Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Focus RS umí zkrotit tři sta koní

aktualizováno 
Ford Focus RS je mezi znalci pojem. Starý dobrý stejnojmenný kostitřas, který si pro svoji syrovost zamilovaly statisíce fanoušků a dva tisíce šťastných majitelů si užívají jeho kvalit, dostal důstojného nástupce. Nové "eReSo" je rychlejší, výkonnější, byť méně radikální.

Focus RS první generace ve své době posunul hranice toho, kolik výkonu je možné v sériovém autě poslat na přední kola. Pekelně rychlý, kamenný, drahý a také vzácný, to je stručný popis auta, které dostalo na kolena veškerou konkurenci s pohonem předních kol - chcete-li 4 x 2. Nové RS je ještě rychlejší, ale přitom už neničí posádku.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Ford Focus Přijďte si vybrat k nám  Váš model! www.automodul.cz

Nový agregát trochu překvapivě vyšel z přeplňovaného pětiválce Volvo, který pohání už civilnější sporťák Focus ST. Pohled na výkonové křivky však napoví, že takové kilowatty a newtonmetry by už z dvoulitrového čtyřválce šlo vyždímat jen s velmi náročnými a drahými úpravami (Mitsubishi by mohlo vyprávět, kolik jej stála konstrukce motoru 4B11 pro Lancer Evo X).

Ford Focus RS

Proto základní výhodou zůstává relativní jednoduchost a léty osvědčená spolehlivost motoru Volvo, stejně jako přirozeně dané optimální charakteristiky řadového pětiválce. Nedostatkem budou naopak proti čtyřválci přidané kilogramy nad přední nápravou.

Stejné jsou jen na pohled

Poučné je srovnání s modelem Focus ST, který je de facto jen mírně upraveným sériovým fokusem se silným motorem. Provedení RS zašlo mnohem dál, a dokonce používá principiálně změněnou přední nápravu RevoKnuckle. Ta - podobně jako Renault Mégane RS - vylepšuje nepříznivé kinematické vlastnosti jednoduchého zavěšení McPherson tím, že odděluje náboj kola od spodního uchycení pružící jednotky, a ten se tak nenatáčí společně s celou pružící jednotkou a vzájemně se tolik neovlivňují.

Ani ostatní celky nezůstaly ušetřeny úprav, i když už se jedná jen o klasické změny, ovšem v překvapujícím rozsahu. Rozchod kol tak narostl o 40 milimetrů, pérování bylo sníženo o 20 mm a brzdy dostaly pozoruhodné kotouče o rozměrech 336 a 302 mm.

Řízení má strmější převod (13,2 místo 14,7) a mezi rejdy mu nyní stačí 2,32 otáčky. Motor obdržel větší turbodmychadlo Borg & Warner K16 s plnicím přetlakem 1,4 baru. Díky regulaci wastegate dosahuje výborných 440 Nm v otáčkách 2 300 až 4 500 za minutu.

A výkon? Ten přesáhl 300 koní, přesněji dosahuje 224 kW při skvělých 6 500 otáčkách. Díky tomu nejvyšší rychlost odhodila elektronické omezení na 250 a dříve nedotknutelnou hranici překračuje o 13 km/h.

Nové RS je téměř o 200 kg těžší než legenda postavená na základě prvního fokusu. Ovšem podstatně výkonnější motor i brzdy, stejně jako vyšší stupeň všech úprav by měly tento handicap vymazat.

Ford Focus RS

Převodovka je ručně řazená šestistupňová Volvo, převzatá z Fokusu ST, ovšem s patřičně posílenou synchronizací, ložisky a uložením spojky. "Zvířecký" výkon přední kola přenesou s pomocí poctivé ocelové uzávěrky Quaife, která vychází z té, jež byla použita v minulé generaci.

Lepší, než doufáte

A jak to celé funguje v praxi? Vůz proti první generaci trochu ztratil na hbitosti; na krátké technické trati s ostrými vracečkami je znát téměř jedenapůltunová pohotovostní hmotnost, stejně jako těžký motor. Omezení jsou ovšem méně bolestivá, než by se zdálo, a skvělý podvozek s výborným řízením a vynikající geometrií dělá malé zázraky.

Vůz se krásně vytáhne ze zatáčky pod plným výkonem nebo se nechá pohádkově snadno rozhoupat a poslat do oblouku s mírně přetočenou zádí. Ve vyšších rychlostech je suverenita ještě lepší, korunovaná dostatečnými brzdami.

Nejlepší ze všeho je ale motor, který s pořádným turbodmychadlem konečně naplno rozvinul svoje schopnosti. Svůj výkon podává s drzou brutalitou, přesto se však nechává bez řečí kontrolovat. Sportovní jízdu odměňuje úžasným zvukem a překvapivě rozumnou spotřebou. Ta se ani při hodně brutálním dovádění většinou nevydá přes šestnáctilitrový průměr.

Změkčilý tvrďák

Žádný výrobce si už netroufne riskovat, že si jeho draze vyvinutý výrobek nikdo nekoupí kvůli omezenému pohodlí. Proto je nové RS měkčí, komfortnější a také skvěle vybavené.

Ford Focus RS

Nejezdí však hůře; na krátkém závodním okruhu jej sice handicapuje vyšší hmotnost, ale na druhou stranu je ve všem ostatním tak výrazně lepší, že svoje nedostatky překrývá podstatným nárůstem univerzality.

Sveze se s ním tentokrát třeba i manželka. Méně specializované díly by v budoucnu mohly ušetřit značnou část servisních nákladů. A v neposlední řadě je toto RS o 150 tisíc levnější než předchůdce.

Nové totiž vyjde na příznivých 990 tisíc Kč. A to včetně mimořádně bohaté standardní výbavy, v níž kromě kompletní sady vrcholných sportovních doplňků (19“ kola, aerodynamický kit, funkční difuzér, skořepinové sedačky Recaro) nechybí ani bixenonové světlomety, výkonná audiosoustava a výběr ze tří exkluzivních metalických barev: modrá Indianapolis Blue, zelená Performance Green a bílá Frost White.

Ford Focus RS v číslech
motor řadový kapalinou chlazený přeplňovaný zážehový
pětiválec uložený vpředu napříč
objem 2 522 ccm
maximální výkon 224 kW (305 k) při 6 500 ot./min
maximální točivý moment 440 Nm při 2 300 až 4 500 ot./min
max. rychlost 263 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s
průměrná spotřeba (l/100 km) 9,4
pneumatiky 235/35 R19
pohotovostní/užitečná hmotnost 1 468/392 kg
základní cena 990 000

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

První jízda s Golfem Sportsvan. TDI odstavil na vedlejší kolej

Volkswagen Golf Sportsvan

Byl by to jen další z řady obyčejných faceliftů. Jenže modernizace velkoprostorové verze Volkswagenu Golf v tichosti...

Už jsme jeli v nové Dacii Duster. Je víc nóbl a vyžehlí rozbitou cestu

Dacia Duster

Neříkejte jí low-cost, nezaslouží si to. Dacia je fenoménem na dnešním trhu aut a jejím vlajkonošem je Duster. Laciné...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Najdete na iDNES.cz