Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Focus 1.8 DI: špičkový podvozek, průměrný motor

aktualizováno 
Ford Focus se může pochlubit patrně nejjistějším podvozkem v nižší střední třídě, prostornou karoserií a velkým zavazadlovým prostorem. Jeho turbodieselový motor 1.8 však nepřekoná konkurenty v kultivovanosti ani v pružnosti. Stejně jako výrobky jiných firem je zárukou nízké spotřeby nafty, ovšem jeho menší zdvihový objem přináší oproti většině klasických dieselů s objemem 1.9 nebo 2.0 litru úsporu při placení povinného ručení.
Žádný vůz kombi nižší střední třídy to nemá lehké. Zákazníci od něj očekávají dostatek prostoru na předních i zadních sedadlech a na konci kabiny velký kufr. Všechny tyto nároky focus splňuje. Prostor pro zavazadla má s objemem 520 litrů srovnatelný s králem této kategorie Škodou Octavia (548 litrů), zatímco ostatní zástupci ve stejné třídě nabízejí méně. Nástupce populárního escortu pak v porovnání s octavií dává víc místa na zadních sedadlech. V tomto kritériu naměřili pracovníci zkušebny pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v testu MF DNES o téměř pět centimetrů více pro kolena pasažérů sedících na zadním sedadle fordu. Srovnání se týká dnes už staré verze octavie, jejíž nástupkyně by měla podle tvrzení automobilky nabídnout více. Každopádně - ÚSMD proměří kabinu nové octavie na zakázku MF DNES v polovině září. Ještě víc místa než ve focusu je podle zjištění ÚSMD na zadním sedadle v Oplu Astra, Renultu Mégane i Citroënu Xsara. Bez konkurence je výška nad zadním sedadlem focusu. V interiéru Fordu Focus nezklamou ani nadmíru pohodlná sedadla s výborným bočním vedením pro řidiče i spolujezdce. Kritika tak může směřovat jen k subtilním ovladačům pod volantem a neprakticky velkým otvorům na nápoje před řadicí pákou. Naopak výborné ovládání zajišťuje absolutně přesné řízení a pro ruce řidiče příjemný volant. Kromě interiéru proměřili odborníci zkušebny ÚSMD i pružnost a akceleraci motoru. Z porovnání výsledků s významnými konkurenty na trhu - motory TDI (66 kW/90 k) koncernu Volkswagen a agregáty HDI francouzských peugeotů a citroënů - vychází Fordův motor jen průměrně. Za německými poho ny, známými v tuzemsku hlavně z octavií, Ford Focus zaostává, ale francouzské motory o něco poráží. Oproti oběma srovnávaným pohonným jednotkám je však motor 1.8 DI pod kapotou focusu méně kultivovaný - za studena umí zachraptět, ve vyšších otáčkách dává o sobě vědět vyšší dávkou hluku. Ovšem i ve focusu řidič, který přesedne ze staršího vozidla s naftovým motorem, zažívá euforii z náhlého klidu. Přesně 1741 korun ročně ušetří majitel Fordu Focus 1.8 DI oproti kolegům, kteří koupili turbodiesel 1.9 nebo 2.0 konkurenčních značek. Pořídí za to zhruba 70 litrů nafty, což při průměrné šestilitrové spotřebě stačí na více než 1100 kilometrů. Snad jen při jízdách po městě by volných kilometrů bylo o něco méně, neboť v takových podmínkách testovaný Ford Focus 1.8 DI žádal v průměru necelých osm litrů na 100 kilometrů. Naopak při rozvážné jízdě na okresních silnicích žíznivost klesala k pěti litrům na 100 kilometrů. Martin Kovář, který automobily v testech MF DNES hodnotí pohledem řidiče-vozíčkáře, ocenil u Fordu Focus prostornou karoserii a velký kufr s nízkou hranou. "Ale nastupování připomíná minivany, protože sedadla jsou výše, než je zvykem," hodnotí Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 8
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 10
Tlumení nerovností 9
Brzdy 7
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,2
Zrychlení 0-400 m (s) 19,3
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 21,9
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 33,1

Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Řada Fordu Focus má čtyři karosářské varianty. Základní třídveřové verzi, pětidveřovému provedení ani řešení kombi nelze prakticky nic vytknout a vnímám je jako vrchol designu v dané třídě. Zato čtyřdveřová varianta se stupňovitou zádí mě vysloveně zklamala. Tvarování zadní části karoserie - především partií okolo zadního skla a koncových svítilen - mi připadá přece jen násilné. Snaha potlačit extravaganci celkového charakteru automobilu zde prostě neměla tak šťastné rozuzlení jako v případě kombíku.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Automobil roku 1999 Ford Focus zatím na zdejším trhu nesplňuje - pokud se týká prodeje - očekávání. Nicméně spojení "kombi - diesel" je osvědčené a sahají po něm většinou obchodní cestující, drobní podnikatelé i rodiny s dětmi. Dobrý poměr mezi užitnou hodnotou a cenou spolu s oblibou Fordových kombi obecně pomohou udržet amortizaci lehce nad průměrem. A zatímco dosud se vůz objevuje v klasických autobazarech jen sporadicky, lze postupem času čekat rozšíření nabídky a relativně stabilní ceny. V roce 2005 se bude vůz nabízet přibližně za 250 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Ford Focus

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.