Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořád je co slavit. Malý ford má mejdan ve jméně, Fiestě je čtyřicet

aktualizováno 
Fordu Fiesta je letos čtyřicet let. Už stihl všechny role: nejprodávanějšího malého auta v Evropě, prvního auta pro mladou holku, posledního auta penzisty i okreskového darebáka.

Ford Fiesta ST | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Fiesta ST je prototyp hot-hatche. Užijete s ním spoustu zábavy o sobotních ránech na vymetených silničkách za městem, ale jet s ním přes půl republiky k babičce, to radši půjdete na vlak.

První kontakt je spíš nepříjemný: tvrdé výrazně sportovně tvarované sedačky nutí řidiči podivnou polohu. Sedí se zbytečně vysoko a mohutná přístrojovka tlačí řidiči sedícímu napřímo volant hodně blízko. A vypasenější postavy si ve výrazně profilovaných opěrácích zrovna nepohoví. Řidiči a spolujezdci pak může vadit středový tunel poděděný po klasické fiestě. Je hodně široký, takže si o něj mačkáte koleno, v přečudlíkovaném panelu rádia aby se čert vyznal a na jeho studium si vzal náhradní volno.

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 3975 x 1709 x 1456 x 2489
  • objem nádrže: 42 l
  • pneumatiky: 205/40 R17
  • motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost
  • max. výkon: 134 kW/182 k
  • max. točivý moment: 240 Nm (290 při maximálně 15 s overboostu)
  • provozní hmotnost: 1163 kg
  • max. rychlost: 220 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s
  • základní cena: 459 990 Kč

Spojka zabírá hodně zostra a jízda městem a poskakování po rozbitých cestách je spíš utrpení. Auto klátivě kopíruje vozovku, kola lomozí do podběhů a celé je to tuhé a nepoddajné.

Jenže i nekonečné Lovosice jednou skončí a za cedulí označující konec obce jako byste přesedli do jiného auta. Na rozmlácených okreskách se tuhé tlumiče rozhýbou a fiesta začne fungovat úplně jinak.

Je to extrémní příměr, ale se závodním autem je také utrpení jezdit a pomalu to neumí vlastně vůbec. A Fiesta ST je jeho levobočkem. Pomalu jezdit ji moc nejde, ale rychle to umí asi nejlépe ze všech hot-hatchů. Má skvěle přesné řízení. Úžasně drží stopu, zatáčkou se protáhne se neuvěřitelnou zarputilostí a obejde se přitom bez všech elektronických zbytečností, na které lákají moderní auta. Přepínání jízdních režimů baví řidiče první měsíc, kdy má nové auto, pak na něj rád zapomene. Fiesta to tedy raději vůbec nemá.

Ford Fiesta ST

V dlouhých otevřených obloucích hodně pomáhá systém, který napodobuje funkci samosvorného diferenciálu přibržďováním vnitřního kola. Podvozkáři Fordu k tomu do úmoru ladili mechaniku. Oproti obyčejné fiestě, kterou jezdí sousedka na nákupy, má jiné těhlice na přední nápravě, torzní zadní nápravu, pružiny i tlumiče a brzdy.

Elán a jistota v zatáčkách jsou ohromující. Do úzkých malé auto s krátkým rozvorem dostává jen fyzika. Znejistí ho jen nerovnost v zatáčce nebo třeba horizont, na kterém se odlehčí záď.

Cítíte, že karoserie je pevně opřená v nápravách na doširoka rozkročených sedmnáctipalcových kolech (205/40). Podvozek je tvrdý, ale ještě stále trochu cítíte, že tlumiče tlumí a pružiny drží kolo na asfaltce, není to odskakování a lomoz kov na kov.

Fotogalerie

Čtyřválec 1.6 EcoBoost s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů je přeplňovaný turbodmychadlem. Občas je třeba chvilinku počkat, než turbo naplní motor vzduchem, reakce na sešlápnutí plynového pedálu tak není tak přímá a rychlá. Pak už se motor hezky rychle vytáčí. Pro pomalé ježdění padesátkou městem vystačí oturbený čtyřválec se dvěma tisíci otáček. Páka převodovky skvěle zapadá po krátkých drahách, rychlé řazení je hračka. A že budete řadit často.

Ford Fiesta ST

Nejlepší je držet ručku otáčkoměru mezi čtyřmi a šesti tisíci. Na tahání jedenácti a půl metráku je 182 koní víc než dost, ještě ve sto devadesáti při podřazení na pětku s elánem zrychluje. A ze zatáčky vyrazíte i když zapomenete podřadit. Vytočený motor vám ale svým naléhavým jekotem docela přesně napovídá, jak chce řadit. Bručivý hlas výfuku je chytlavý, odpustíte mu i to, že ho auto vyluzuje uměle. Ale časem přijdete na to, že v konstantním hluku je zábava řezat okresky, ne jezdit každý den do práce nebo na dovolenou. V tom se projevuje vyhraněnost a jednoúčelovost toho malého spratka. Multifunkční nástroj v něm nehledejte. Fachmani všech oborů také používají poctivé nářadí a nad multifunkčně nanicovatými vynálezy ohrnou nos.

S nohou jako pírko umí jezdit ostrá fiesta kolem sedmi litrů. Když se jezdí, jak se na ST patří, stoupá klidně třeba ke čtrnácti.

Všechno nejlepší

Letos slaví ten malý veleúspěšný ford čtyřicátiny. Fiesta se představila v roce 1976, pracovaly na ní týmy ze dvou kontinentů a automobilka pro ni postavila novou fabriku.

Fiesta dostala strategickou úlohu obsadit jeden z nejexponovanějších segmentů trhu. Dostala na to veselé jméno, prý ho vymyslel sám Henry Ford II, vnuk zakladatele. Ve španělštině znamená „fiesta“ oslavu.

Fiesta byla svědkyní a účastnicí revoluce, začátkem sedmdesátých let se moderní kompakty zrodily. Během několika sezon dorazily vozy s tehdy „novou“ architekturou. Do tříapůlmetrové délky (dnes už má ke čtyřem metrům) se vešli designéři s moderním líbivým pojetím dvouprostorové karoserie i konstruktéři s motorem vepředu pohánějícím přední kola. Během pár let se trh změnil, v letech 1971 až 1975 se tak představily Fiat 127, Renault 5, Peugeot 104 a VW Polo, a Ford tedy musel rychle reagovat.

Ford Fiesta

U španělské Valencie tehdy vznikla obří fabrika (2,7 milionu metrů čtverečních), která stála americkou automobilku miliardu dolarů. Někdo tehdy prý prohlásil, že to byla vůbec největší investice Fordu pro vůbec nejmenší auto, které kdy automobilka vyráběla.

Projekt pojmenovaný Bobcat odstartoval už na začátku sedmdesátých let a pracovaly na něm týmy na obou stranách oceánu od amerického Deabornu přes německý Merkenich a britský Dunton až po italskou karosárnu Ghia. Turínské studio Ford spolkl v roce 1973 i s geniálními stylisty Tomem Tjaardou a Paolo Martinem.

Právě Fiat 127 byl pro Ford referenčním zástupcem konkurence. Na jeho základech údajně postavili první prototypy Fiesty.

Už v roce 1979 oslavila Fiesta první milion vyrobených kusů. Dnes se vyrábí kromě Španělska také v Brazílii, Argentině, Mexiku, Venezuele, Číně, Indii a Jižní Africe. Do dneška se jich v šesti generacích prodalo na 16 milionů.





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.