Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford a Mazda: rozvod po 30 letech, zůstanou ale kamarádi

  12:00aktualizováno  12:00
Americká automobilka Ford prodá 20 procent akcií japonské Mazdy. Jeho podíl ve firmě tak klesne z kontrolních 33,4 procenta. Ford prodejem získá přes 52 miliard jenů (11 miliard korun) a zůstane největším akcionářem podniku.

Vzorový příklad spolupráce: Mazda 3 stojí na základech Fordu Focus | foto: Mazda

Ford se podobně jako další americké automobilky potýká s nedostatkem hotovosti a snaží se získat peníze prodejem aktiv. Firma již letos prodala své britské luxusní značky Jaguar a Land Rover indické automobilce Tata Motors za 2,3 miliardy dolarů (téměř 47 miliard korun).

Mazda uvedla, že od Fordu koupí zpět 6,87 procenta vlastních akcií. Dodala, že zbývajících zhruba 13 procent akcií koupí více než 20 nejmenovaných obchodních partnerů. Ford začal budovat svůj podíl v Mazdě v roce 1979. V roce 1996 získal nad Mazdou kontrolu a pomohl jí obnovit image její značky.

Automobilky zůstanou i po prodeji podílu ve strategickém spojení. Firmy nyní například sdílí automobilové platformy a společně vlastní montážní továrny ve Spojených státech. "Prodej akcií Mazdy naším partnerem nepovede k žádné změně ve strategickém nasměrování Mazdy," řekl generální ředitel japonského podniku Hisakazu Imaki.

Aktiva prodávají i další americké automobilky. Největší z nich, General Motors, tento týden oznámila, že prodá svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor. GM tím získá 22,37 miliardy jenů (4,7 miliardy Kč).

Americké automobilky se nyní potýkají s vysokými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. GM nedávno oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů. Ford ohlásil ztrátu 129 milionů dolarů.

Ztráty obou firem sice meziročně klesly, podniky však vykázaly značný úbytek provozní hotovosti.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.