Focus kombi - dobrý dojem kazí maličnosti

- Ford Focus 1.8 kombi má perfektní podvozek, prostorný i dobře zpracovaný interiér a velký kufr. Na první dojem to je výborný vůz, u něhož však zarazí pár maličkostí, které dobrý pocit poněkud kazí. Příklad? Velké výkroje pro odložení nápoje, z nichž se plechovka i plastová láhev v první zatáčce vyklopí a rozleje na koberec. S dalšími kilometry na sebe nemile upozorní vyšší spotřeba ve městě.
Benzinový motor s výkonem 85 kilowattů (115 koní) je pro model dobrou volbou. Ačkoliv je šestnáctiventilový, focuse svižně zrychluje i v nižších otáčkách. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) však vůz není mezi konkurenty vždy nejrychlejší. Jeho soupeři na trhu - Renault Mégane 1.6 kombi nebo Škoda Octavia 2.0 (měřena v provedení sedan) - slibují lepší zrychlení na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. Akcelerace z klidu na 100 kilometrů v hodině je u všech tří vozů téměř stejná. V případě zmíněného zážehového motoru hlavně ve městě budou řidiči naříkat nad spotřebu. Ta se během redakčního testu jen málokdy v průměru dostala pod desetilitrovou hranici, jednou se dokonce vyšplhala až ke 12 litrům na 100 kilometrů. Při cestách mimo městská centra bral Ford Focus 1.8 kombi kolem sedmi litrů na 100 kilometrů. Velké trumfy automobilu představuje prostorný interiér. Zatímco jeho šířku lze hodnotit jako průměrnou, místa na zadních sedadlech je ve focusu více než u největších konkurentů nižší střední třídy. Za fordem zaostávají kombíky octavia, golf i astra, stejně prostoru jako focus nabízí Renault Mégane kombi. Naopak ještě více místa na zadních sedadlech má podle výsledků ze zkušebny ÚSMD Citroën Xsara kombi. Také přístup do zavazadlového prosoru a především jeho objem má Focus kombi příkladný. Hrana kufru je nízko nad zemí, otvor pro nakládání zavazadel patří v hodnocení kombíků k největším. Objem pro zavazadla předčí mezi největšími konkurenty jen Škoda Octavia Combi. K absolutní špičce řadí focuse výborné jízdní vlastnosti. Vůz se chová neutrálně i při ostřejším zacházení, navíc je na městských nerovnostech nanejvýš komfortní. Jistě působí i brzdy Focusu kombi 1.8, bez připomínek je hladké řazení rychlostních stupňů. Výborné je přesné řízení. K řidičovu pohodlí přispívá dvěma směry nastavitelný volant a výškově seřiditelné sedadlo. Jeho pohyb směrem vzhůru a dolů obstarává klička pod sedákem, která není nejpraktičtější. Stejnou výtku si zaslouží krátké páčky ovládání blikačů a světel pod volantem a horší zavírání pátých dveří. Ty často špatně zaklapnou, úkon je nutné opakovat a u znečištěného auta má řidič rázem špinavé ruce. Zkoušený vůz provázelo během testu vrzání přicházející od zadního sloupku. Jak je Ford Focus kombi praktický pro tělesně handicapované lidi, to v rámci redakčního testu vyzkoušel a zhodnotil Martin Kovář: "Nástup do focusu je spíše jako do velkoprostorového vozu - vysoký posez je vynikající pro přehled řidiče, méně pak už pro přemístění imobilního pasažéra. Jinak je Focus kombi stejně jako ostatní konkurenti prostorný, což postižení řidiči a jejich rodiny určitě ocení."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,7
Zrychlení 0-400 m 18,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 30,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,8
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 7
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 9
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností  9
Brzdy 8


Očima designéra
Design Fordu Focus je od začátku trnem v oku konkurence. A když oponenti nemohli zpochybnit kvalitu, tak alespoň hovořili o brzké ztrátě jeho kouzla. Nedočkali se a dva roky po premiéře lze s klidným svědomím konstatovat, že jde o klenot průmyslového designu. Jeho kvalita je dána dokonalou harmonií mezi tvarem a funkcí. Při hledání alespoň jedné symbolické chybičky poukáži snad jen na nedomyšlené otevírání pátých dveří. Ty sice lze elegantně odjistit z kabiny řidiče nebo tlačítkem na klíčku, ale zašpinění rukou při zavírání zabrání snad jen všudypřítomný papírový kapesníček.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Automobil roku 1999 a v Česku vloni čtvrtý nejprodávanější zahraniční vůz už lze koupit z druhé ruky. Zatím v bazarech není často k vidění, avšak v průběhu přibližně dvou let se nabídka znásobí a uspokojí různorodé zákazníky. Hodnota na trhu ojetin bude klesat průměrně, a to ve velkých i malých autobazarech. To platí i pro jednotlivé regiony, kde zřejmě nebudou výrazné rozdíly v ceně. Po tříletém užívání bude atraktivní vůz k dispozici přibližně za 295 tisíc a začátkem roku 2005 za 220 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce


 

Ford Focus kombi