Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda má narozeniny: První Escort představil Ford před půlstoletím

aktualizováno 
Po tři dekády patřil model Escort k největším hitům evropské odnože americké automobilky Ford, šesti generací tohoto vozu se celkem prodalo přes 20 milionů kusů. První Ford Escort se představil přesně před 50 lety, 25. ledna 1968 na autosalonu v Bruselu a automobilka s ním mimo jiné zahájila novou éru.
Část 1/7
Ford Escort první generace

Do té doby roztříštěná nabídka modelů, odlišná pro Británii a zbytek starého kontinentu, se s příchodem Escortu začala sjednocovat.

Po mechanické stránce nový model částečně navázal na Ford Anglia, který svým vzhledem tak trochu připomínal americké křižníky silnic, zvenku ovšem Escort svého předchůdce vůbec nepřipomínal.

Konzervativnost manažerů a inženýrů se ovšem promítla do základního pojetí vozu. V době, kdy už řada automobilek vyráběla či vyvíjela vozy moderní koncepce s motorem vepředu a pohonem předních kol, držel se Ford koncepce, kdy pod kapotou umístěný motor poháněl zadní nápravu.

Ford Escort první generace
Ford Escort první generace
Ford Escort první generace

V časech, kdy italská nebo francouzská konkurence začínala kromě předního pohonu nabízet zákazníkům také karoserie typu hatchback, zůstával navíc Ford u osvědčeného sedanu, ke kterému časem přibyla verze kombi. 

Na zájem si ovšem přesto u Fordových dealerů po celé západní Evropě nemohli stěžovat, během půl roku od představení opustilo výrobní linku v továrně v anglickém Halewoodu 100 000 vozů. Největší úspěch slavil Ford Escort zpočátku na britském trhu.

Varianty s levostranným řízením nejprve vznikaly v továrně v belgickém Gentu, až v roce 1970 začali escorty vyrábět v nově vybudované automobilce ve městě Saarlouis na západě Německa. 

Fotogalerie

Autoři: ,



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

BMW 7 nastupuje k policii, vyzkoušeli jsme superlimuzínu

BMW M760Li xDrive

Politici, které chrání a vozí policie, přesednou do nových limuzín. Ochranná služba kupuje pět BMW řady 7. Ministerské...

Další z rubriky

Houpavá Kachna slaví sedmdesátiny. Jízda s ní je lék na depresi

Citröen 2CV

Letos je to sedmdesát let, kdy byla v Paříži představena jedna velká autolegenda minulého století – Citroën 2CV, pro...

Hvězdy pózují na Pankráci. Začala jedinečná výstava mercedesů

Výstava V zajetí Mercedes-Benz

Dvaadvacet krásných mercedesů pózuje na výstavě „V zajetí Mercedes-Benz“ v obchodním centru na pražské Pankráci. K...

ANALÝZA: Proč Češi jezdí starými auty? Na mladší jednoduše nemají

(Ilustrační snímek)

Za loňský rok se v Česku prodalo 271 595 nových aut. Věk průměrného tuzemského auta ovšem podle statistik Svazu dovozců...

Najdete na iDNES.cz