Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford Focus RS umí zkrotit tři sta koní

aktualizováno 
Ford Focus RS je mezi znalci pojem. Starý dobrý stejnojmenný kostitřas, který si pro svoji syrovost zamilovaly statisíce fanoušků a dva tisíce šťastných majitelů si užívají jeho kvalit, dostal důstojného nástupce. Nové "eReSo" je rychlejší, výkonnější, byť méně radikální.

Focus RS první generace ve své době posunul hranice toho, kolik výkonu je možné v sériovém autě poslat na přední kola. Pekelně rychlý, kamenný, drahý a také vzácný, to je stručný popis auta, které dostalo na kolena veškerou konkurenci s pohonem předních kol - chcete-li 4 x 2. Nové RS je ještě rychlejší, ale přitom už neničí posádku.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Ford Focus Přijďte si vybrat k nám  Váš model! www.automodul.cz

Nový agregát trochu překvapivě vyšel z přeplňovaného pětiválce Volvo, který pohání už civilnější sporťák Focus ST. Pohled na výkonové křivky však napoví, že takové kilowatty a newtonmetry by už z dvoulitrového čtyřválce šlo vyždímat jen s velmi náročnými a drahými úpravami (Mitsubishi by mohlo vyprávět, kolik jej stála konstrukce motoru 4B11 pro Lancer Evo X).

Ford Focus RS

Proto základní výhodou zůstává relativní jednoduchost a léty osvědčená spolehlivost motoru Volvo, stejně jako přirozeně dané optimální charakteristiky řadového pětiválce. Nedostatkem budou naopak proti čtyřválci přidané kilogramy nad přední nápravou.

Stejné jsou jen na pohled

Poučné je srovnání s modelem Focus ST, který je de facto jen mírně upraveným sériovým fokusem se silným motorem. Provedení RS zašlo mnohem dál, a dokonce používá principiálně změněnou přední nápravu RevoKnuckle. Ta - podobně jako Renault Mégane RS - vylepšuje nepříznivé kinematické vlastnosti jednoduchého zavěšení McPherson tím, že odděluje náboj kola od spodního uchycení pružící jednotky, a ten se tak nenatáčí společně s celou pružící jednotkou a vzájemně se tolik neovlivňují.

Ani ostatní celky nezůstaly ušetřeny úprav, i když už se jedná jen o klasické změny, ovšem v překvapujícím rozsahu. Rozchod kol tak narostl o 40 milimetrů, pérování bylo sníženo o 20 mm a brzdy dostaly pozoruhodné kotouče o rozměrech 336 a 302 mm.

Řízení má strmější převod (13,2 místo 14,7) a mezi rejdy mu nyní stačí 2,32 otáčky. Motor obdržel větší turbodmychadlo Borg & Warner K16 s plnicím přetlakem 1,4 baru. Díky regulaci wastegate dosahuje výborných 440 Nm v otáčkách 2 300 až 4 500 za minutu.

A výkon? Ten přesáhl 300 koní, přesněji dosahuje 224 kW při skvělých 6 500 otáčkách. Díky tomu nejvyšší rychlost odhodila elektronické omezení na 250 a dříve nedotknutelnou hranici překračuje o 13 km/h.

Nové RS je téměř o 200 kg těžší než legenda postavená na základě prvního fokusu. Ovšem podstatně výkonnější motor i brzdy, stejně jako vyšší stupeň všech úprav by měly tento handicap vymazat.

Ford Focus RS

Převodovka je ručně řazená šestistupňová Volvo, převzatá z Fokusu ST, ovšem s patřičně posílenou synchronizací, ložisky a uložením spojky. "Zvířecký" výkon přední kola přenesou s pomocí poctivé ocelové uzávěrky Quaife, která vychází z té, jež byla použita v minulé generaci.

Lepší, než doufáte

A jak to celé funguje v praxi? Vůz proti první generaci trochu ztratil na hbitosti; na krátké technické trati s ostrými vracečkami je znát téměř jedenapůltunová pohotovostní hmotnost, stejně jako těžký motor. Omezení jsou ovšem méně bolestivá, než by se zdálo, a skvělý podvozek s výborným řízením a vynikající geometrií dělá malé zázraky.

Vůz se krásně vytáhne ze zatáčky pod plným výkonem nebo se nechá pohádkově snadno rozhoupat a poslat do oblouku s mírně přetočenou zádí. Ve vyšších rychlostech je suverenita ještě lepší, korunovaná dostatečnými brzdami.

Nejlepší ze všeho je ale motor, který s pořádným turbodmychadlem konečně naplno rozvinul svoje schopnosti. Svůj výkon podává s drzou brutalitou, přesto se však nechává bez řečí kontrolovat. Sportovní jízdu odměňuje úžasným zvukem a překvapivě rozumnou spotřebou. Ta se ani při hodně brutálním dovádění většinou nevydá přes šestnáctilitrový průměr.

Změkčilý tvrďák

Žádný výrobce si už netroufne riskovat, že si jeho draze vyvinutý výrobek nikdo nekoupí kvůli omezenému pohodlí. Proto je nové RS měkčí, komfortnější a také skvěle vybavené.

Ford Focus RS

Nejezdí však hůře; na krátkém závodním okruhu jej sice handicapuje vyšší hmotnost, ale na druhou stranu je ve všem ostatním tak výrazně lepší, že svoje nedostatky překrývá podstatným nárůstem univerzality.

Sveze se s ním tentokrát třeba i manželka. Méně specializované díly by v budoucnu mohly ušetřit značnou část servisních nákladů. A v neposlední řadě je toto RS o 150 tisíc levnější než předchůdce.

Nové totiž vyjde na příznivých 990 tisíc Kč. A to včetně mimořádně bohaté standardní výbavy, v níž kromě kompletní sady vrcholných sportovních doplňků (19“ kola, aerodynamický kit, funkční difuzér, skořepinové sedačky Recaro) nechybí ani bixenonové světlomety, výkonná audiosoustava a výběr ze tří exkluzivních metalických barev: modrá Indianapolis Blue, zelená Performance Green a bílá Frost White.

Ford Focus RS v číslech
motor řadový kapalinou chlazený přeplňovaný zážehový
pětiválec uložený vpředu napříč
objem 2 522 ccm
maximální výkon 224 kW (305 k) při 6 500 ot./min
maximální točivý moment 440 Nm při 2 300 až 4 500 ot./min
max. rychlost 263 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h 5,9 s
průměrná spotřeba (l/100 km) 9,4
pneumatiky 235/35 R19
pohotovostní/užitečná hmotnost 1 468/392 kg
základní cena 990 000

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Najdete na iDNES.cz