Ford Iosis X

Ford Iosis X | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ford Iosis X: Do terénu s prosklenou podlahou

  • 9
"Spekuluje se o tom, že by Ford mohl představit kompaktní crossover nebo SUV," říká John Fleming, prezident evropského Fordu. "Konceptem iosis X dáváme najevo, že se do této třídy vydáme během následujících osmnácti měsíců." Sněhobílý crossover se kromě průhledné střechy chlubí také prosklenou podlahou.

Evropský tým designérů automobilky vedený Martinem Smithem vytvořil pro pařížskou přehlídku další variaci na fordovský "kinetický design", vyjadřující filosofii "energie v pohybu". "Ukazuje, jak odlišné by vozy Ford mohly být v budoucnu," dodává šéfdesignér Smith.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O FORDECH 

Ford Iosis X je čistý koncept, který nemá představovat skutečnou podobu budoucího modelu. "Zákazníci dostanou přibližnou představu, kam bude design sériového modelu směřovat a až příští rok představíme nový vůz, bude jeho příbuznost s iosis X jasně patrná," vysvětluje Smith.

Šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm a jeho tým využili toho, že se SUV všech velikostí odklánějí od tradičního dvouprostorového designu a spíše než typické auto do lehkého terénu namalovali čtyřdveřové terénní kupé.

Zepředu má iosis X novou tvář evropských fordů, která ale dostala masivnější a drsnější vzhled. "Snažíme se z ochrany chodců udělat pozitivní prvek designu," říká Martin Smith. "Abychom vytvořili dostatečně masivní příď, použili jsme nejen zkosení rohů, ale také výrazný předěl mezi blatníky a kapotou, který prochází celou délkou vozu," vysvětluje.

Dveře se otvírají proti sobě a díky absenci B sloupku umožňují snadné nastupování a nerušený pohled do interiéru.

"Na prahy se často používá tmavý nebo hrubší lakovaný plast," vysvětluje Lamm. "My jsme ale šli jiným směrem a navrhli jsme ochranné prvky, které jsou samostatnými částmi auta a nejsou integrovány do celkového tvaru. Inspirací nám byly aerodynamické prvky na bocích Formule 1." Na bocích lze tyto lišty sklopit a vytvořit tak stupačky, usnadňující nastupování.

Přední i zadní světlomety poskládali tvůrci iosisu X z LED diod. Vnější zpětná zrcátka se směrovými světly jsou umístěna vysoko v A-sloupcích a zadní mlhovka zabírá téměř celou šířku auta nad zadním nárazníkem. Fordovský SUV crossover dostal nezvyklý ledově bílý lak, který zvýrazňuje modrá perleť.

Tým interiérových návrhářů, vedený Nikolausem Vidakovicem, se při tvorbě interiéru inspiroval kokpity moderních vrtulníků. Velká konzola klesá z palubní desky, odděluje oba páry sedadel a dominuje celému interiéru, aby se pak dramaticky ohnula vzhůru do zadní části střechy. I její zadní část má praktický význam – drží totiž mechanismus otvírání pátých dveří a je v ní  umístěna rezerva.

Dva prosklené panely ve střeše doplňuje jeden zcela nový prvek – průhledná podlaha pod řidičem a spolujezdcem.

,