„Automobilka Ford se v posledních letech potýká s problémy a nachází se uprostřed rozsáhlé restrukturalizace, jejímž cílem je zeštíhlení podniku a modernizace jeho sortimentu,“ napsala agentura AP. Letos navíc firma podobně jako ostatní výrobci automobilů čelí negativním dopadům koronavirové krize.
Hackett v květnu 2017 v čele Fordu vystřídal Marka Fieldse. Předseda správní rady Bill Ford, který je potomkem zakladatele podniku Henryho Forda, Hacketta ocenil za to, že firmu zmodernizoval a omezil v ní byrokracii. Kritici naopak poukazovali na jeho malé zkušenosti z autoprůmyslu, před příchodem k Fordu působil třicet let u výrobce kancelářského nábytku Steelcase. Podle magazínu Quattroruote Hackett nikdy nevyjádřil záměr odstoupit z funkce a v únoru letošního roku naopak prohlásil, že chce u Fordu zůstat dlouho.
„Oficiálně Hackett odchází do důchodu, nicméně není tajemstvím, že mezi akcionáři už delší dobu panuje nespokojenost s výsledky Fordu a už od jara se mluví o jeho náhradě Jimem Farleym. To se změnilo v jistotu poté, když v únoru vedení Ford opustil jeho dlouholetý výkonný ředitel Joe Hinrichs a jeho místo zaujal Farley,“ komentuje magazín Autoweek. „Jim Hackett rezignoval uprostřed transformace americké automobilky v jednom z jejích nejtěžších obchodních roků v době, kdy je třeba řešit následky koronavirové pandemie. Ford je přitom pozadu v elektrizaci.“
Od doby, kdy jej předseda společnosti Bill Ford vybral do funkce generálního ředitele, akcie Fordu ztratily téměř 40 % své hodnoty a od doby velké recese v roce 2009 klesly na minimum. Jen v loňském roce ztratily 26 % a tržní kapitalizace 27 miliard USD je pouhou desetinou hodnoty společnosti Tesla Motors. Analytici i akcionáři vyjadřovali s mnoha Hackettovými rozhodnutími a směřováním restrukturalizace nespokojenost. Americká automobilka č. 2 také dlouhodobě čelí klesajícímu prodeji v Číně. Přesto Bill Ford svého vyvoleného generálního ředitele věrně držel déle než tři roky.
Osmapadesátiletý Farley měl jako provozní ředitel na starosti mimo jiné vývoj nových produktů. Ve Fordu působí od roku 2007, předtím pracoval v japonské automobilce Toyota Motor. Farley byl v letech 2015 až 2017 generálním ředitelem a předsedou Ford of Europe. Od podzimu bude čtvrtým prezidentem americké značky od velké krize v letech 2008-9, se kterou se Ford vypořádal z amerických značek nejlépe.
„Farley má být vhodným člověkem pro prohloubení spolupráce mezi Fordem a skupinou VW, protože dobře zná podmínky v Evropě a připravoval několik projektů spolupráce. Farley má pověst kvalifikovaného, politicky obratného manažera s ostrými lokty, což mu přineslo příznivce, ale také ho mezi kolegy učinilo nepopulárním,“ píše magazín Autoweek.