než 1800 kg a s průměrem kol větším než 700 mm. Je to reakce na vzrůstající množství aut typu SUV ve městě. Vyhláška vstoupí v platnost 1. ledna 2005, rezidenti budou omilostněni.

Od nového roku budou mít "teréňáky" v Itálii život o něco těžší.

Florencie je nechce pustit do svého starobylého centra.

S největší pravděpodobností se nepodívají ani do Říma ke Koloseu.

Florencie je prvním městem v Itálii, které se do boje proti velkým autům pustilo naplno.

Zastáncům tohoto opatření jsou největším trnem v oku off-roady a vozy sportovně-užitkové, známé jako "SUVčka".

Florentský radní zabývající se problematikou životního prostředí Claudio del Lungo doufá, že nová vyhláška rozpoutá diskuzi o "nevhodném využívaní těchto vozidel v obydlených centrech".

Čtěte také: Teréňáky, hybaj z města!
"Je známo, že ulice a chodníky městských center mají pro svůj historický původ omezené rozměry a proto jsou absolutně nevhodné pro provoz a parkování těchto vozidel," pokračuje del Lungo.

Podle italského serveru repubblica.it se v Itálii počet nově přihlašovaných terénních aut za posledních šest let zdvojnásobil. Dnes už tvoří prodeje off-roadů a "SUVček" více než 5 procent celkových prodejů aut v Itálii. V ČR je to 1,85 % z prodaných nových aut za první pololetí letošního roku.

Diskuzi na téma smysluplnosti terénně zaměřených aut rozpoutali pařížští radní, kteří o zákazu vjezdu SUV do města začali uvažovat v červnu letošního roku. Vzápětí si italská města vzpomněla, že jim velká a pro chodce nebezpečná auta, která zabírají hodně místa, také vadí.

Římská radnice zvažuje opatření, která budou k silničním obrům ještě tvrdší. Radní Mario Di Carlo navrhuje tři fáze "války". Za prvé: v určitých dnech týdne úplný zákaz jízdy všem SUV ve vymezené oblasti. Dalším opatřením má být absolutní zákaz vjezdu těchto aut do centra města, povolenky by měly být vydávány jen v omezeném množství a za nemalé peníze (návrh mluví o 1000 eurech ročně). Poslední omezení by se mělo dotknout rezidentů, kteří by měli za parkovaní svých "teréňáků" platit stejně jako návštěvníci města.

Alberto Fiorillo, jeden z ekologů, který do "SUV-boje" vytáhl, se odvolává na renomovaný italský motoristický časopis Quattroruote:"...řidič osobního automobilu je při bočním nárazu 30 krát více ohrožen na životě pokud se střetne s SUV." Pokračuje: "Při bočním nárazu SUV do normálního auta je nebezpečí usmrcení 5,6 krát větší než v případě střetu dvou "normálních" aut."

Americký úřadu pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) ze svých statistik vypočítal, že nebezpečí převrhnutí SUV je třikrát větší, než v případě auta tradičního typu.

Největší hádka se strhla kolem spotřeby a znečišťování ovzduší. Ekologové tvrdí, že spotřebovávají více paliva, než obyčejná auta. Zastánci off-roadů a SUV zase říkají, že mají pod kapotami vesměs ty samé motory, které se montují do klasických aut. Ekologové vypočetli, že deset nejprodávanějších SUV spotřebovává o 60-70% paliva více než deset nejprodávanějších aut v Itálii.

Na internetových stránkách italského deníku La Repubblica proběhlo v říjnu hlasování čtenářů. O otázce: "Měl by podle Vás být omezen vjezd aut typu off-road a SUV do měst?" hlasovalo 50 tisíc čtenářů, 77% jich odpovědělo ANO, 22% nesouhlasilo, 1% je nerozhodnuté.

Do věci se poté vložil i italský ministr životního prostředí Altero Matteoli, reagoval slovy: "Je evidentní, že občané žádají konkrétní řešení." Italská vláda nyní zpracovává návrh na uvalení speciální daně na auta, která více znečišťují  životní prostředí a zabírají hodně místa. V tomto případě nejsou v ohrožení jen SUV, ale také supersportovní auta a velké limuzíny.

Inspirovat se mohou u Francouzů, kteří budou od nového roku majitele "špinavých" (více znečišťujících) aut trestat vyššími poplatky a to až do výše 3200 euro, naopak řidiči aut k životnímu prostředí přátelských dostanou slevu.

Na kahánku mají SUV i v Americe, kde jsou podrobovány stále větší kritice. Téměř pětinu vozového parku Američanů tvoří tyto hybridy mezi autem do terénu, užitkovým autem a luxusní limuzínou a polovina prodejů tří největších amerických automobilek připadá na terénní auta (Ford, GM a Chrysler), píše la Repubblica.

Co si o opatřeních florentské radnice myslí dovozce legendárních terénních automobilů Land Rover?

"Jde o populistická opatření, která nabízí pouze na pohled efektní, nikoliv efektivní řešení problémů. Teď jde o SUV, příště půjde třeba o vany. Přitom na znečištění v centrech měst se podílí zejména staré automobily a zbožím přetížené dodávky. Znemožní zastupitelé Florencie zásobování obchodů ve městě nebo začnou vydávat desítky výjimek? Diskriminace jedné skupiny obyvatel nic neřeší," říká Michal Janoušek, CEO Land Rover v ČR.

,