Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Focus 1,6 16V - po právu vítězem

  17:50aktualizováno  17:50
- Tolik očekávaný trojlístek nižší střední třídy je už pohromadě. Po novém Opelu Astra a Volkswagenu Golf se na tuzemském trhu zabydluje úplně nový Ford Focus. Za svůj krátký život si už stihl vysloužit cenný titul, stal se evropským autem roku 1999. Focus nabízí neotřelý design, výborné jízdní vlastnosti a notnou dávku vnitřního prostoru. Nedostatky, zjištěné při desetidenním testování, jsou v porovnání s kvalitami Focusu vcelku zanedbatelné, mezi ty největší lze počítat atypické ovládací páčky pod volantem, špatný výhled vnitřním zpětným zrcátkem a absence otevírání palivové nádrže z místa řidiče.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých automobilů Ford Focus
na online obřím portálu www.automodul.cz

Majitel Focusu si může být jist, že jeho vůz se hned tak neokouká, design karoserie a interiéru je na evropských silnicích novinkou. Prostorný a funkční interiér nabízí množství prostoru hlavně pro řidiče a jeho spolujezdce, díky velkému rozvoru nebudou strádat ani cestující na zadních sedadlech. Za výškově a podélně stavitelným volantem se bude dobře cítit dvoumetrový dlouhán i drobná žena, kromě volantu lze totiž výškově nastavit i řidičovo sedadlo. Všichni si však budou muset zvyknout na atypické páčky pod volantem, zvlášť ta pravá, která ovládá stěrače a ostřikovače, funguje jinak než u většiny ostatních automobilů.
Jinak je ergonomie příkladná, ovládací prvky i odkládací schránky jsou na svém místě. Volant padne skvěle do ruky, příjemná jsou ve verzi Trend tvrdší anatomická sedadla. Vnitřní zrcátko a malé zadní okno nejsou nic moc, dostatečný výhled vzad ale bohatě eliminují široká vnější zpětná zrcátka. Díky vysoké karoserii a velkému úhlu otevírání dveří se do Focusu dobře nastupuje, stejně dobrý přístup je i k zavazadlovému prostoru. Ten svým objemem nepatří k rekordmanům třídy, ale má téměř kvádrový tvar a dá se dobře využít. Za nedostatek lze považovat fakt, že pro otevření palivové nádrže je zapotřebí klíček od zapalování, konkurence mívá dálkové ovládání.
Podvozek Focusu patří k tomu nejlepšímu ve střední třídě, jiné uložení zadních kol automobilu výrazně prospělo. Focus se i v rychle projížděných zatáčkách chová neutrálně, pozitivní dojem byl umocněn tím, že testovaná verze Trend má tvrdší pérování. Jízdní vlastnosti se příliš nemění ani při plném zatížení, i pak se dá Focus dobře ovládat. Tvrdší sedadla a podvozek při jízdě po pražské dlažbě posádku trochu naklepou, hluk pronikající do kabiny je však minimální. Brzdy jsou dobré, ABS jen za příplatek.
Vzhledem k ceně a výkonu bude největší zájem mezi motoristy pravděpodobně o šestnáctiventilovou šestnáctistovku, ta byla i pod kapotou testovaného vozu. Sto koňských sil má i nejbližší konkurence, motor Focusu patří svou charakteristikou k těm lepším ve své třídě. Nechá se snadno vytáčet, omezovač je skoro v sedmi tisících otáčkách a motor by měl ještě snahu táhnout výš. Pětistupňová převodovka je přesná, ale nutí hnát motor do vyšších otáček. Takže při sto třiceti točí motor víc než tři a půl tisíce otáček za minutu. Spotřeba se na testovacím okruhu, kde jsou zastoupeny všechny režimy jízdy, ustálila na hranici sedmi litrů na sto kilometrů. Nejnižší naměřená spotřeba byla 6,1 a nejvyšší 8,9 litru, a to při jízdě po dálnici a ve městě.
V porovnání s konkurencí tratí Focus ve výbavě, airbag spolujezdce, boční airbagy jsou za příplatek, stejně jako ABS a třeba i plnohodnotné náhradní kolo.

Očima designéra:
Elegance? Ne. Nápadnost? Ano. Ušlechtilost? Ne Odlišnost? Ano, rádoby osobitá. Vymyká se zažitým zvyklostem? Ano, ale jenom těm vjemovým estetickým. Ne, těm užitkovým, praktickým. Focus je rozporuplný - líbit se může, ale nemusí.
Je mu dána notná dávka sympatického a jemného důvtipu - hlavně v interiéru, ale také cosi razantního až bezohledného - třeba v bočním pohledu na zadní sloupek v kombinaci se sebevědomým, vysoko rozsazeným, dobře urostlým zadním skupinovým světlem. V pohledu zcela zezadu je až fascinující - zato zpředu, díky velkým slepým rohům hlavních světel, si vyžaduje úsměvnou shovívavost: vždyť přece všechno kolem dokola ladí!
Je-li "obut" do pěkných kol, jeho celkové "sebevědomí" neuvěřitelně stoupne. Máme přece rádi své právě dospělé děti, které si tvoří svoji nezaměnitelnou osobitost.
PAVEL HUŠEK,
autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza ekonoma:
Automobil dosáhne bezesporu na jedno z předních míst ve své třídě. Pokud se v praxi prokáže tvrzení výrobce, že průměrné náklady na opravy budou o deset procent nižší než u konkurence a náklady na údržbu nižší dokonce o patnáct procent, je reálné, že se Focus svou prodejností vyrovná i takové stálici na trhu ojetých vozidel, jakou je jeho největší konkurent Volkswagen Golf.
Za předpokladu současné stability cen nových automobilů a vzhledem k inflaci, je pravděpodobné, že po třech letech provozu klesne cena vozu na 290 tisíc korun, po pěti letech to již bude padesát procent ceny, to 190 až 210 tisíc korun. Podstatnou roli v poměrně příznivém poměru mezi cenou nového a ojetého vozidla nepochybně sehraje i fakt, že tento vůz je na začátku svého života.
PETER KOLNÍK,
autor je spolupracovníkem redakce


Testovaný vůz

Model

Ford Focus 1,6V

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

143

Spotřeba (l/100 km) *

9,2/5,5/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Max. rychlost (km/h)

185

Objem zavazadlového prostoru (l)

350
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/6500

ABS

20 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

35 000

Cena (Kč)

419 900

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 9
Pružnost 8
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu

KAROSERIE A INTERIER
Prostor na předních sedadlech 9
Prostor na zadních sedadlech 1) 9
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 9
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF Dnes. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Design testovaného vozu hodnotí automobilový designer Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf firmy Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Ovládací páčky pod volantem

Jízdní vlastnosti

Interier se nese v originálním duchu

Kabát Focusu je s konkurencí nezaměnitelný

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.