Ford zatím představil nový malý pětidveřový hatchback jménem Ka v Brazílii jako koncept, výroba a prodej auta tu jen s minimem změn začne příští rok. Nové globální ka se výrazně liší od toho, které v současnosti známe z Evropy. Model s výrazným designem a výhradně třídveřovou karosérií se změnil k nepoznání. Z káčka je teď neobyčejně elegantní minivůz s pěticí dveří, který vypadá mnohem dospěleji, než bychom podle velikosti auta očekávali. Oproti současnému káčku to tedy je obrat o 180°.
Ford použil svůj současný globální designový jazyk s typickou šestiúhelníkovou maskou. Díky ní a vyšší stavbě vypadá miniaturní ka mohutněji než současná fiesta, přitom je pochopitelně menší. Teprve pohled na zadní partie prozradí užší stavbu vozu a jeho celkově subtilnější charakter. Celkově je však design káčka opravdovým překvapením, takto dospěle působící malý vůz bychom na trhu hledali jen těžko.
Ford to vlastně potvrzuje. Cílem designérů bylo dát autu alespoň trochu prémiový vzhled. Ka má vypadat jako podstatně dražší auto a alespoň podle prvních fotografií se mu to docela daří. Koncept i sériové auto pak mají mít i některé v dané třídě netradiční prvky výbavy. Například tu má být dokovací stanice pro smartphone, který pak půjde využívat k navigaci a k dalším funkcím.
Sériové ka, které bude určeno především pro trhy v Jižní Americe a v jihovýchodní Asii (má se tu prodat 44 procent produkce). Možná i proto zatím není jasné, zda se nové ka objeví i v Evropě. Místní zákazníci jsou totiž u nejmenších aut většinou zvyklí na výrazný styl a určitou osobitost (i když pochopitelně existují výjimky). Pokud ovšem má model Ka v Evropě vůbec nějakou budoucnost, je téměř nemyslitelné, aby místní pobočka vyvíjela vlastní typ.
Navíc je prakticky jisté, že spolupráce s Fiatem, z jehož modelu 500 současné káčko vychází a vyrábí se s ním na stejné lince, už pokračovat nebude.
Dalším důkazem, že lokální modely nejsou možnou variantou, je malé SUV ecosport. To na evropském trhu nahradí mimořádně populární fusion. Do Česka se však ecosport moc nežene, protože centrála nasadila moc sebevědomé ceny, se kterými by byl na našem trhu neprodejný.
Ještě pár let si ovšem v Evropě stávající káčko budete moci pořídit. A to i přes klesající zájem o tento model. Za 10 měsíců letošního roku se jej prodalo asi 40 tisíc kusů, což je meziročně o 18 procent méně. "Náš kontrakt s Fiatem sahá až do druhé poloviny této dekády, takže nikam nespěcháme," komentoval už loni pro server Automotive News možný příchod nástupce ka šéf evropského Fordu Stephen Odell. Od roku 2008 vyráběné ka se tedy bude prodávat nejméně do roku 2016, možná déle. Ford má tedy dost času si rozmyslet, zda vůbec nejmenší model v nabídce nahradí a jestli to bude právě nově představeným globálním kusem.