V USA, kde se v Louisville ve státě Kentucky vyrábí mimo jiné i pro evropské trhy, je Ford Explorer velmi oblíben zvláště u střední vrstvy Američanů. Ti model berou jako sportovně-rodinné vozidlo, u kterého se jim dostává velký vnitřní prostor a místa až pro sedm pasažérů i výborný motor.
Může se hoditNové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz |
Automobil je k mání s dvou- i čtyřdveřovou karoserií a s pohonem dvou zadních nebo všech čtyř kol. Explorer s pohonem pouhé zadní nápravy se jako ojetina dostal v nezanedbatelném množství i na zdejší silnice a potenciální kupci by jej měli poznat hned v začátcích případného zájmu, pokud vůz často bohaté výbavy včetně sedadel v kůži neberou jen jako součást image a počítají i s jízdami v terénu nebo třeba v zasněžených horách. Ani čtyřkolka však není tím pravým bojovníkem pro nejnáročnější a bláznivé terénní jízdy.
Ford Explorer se od roku 1998 prodává jako nový i v Česku, leč v jeho zastoupení na zdejších silnicích dominují - jak odhaduje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha - z více než dvou třetin vozy dovezené jako ojetiny či po haváriích z USA nebo ze západní Evropy. Proto by zájemci měli věnovat důkladnou pozornost kvalitě případných karosářských oprav.
Rizikové dál bývají také automatické převodovky, zvlášť pokud neměly předepsanou údržbu či doznaly neodborných oprav ve zdejších nespecializovaných dílnách. Potíže někdy jsou s ovládáním pohonu čtyř kol. "Není to ale časté, v zásadě nebývají s Fordem Explorer větší starosti," říká Aleš Kužel. U vozu zvlášť oceňuje dlouhou životnost výkonných motorů nové i starší koncepce.
Stinnou stránkou motorů však je z pohledu zdejšího motoristy vysoká spotřeba benzinu. Čtyř- či pětilitrové šesti- a osmiválce sice dosahují výkonů od 115 kilowattů (157 koní) u nejstarších verzí do 178 kilowattů (242 koní), ovšem výrobce připouští, že za to žádají v závislosti na stylu a charakteru jízdy od 12 do 22 litrů benzinu na 100 kilometrů. Patnáctilitrová spotřeba se přitom považuje za normál.
Ford Explorer
ročník | cena (Kč) |
1991 | 150 000 |
1992 | 170 000 |
1993 | 195 000 |
1994 | 215 000 |
1995 | 240 000 |
1995 (nový model) | 380 000 |
1996 | 420 000 |
1997 | 490 000 |
1998 | 570 000 |
1999 | 640 000 |
příplatky
motor 5.0 V8 | 10 000 |
výbava XLT | 10 000 |
výbava Eddie Bauer | 20 000 |
srážky
3dv. karoserie | -20 000 |
3dv. karoserie model od 1995 | -50 000 |
pohon jen dvou kol | -30 000 |
pohon jen dvou kol model od 1995 | -50 000 |
Mezníky modelu
Ford Explorer je kompaktní terénní vůz s tří- nebo pětidveřovou karoserií, s pohonem zadních nebo všech kol a s benzinovými motory, premiéru měl v roce 1990
nový model | 1995/1996 |
1996 | také motor 4.9 V8 |
1997 | více výkonu pro 4.0 V6 |
leden 2001 | nový model pro rok 2002 |
Největší konkurenti
Ford Explorer s pohonem čtyř kol, s motorem 4.0 a se základní výbavou lze sehnat za zhruba 195 tisíc korun a na trhu ojetin mu největší konkurenci tvoří stejně staré automobily Chevrolet Blazer 2.8 ve třídveřové verzi za 120 tisíc a v pětidveřovém provedení s motorem 4.0 za 180 tisíc, Toyota Land Cruiser 80 4.0 za 400 tisíc, Mitsubishi Pajero 3.0 za 285 tisíc, Nissan Terrano 2.4 v novém modelu za 280 tisíc, Opel Monterey 3.2 za 250 tisíc a Jeep Grand Cherokee 4.0 za 240 tisíc korun. "Kdybych měl opravdu volit podle svého vkusu, vsadil bych na turbodiesel v Toyotě Land Cruiser, která by ovšem byla mnohem dražší. A navíc by to z výběru vyřadilo Chevrolet Blazer i Ford Explorer, které v dieselu nejsou v nabídce," říká Aleš Kužel, šéf nákupu autobazaru AAA Auto Praha. "Kdybych ale byl omezen opravdu jen uvedenou nabídkou, tak bych zvažoval, nač vůz potřebuji. Pro terén bych vybral dražší Nissan Terrano, zmíněnou toyotu nebo Mitsubishi Pajero. Pro cestování bych upřednostnil buď právě Ford Explorer nebo Jeep Grand Cherokee."
Ford Explorer
PLUSY
- komfort, prostor
- bohatá výbava
- výkonné a trvanlivé motory
- zajímavý vzhled
- zájem na trhu ojetin
MINUSY
- neobstojí v opravdu tvrdých terénech
- má jen benzinové motory
- vysoká spotřeba
- drahé náhradní díly a údržba
- poruchové převodovky