Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Focus C-Max: rodinné granturismo

  21:48aktualizováno  21:48
hodnocení iDNES 4,6/5 C-Max byl jako studie na stánku Fordu poprvé k vidění na pařížském autosalonu 2002. Tehdy se prezentoval jako nabroušené MPV hýřící dynamikou a luxusem. V "civilu", jak jej pořídíte v autosalonu, je přeci jen o dost umírněnější. Základní kvality, se kterými do světa MPV vstupoval, si ale zachoval. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA

Svým podvozkem se focus kdysi stal jakýmsi etalonem třídy a c-max je hrdým pokračovatelem. Testovaný vůz s motorem 2,0 TDCi zaujal vynikajícími jízdními vlastnostmi hodnými méně do výšky rostlých vozů. Líbil se i motor, se kterým plně zatížené auto dokázalo uhánět s větrem o závod.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Hůře si naopak člověk zvyká na řazení zpátečky na jinak vynikající šestistupňové převodovce. Na to, že c-max patří do kategorie velkoprostorových rodinných "dodávek", by mohl také nabídnout o něco více a lépe řešených odkládacích prostor. Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP.

 hodnocení 

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- motor 2,0 TDCi
- příznivá spotřeba

MINUSY
- řazení zpátečky
- méně odkládacích prostor

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

VNĚJŠÍ VZHLED

Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené "MPVéčko". Dynamický vzhled dává c-maxu právě na pohled malá výška.

Klasický Ford Focus se zanedlouho dočká druhé generace a c-max je co do designu, ale též použité technologie, jakýmsi předvojem. Právě podvozek, kterým c-max exceluje, dostane po drobných úpravách i příští focus.

Výrazné linie rámují čisté a jednoduché plochy. Nutno přiznat, že oproti avantgardě jménem New-edge, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků.

INTERIÉR A KUFR

Uvnitř už je vše čistě funkční a bez emocí. Ford stál vždy někde na pomezí německé strohosti a sterilnosti a italské hravosti.

C-Max se jednoznačně přiklání k první z variant. Největším výstřelkem designérů tak zůstává lesklý plast audiosoustavy na středovém panelu. Řidič má vše v dosahu a vzápětí po usednutí za volant ví kam sáhnout.

Jako dokonalé lze označit umístění řadicí páky na středový panel hned vedle volantu. Trochu složitější je to s prostorem pro nohy řidiče a spolujezdce právě díky mohutnému středovému tunelu. Prostoru pro ostatní části těla a pro cestující vzadu nabízí c-max tolik, kolik se na dobře vychované MPV sluší a patří. Výlet ve čtyřech s hromadou bagáže na dovolenou ke stresujícím kapitolám dovolené řadit nebudete.

C-Max nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel. Žádná nouzová šestá a sedmá "bidýlka" v kufru se nekonají. O hrátkách s interiérem si přečtete více ZDE.

Jako jednoznačné mínus lze označit na tuto kategorii spíše skromnou nabídku odkládacích prostor. Cestující vzadu se sice mohou těšit z vyklápěcích stolečku, těžko si ale představit jak budou lovit potřebnou věc ze schránky, která se ukrývá pod jejich nohama. Do kapes ve dveřích toho moc nenacpete a do vyklápěcí schránky na vrchu přístrojové desky si věci dávat odvyknete, protože v ní vše chrastí.

Kufr o objemu 550 litrů patří k průměru. Naloží-li se až po střechu a v interiéru zbudou jen přední sedadla pojme auto 1620 litrů zavazadel.

Podtrženo, sečteno: v interiéru c-max odvádí lepší průměr, který nenadchne, ale ani neurazí.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jak už bylo řečeno, jízdní vlastnosti jsou ozdobou c-maxu. V tomto případě je podvozek opravdu rychlejší než auto a uspokojí i otce od rodiny, který si namísto víkendového výletu s rodinou do ZOO chce občas zadovádět na klikatících se okreskách. Ani vyšší stavba karoserie se výrazně neprojevuje na jízdních vlastnostech.

Podvozek by se dal charakterizovat jako tvrdší, ne však nepohodlný. Oproti klasickému focusu nadostl rozvor c-maxu o 25 mm, rozchod pak o 40 mm. Kotoučové brzdy na obou nápravách dokáží vůz bez potíží zkrotit a napomáhají k jistotě řízení auta.

