Ford Fiesta měl premiéru v roce 1976 a v první generaci s různými úpravami vydržel ve výrobě firmy v německém Kolíně nad Rýnem do roku 1989. Nejstarší vozy jsou k mání za částky od dvaceti tisíc korun, auta ze závěru osmdesátých let stojí kolem šedesáti tisíc. Druhá, zakulacená generace z období do poloviny devadesátých let žádá od sedmdesáti do zhruba sto třiceti tisíc korun v posledních a zachovalých či dieselových exemplářích. Současné typy, které poprvé vyjely v roce 1995, jsou za ceny od sto padesáti tisíc korun.
Před koupí nejstarších Fiest však odborníci varují: obvykle bývají zle korodované a hlučné motory. Byť vydrží v měřítkách malých vozů relativně dlouho, tedy až 250 tisíc kilometrů, většinou přesluhují. Rizikem je u zmíněných aut sázka na diesel. Ten sice mívá příznivou spotřebu kolem pěti litrů, ale už od 150 tisíc kilometrů s ním často bývají potíže. Jen naivka si může myslet, že výrobky ze sedmdesátých a osmdesátých let původem ze západní Evropy zmíněnou porci ještě nedostaly.
Technici z německého TÜV konstatují, že Fiesty od deseti roků stáří nadprůměrně korodují v nosných částech a touto nebezpečnou bolestí trpí přes dvacet procent jedenáctiletých vozů. Nelichotivý výsledek je těžce pod průměrem srovnatelných aut - těch je podle zjištění TÜV rezavých v nosných dílech jen sedm procent. K dalším slabším místům starých Fiest patří řízení, zavěšení předních kol a ruční brzda, která působí nerovnoměrně. Závady bývají i v účinnosti předních nožních brzd.
Ford Fiesta je tedy zpravidla hoden vážnějšího zájmu až od druhé generace, od ročníku výroby 1989. I v těchto případech je ale třeba sledovat kvalitu řízení a zavěšení kol, počítat lze s korodujícím či praskajícím výfukem. V provozu mohou zaskočit závady vodního čerpadla a zapalování. Naopak brzdy bývají u malých Fordů z devadesátých let tradičně bez problémů. Model současné generace od roku výroby 1995 zatím sklízí chválu co do kvality, bezpečnosti i pohodlí.
Prakticky řešená karoserie a solidní jízdní vlastnosti - to jsou přednosti Fordů Fiesta vlastně v celé jejich třiadvacetileté historii. Bohatá je i nabídka benzinových i dieselových motorů o obsahu od 1,0 do 1,8 litru o výkonech od 33 do 96 kW.
Ceny některých náhradních dílů (Kč)
díl |
vůz první generace |
vůz druhé generace |
přední blatník |
2013 |
3965 |
přední nárazník |
3623 |
5185 |
přední světlomet |
2257 |
3477 |
alternátor |
6832 |
4880 až 7000 |
chladič |
2867 |
4941 |
Pramen: AUTO MOTO
+ nízké ceny jetých vozů + malé rozměry prakticky řešené karoserie + úsporné dieselové motory - nadprůměrná koroze nosných dílů - závady v zavěšení kol - nedostatky v účinnosti provozních brzd - hlučné motory - nerovnoměrné působení parkovací brzdy |