První výtku si zaslouží dvě velkoryse vykrojená místa s kruhovým půdorysem před řadicí pákou a zároveň pod ovladači ventilace. Do nich lze odkládat všelijaké maličkosti, hlavním záměrem návrhářů ale patrně bylo dát posádce místo k odložení nápojů. Chybička se vloudila. Výkroje jsou příliš velké, a ať posádka odloží do držáku plechovku nebo půllitrovou plastovou láhev, v zatáčce nádoba cestuje a někdy se i překlopí. Nejlepší není ani tvarování ovládacích páček pod volantem, stejně neprakticky působí kolečko pro výškové nastavování předních sedadel. Poslední výtka se týká funkce zapalovače, která je ale snad aktuální jen pro testovaný vůz. Obvykle se zapalovač po zatlačení do polohy nažhavení ozve kuřákovi tak, že vyskočí zpět do původní polohy. Testovaný Focus se ale rozhodl, že posádku odnaučí kouřit - zapalovač po nažhavení střídavě vystřeloval pod přední sedadlo, nad řadicí pákou k zadnímu sedadlu a v nejhorším případě přímo do řidičova klína.
Jinak si Focus zaslouží slova chvály. Solidní stokoňový motor bohatě stačí všem nespěchajícím řidičům, zaručuje přitom velmi dobrou spotřebu, což vyplývá jak z testovacích jízd, tak i ze srovnávací tabulky, kde jsou parametry udané výrobcem. Focus nabízí i pohodlný podvozek, který navíc zaručuje výborné jízdní vlastnosti i v kritických situacích. Větší pozor si musí dávat řidič jen tehdy, pokud plně zatíží kufr - pak je nutné počítat s jistou přetáčivostí podvozku.
K nakládání velkého množství zavazadel se Focus kombi přímo nabízí. Dokonale využívá svých hranatých tvarů, které se více hodí pro převoz velkých předmětů. To je jeho hlavní trumf oproti kulatým kombíkům v čele s Octavií, kde praktičnost omezují právě zaoblené tvary nákladového kvádru, stejně jako zakulacený přístup k němu. Zadní víko Focuse je dokonale obdélníkové až skoro čtvercové, hrana nárazníku se nachází prakticky nízko nad silnicí.
Pod podlahou kufru je uloženo náhradní kolo jen pro nouzové dojetí, při němž nesmí rychlost přesáhnout osmdesát kilometrů za hodinu. Pouze nouzové náhradní kolo ve výbavě vozu nižší střední třídy není příliš obvyklé, konkurenti většinou nabízejí plnohodnotnou pneumatiku. Ta je však u Focuse za příplatek dva tisíce korun.
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA | |
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu |
9 |
Pružnost |
8 |
Řazení/odstupňování převodovky |
8 |
Spotřeba v testu |
8 |
KAROSERIE A INTERIÉR | |
Prostor na předních sedadlech |
9 |
Prostor na zadních sedadlech 1) |
9 |
Využití zavazadlového prostoru 2) |
9 |
Výhled z vozu 3) |
8 |
Vybavení interiéru |
7 |
PODVOZEK | |
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) |
9 |
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) |
8 |
Řízení a ovladatelnost |
9 |
Tlumení nerovností |
8 |
Brzdy |
8 |
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Vítězslav Černík ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě
Prognóza odhadce
S kombíkem Focus dobývá Ford další prvenství ve třídě kompaktů: má totiž jeden z nejobjemnějších kufrů, šířka a výška zavazadlového prostoru je bezkonkurenční. Spolu se strategií jednotné ceny pro různé druhy karoserií jsou to dobré předpoklady pro prodejní úspěch tohoto provedení. To ostatně očekává i sám výrobce, když letos plánuje prodat celkem 50 procent z celkového počtu 134 000 vozů Focus právě v provedení kombi. Lze očekávat, že Focus Kombi bude slavit úspěch i na tuzemském trhu. Prokáže-li se navíc i tvrzení výrobce o nižších nákladech na opravy a údržbu, je příznivý pokles ceny velmi pravděpodobný a po pěti letech průměrného používání se cena bude blížit hranici 190 000 korun.
Vítězslav Černík, autor je spolupracovník redakce
Očima designéra
Výrazná modernistická kreace Focusu nezaniká ani ve funkčním provedení kombi. Napnutá křivka střechy je doplněna viditelně stoupající boční linií oken, takže celý vůz od přední špice se dozadu rozšiřuje jako dynamický klín (The edge) nebo jako projektil. Jeho ukončení zadní stěnou je opět tvarová pochoutka. Červená vertikální rohová světla zapadají esteticky dokonale do funkce kombi. T řetí brzdové světlo ve vkusném spojlerovém výlisku v kombinaci s ostřikovačem okna je výraznou designérskou tečkou. Tvar zadního okna je nejen velkorysý, ale i velice pohledný. Svým stažením ke středu vyklápěcích dveří přivádí pohled pozorovatele na nenásilně vkomponovaný eliptický znak Ford, který dává této progresivní tvarové kreaci punc dlouholeté tradice umění tvořit automobily k radosti uživatele.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce
Testovaný vůz a jeho konkurenti
Model |
Ford Focus Kombi 1,6 Ambiente |
Škoda Octavia Combi 1,6 LX |
Opel Astra 1,6 CD Caravan |
Peugeot 306 Break XR 1,6 |
Renault Mégane Break 1,6 RXE |
Výkon motoru (kW/k) |
74/100 |
74/100 |
74/100 |
66/92 |
79/110 |
Max. točivý moment (Nm) |
145 |
145 |
150 |
135 |
148 |
Počet ventilů na válec |
4 |
2 |
4 |
2 |
4 |
Maximální rychlost (km/h) |
185 |
187 |
188 |
178 |
193 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
11,3 |
11,7 |
11,5 |
14,1 |
10,3 |
Spotřeba (l/100 km) 1) |
9,3/5,5/6,9 |
10,6/6,1/7,8 |
10,2/6,2/7,7 |
9,7/5,8/7,2 |
9,6/5,9/7,2 |
Rozměry d/š/v (mm) |
4440/1700/1500 |
4511/1731/1431 |
4290/1710/1510 |
4345/1680/1410 |
4437/1698/1420 |
Rozvor (mm) |
2615 |
2512 |
2610 |
2580 |
2580 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
520/1580 |
548/1512 |
480/1500 |
442/1512 |
485/1600 |
Výbava porovnávaných vozů | |||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/6500 |
ano/9800 |
ano/ano |
ano/ano |
ano/ano |
Boční airbagy |
16 400 2) |
21 200 2) |
11 000 |
9800 |
ano |
ABS |
20 000 |
31 500 |
ano |
ano |
ano |
El. ovládaná přední okna |
ano |
ne |
ano |
ano |
ano |
Klimatizace |
35 000 |
37 500 |
44 600 |
45 000 |
40 000 |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ano |
ano |
ano |
Centrální zamykání |
ano |
7900 |
ano |
ano |
ano |
Cena (Kč) |
419 900 |
429 900 |
519 900 |
484 900 |
469 900 |
Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace, 2)včetně airbagu spolujezdce Pramen: AUTO MOTO
Ford Focus patří k nejdelším kombíkům ve své třídě. |
Řešení interiéru je přísně avantgardní, v některých detailech však nepraktické. |
Klady - praktický kufr |
Zápory - příliš široké otvory pro nápoje. |
Ford Focus kombi |