Silnou stránkou vozu je ochrana cestujících. O nejmodernějších "udělátkách" se moc šířit nemusíme, ty jsou dnes víceméně standardem. O to větší pozornost můžeme zaměřit na crash-testy nezávislé evropské organizace Euro-NCAP. Auto dopadlo v "klasických disciplínách" se standardními výsledky: 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. Kde ovšem ohromil byla nová disciplína - děti. V kombinaci se sedačkou, kterou výrobce pro c-max doporučuje, vyšlo Fordovo MPV ze všech vozů, které prozatím tímto testem prošly, nejlépe a odnáší si 4 hvězdičky z 5.

CENA

Ford se pomalu zbavuje pocitu výlučnosti, kterým trpěl a změnil cenovou politiku. I proto je Ford Focus C-Max velmi zajímavý též svou cenou. Za základní verzi Ambiente s benzinovým motorem 1,6 zaplatíte 519 900. Za nejlevnější dieselový c-max si u Fordu naúčtují beze stovky 600 tisíc.

To nejdražší, co ceník nabízí (nepočítaje doplňkovou výbavu) je verze Ghia s testovaným dvoulitrovým "nafťákem" za 750 900 korun.

Dodejme, že na Fordu C-Max je možná více než na kterémkoliv jiném autě vidět kolik za něj majitel zaplatil. Jiné než černé lišty dveří, mlhovky, nebo směrovky zabudované ve zpětných zrcátkách zdobí až vyšší výbavy. Za zmínku stojí kvalitní audiosoustava. Sony sice nepatří k vůdcům na poli auto-audiotechniky, ozvučení c-maxu se však podařilo.

Za necelých 686 900 Kč (tolik stála testovaná verze v prostřední výbave Trend) pořídíte "MPVéčko" s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Nutno podotknout, že c-max působí zvenčí přeci jen o něco lépe než zevnitř. V dynamickém a sportovně střiženém obleku najdeme trochu fádní, ale dokonale ergonomický a prostorný interiér, který neurazí.

 konkurenti 
Ford Focus C-Max Trend 2,0 TDCi
VW Touran Trendline 2,0 TDI
Renault Scénic Expression Confort 1,9 dCi
objem motoru (cm3) 1998 1968 1870
výkon (kW/k) 100/136 100/136 88/120
max.toč.
moment (Nm)
320 320 300
počet válců/ventilů 4/C-R 4/4 4/C-R
typ motoru vznětový vznětový vznětový
max. rychlost (km/h) 200 197 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,6 10,6 12,1
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 7,5/
4,5/
5,6
7,6/
5,2/
6,0

7,4/
5,0/
5,8

nádrž (l) 53 60 60
rozměry d/š/v (mm) 4333/
1825/
1595
4391/
1794/
1652
4259/
1810/
1620
rozvor (mm) 2640 2677 2685
objem kufru v základním provedení (l) 550/1620* 695/1989 430/1840*
rozměr pneumatik přední/zadní 205/55 R16 205/55 R16 205/60 R15
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/8900 ano/ano ano/ano
ABS/ESP ano/29900 ano/ano

ano/20000

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/8900 ano/ano ano/ano
klimatizace 36100 41800 manuální
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč (zákl. verze) 686 900 820 100 689 000
* 2 sedadlová úprava, naloženo po střechu

MOTOR A SPOTŘEBA

Při pohledu z vnějšku se divák nemůže rozhodnout stojí-li před ním přerostlý hatchback (případně kombi) nebo přikrčené MPVčko.

C-Max byl jako studie na stánku Fordu poprvé k vidění na pařížském autosalonu 2002.

Nutno přiznat, že oproti New-edgeovské avantgardě, kterou Ford před několika lety ohromil a jako jeden z mála s designovou modernou uspěl, je c-max přeci jen umírněnější. Auto tak bude po chuti větší skupině zákazníků.

Schránka před spolujezdcem

Zadní sedadla

Schránky v podlaze jsou k dispozici cestujícím na zadních sedadlaech.

Dieselový dvoulitr TDCi Duratorq vybavený systémem přímého vstřikování paliva common-rail

Vyznavače bezpečí a starostlivé rodiče osloví pozitivní hodnocení EuroNCAP. C-max dostal 4 hvězdičky za ochranu posádky a 2 za ochranu chodců. V disciplíně "děti" dostal 4 hvězdičky.

Na variabilitu interiéru si c-max moc nehraje. Nabídne jednoduše pět plnohodnotných sedadel.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.