Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fordy budou řidičům kontrolovat srdce. Pro bezpečnost i pro zdraví

aktualizováno 
Systémů, které dohlížejí na bezpečnost silničního provozu neustále přibývá. Jeden úplně nový se chystá u Fordu. Má hlídat srdeční činnost řidičů a ochránit tak hlavně starší ročníky.

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů | foto: just-auto.com

Evropské výzkumné centrum Fordu ve spolupráci s univerzitou v německých Cáchách vyvíjí systém, který bude pomocí čidel v sedadlech kontrolovat srdeční činnost řidičů. Má působit nejen jako lékařská prevence, ale měl by i zabránit nehodám v případě srdeční slabosti.

"V medicíně samozřejmě platí, že čím dřív je nějaká komplikace zjištěna, tím dřív se dá vyléčit. Naše technologie navíc dokáže odhalit problémy, o kterých řidiči vůbec neměli ponětí," říká Achim Lindner z výzkumného oddělení Fordu.

Podnětem k výzkumu byly také odhady průměrného věku. V roce 2025 má být 23 procent řidičů starší 65 let. "Délka lidského života neustále narůstá a s tím přibývá i řidičů, kteří riskují srdeční slabost. Možnost sledovat srdeční činnost za volantem zvyšuje bezpečnost silničního provozu i zdraví celé veřejnosti," vysvětluje se profesor Steffen Leonhardt z univerzity v Cáchách.

Měření prováděná přímo při sezení za volantem jsou podle výzkumníků skvělým řešením, protože většinu času se řidič nehýbe a neovlivňuje tak výsledky. Do sedadla vývojáři zatím zabudovali šest senzorů, které dokáží monitorovat srdeční činnost i přes silnější vrstvu oblečení. Speciální čidla umožňují sledovat srdce tak, aby nemuselo dojít ke kontaktu z kůží.

Senzory, které budou měřit srdeční aktivitu řidičů

"Stále ještě ladíme interakci s některými materiály. Určité typy syntetických tkanin nebo třeba jehněčí vlna nám zkreslují výsledky. Ale už umíme zachytit silný signál i přes deset vrstev bavlny," popisuje Lindner. Senzory se připravují v několika velikostech podle typů řidičů.

S dosavadními testy srdečního monitoru jsou výzkumníci spokojeni. Systém přesně změřil tep u 90 procent testovaných osob a výsledky dodával během 98 procent veškerého času stráveného za volantem.

Auto pro kardiaky vymýšleli i v Česku

Systém ještě není připravený do výroby, ale už se ozvala americká organizace American Heart Association: "Můžete zjistit tep, ale to, že někdo ho má zvýšený, neznamená, že má infarkt."

"Mají pravdu, puls sám o sobě neřekne nic," souhlasí přední český kardiochirurg Jan Pirk. Ten se podílel na vývoji unikátního lůžka, které kromě tepu sleduje bezkontaktně též dech. Jeho prototyp před několika týdny představil na kongresu České kardiologické společnosti ve světové premiéře český výrobce zdravotnického vybavení Linet. Na vývoji, který probíhal tři roky spolupracovala univerzita v Hradci Králové a pražský IKEM, kde novinku také testovali.

"V Centru pro výzkum chorob srdce a cév jsme takové 'auto pro kardiaky' vymýšleli také," vzpomíná Pirk.

"V případě, kdy by se řidič necítil dobře, měl by sáhnout na čidlo – třeba na volantu, které by přeneslo EKG do monitorovacího centra, které by mohlo vyslat záchranáře," popisuje. "Systém by byl samozřejmě velmi nákladný na provoz," uznává Pirk. "S žádostí o spolupráci jsme oslovili Škodovku, ale neprojevila zájem," uzavírá přední český kardiolog.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.