Ford Fiesta

Ford Fiesta | foto: Ford

Ford Fiesta je krásnější a pohodlnější

  • 30
Jestli o nějakém autě platí, že ho prodává design, tak o nové fiestě to bude platit dvojnásob.

Jaký je nový malý ford na silnici, jsme zjišťovali při jízdních testech v italském Toskánsku.
 
Zapomeňte na vzhled současné fiesty. Teď je tu auto, které byste jako jejího "následovníka" nepoznali ani náhodou. Někomu se po decentním vzhledu možná bude stýskat, ale nedá se nic dělat.

Design, kterému u fordu říkají kinetický, po modelu mondeo dostala i fiesta. Oproti té současné je novinka více zaměřená na ženy. Řízením, nastavením podvozku a hlavně designem. Že se bude líbit, o tom vůbec nepochybuju.

Ford Fiesta

Méně sportovní, ale pohodlnější jízda
Fordy bývají auta s poměrně tvrdým podvozkem a tuhým řízením. Taková německá klasika. Fiesta ale působí jinak. Má měkčí podvozek, který měl při ostré jízdě na zatáčkovitých silnicích občas snahu dostávat auto směrem k příkopu či do protisměru.

Na druhou stranu dobře tlumil těch pár děr, jimiž jsme na silnicích v okolí Sieny projeli. Podobné je to i s nastavením posilovače řízení. Ve městě se možnost snadného otáčení volantem třeba při parkování hodí, při jízdě po okreskách bych ale od kol uvítal lepší zpětnou odezvu. Tyto dvě věci sportovně naladěný řidič nové fiestě vytkne, ale je potřeba si uvědomit, že je to auto do města, kde svému řidiči nabídne větší pohodlí.
 
Snad se neokouká
A teď to nejzásadnější - naprosto nový design. Se starou fiestou nemá nic společného. Na autě skoro nenajdete nějakou delší rovnou linku. Všechny části auta na sebe plynule navazují. Žádné velké zlomy mezi kapotou, čelním sklem a střechou. Jako kdybyste vzali tužku, udělali oblouk a tím vlastně nakreslili hlavní linii celého vozu. Jednoduché, aerodynamické a podle mě i líbivé.

Ford Fiesta

Designéři fordu mluví o letící kulce. Nová fiesta tak vypadá sportovně a především díky vyklenutým blatníkům i agresivně... Tohle auto prostě není nudné ani náhodou. Řekl bych, že je to jeden z největších designérských "odvazů" poslední doby. Otázkou je, jestli se brzy neokouká.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford Fiesta můžete koupit na www.automodul.cz

Pomalu svažitá střecha navíc způsobuje to, že fiesta vypadá jako malé rodinné auto z kategorie MPV. Obzvlášť to platí pro pětidveřovou variantu. A i díky tomu je hodně prostorná. Když do auta nasednou čtyři dospělí chlapi, trpět nebudou. Ani prostorem pro nohy, ani nad hlavou. Samozřejmě praktičtější v tomto ohledu je pětidvéřová verze. Dostat se dozadu u třídveřového modelu znamená předvést přece jen pár gymnastických cviků.
 
Uvnitř trochu vesmír
Ta pravá show ale přichází, když otevřete dveře a nastoupíte. Středová konzola si najde své oddané fanoušky se zálibou v seriálu Star Trek, nebo zaryté odpůrce, kteří při jejím popisu nebudou chodit daleko pro označení "levný mobil z vietnamské tržnice". Záleží na každém.

Já jsem byl zpočátku ve druhé skupině, tedy docela zarytý odpůrce. Po dvou dnech ježdění jsem si ale uvědomil, že to, co mě na fotografiích štvalo, ve skutečnosti vůbec neřeším. Prostě to je něco jiného. A vzhledem k tomu, že tlačítka na ovládání klimatizace, ventilace nebo autorádia jsou přehledně uspořádaná, jsem ochotný vzít tuhle extravaganci na milost.

Ford Fiesta

Ještě je ale důležité dobře sladit barvy palubní desky a potahů sedadel. Jedno z testovacích aut mělo "palubku" v modré barvě a to bych vám vážně nepřál. Nejlepší dojem ve mně zanechalo použití tmavě fialové. Decentní a elegantní barva trochu tlumila tu vesmírnou show. Pokud jde o materiály v interiéru, není fordu co vytknout. Na levné plasty tady nenarazíte.
 
Do dveří dáte velké "petky"
U malých aut, kde prostoru nebývá nazbyt, je řešení odkládacích ploch dvojnásob důležité. U fiesty jsem neměl pocit, že bych si neměl kam dát klíče, telefon, peněženku a ještě odložit třeba cédéčko. Super jsou kapsy ve dveřích, kam se vejde jedenapůllitrová láhev. Objem kufru odpovídá této třídě - 295 litrů je standardem. Třeba fabia má o pět litrů víc.

Ford Fiesta

U novinky se také zapracovalo na bezpečnosti. V nabídce je až sedm airbagů včetně kolenního, což v této třídě není obvyklé. V základní verzi budou dva čelní a dva boční. Roli určitě bude hrát i to, že více než 55 procent skeletu karoserie je vyrobeno ze zesílené oceli. Tuhost je tak oproti současnému modelu lepší asi od deset procent. Použití pevnějších materiálů ovšem neznamená, že by fiesta, která se od té nynější rozměrově prakticky neliší, přibrala i desítky kilogramů navíc. Naopak je lehčí o čtyřicet kilogramů.
 
Jízda se svižným motorem
Rozjetí předchází jeden sympatický detail - nestartuje se klíčkem, ale stiskem tlačítka s nápisem Power. Ovšem jen u vyšších výbavových verzí. V základu dostanete klasický klíček.

Ford Fiesta

Na jízdní testy jsme měli k dispozici vůz s benzinovým motorem o objemu 1,6 litru s výkonem 88 kilowattů. Tato síla si s autem dokáže poradit bez problémů a hluk od motoru ani při akceleraci nijak neruší. Průměrná spotřeba se pohybovala okolo osmi litrů na sto kilometrů.

Až při návratu domů jsme ale zjistili, že tento motor prozatím nebude v nabídce českých prodejců. Vybírat tak bude potřeba mezi základním motorem o objemu 1,25 litru se dvěma výkony (44 a 60 kW) a "jednačtyřkou" s výkonem 71 kilowattů. Kdo bude chtít jezdit na naftu, vybere si mezi motory 1.4 TDCi (50 kW) a 1.6 TDCi (66 kW).

Nový Ford Fiesta se začne prodávat začátkem listopadu. Cena by měla odpovídat konkurenci, takže se dá čekat start někde okolo dvou set padesáti tisíc korun.

Ford Fiesta v číslech
základní motor Duratec 1,25 l
max. výkon 44 kW/ 60 koní
zrychlení (0-100 km/h) 16,9 s
max. rychlost 152 km/h
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3950 x 1722 x 1481 x 2489
objem kufru 295 l
cena nebyla stanovena