Ford Mustang

Ford Mustang | foto: Ford

Ford končí v Japonsku a Indonésii, oznámil to e-mailem

  • 13
Americká automobilka Ford oznámila, že tento rok ukončí činnost v Japonsku a Indonésii. Důvody jsou čistě ekonomické, firma na těchto trzích nevidí potenciál výdělku.

Ford úplně opustí trh: zavře dealerství (v Japonsku jich má 52) a přestane nabízet auta značek Ford a Lincoln. Zaměstnance o tom podle informací agentury Reuters informoval e-mailem prezident asijsko-tichomořské divize Fordu Dave Schoch.

Ford zaměstnance a prodejce o chystaném kroku již informoval. Majitele vozů hodlá seznámit s tím, jak bude dál zajišťovat servis, prodej náhradních dílů a opravy v záruční době.

Americká automobilka, která patří k nejstarším na světě a na japonském trhu je od roku 1974, také přestěhuje své vývojové centrum, které v Japonsku má.

V Japonsku má Ford 292 zaměstnanců a v loňském roce tam prodal kolem pěti tisíc aut, což znamená 1,5procentní podíl na trhu. Na japonském trhu značka nabízí malou Fiestu, svalnatý sportovní Mustang a SUV Explorer. Japonskému trhu dnes dominují Toyota, Honda a Nissan. Podle Reuters se poptávka po autech v Japonsku snižuje. Podle analytiků je na vině stárnoucí populace, ale také klesající zájem o auta mezi mladšími lidmi ve městech.

„Japonsko je nejvíce uzavřeným vyspělým automobilovým trhem na světě. Všechny zahraniční značky představují méně než šest procent japonského trhu s novými automobily,“ uvedl mluvčí automobilky Neal McCarthy.

Ford zmiňuje rozsáhlý obchodní pakt známý pod zkratkou TPP, který upravuje obchodní vztahy mezi Spojenými státy, Japonskem a další desítkou zemí kolem Tichého oceánu. Tento pakt prý ve své současné podobě firmě nedovolí, aby se její situace na japonském trhu zlepšila.

V Indonésii nabízí značka auta od roku 2002, má tam 35 zaměstnanců a nasmlouvaných 44 dealerů. V loňském roce se v Indonésii prodalo asi šest tisíc fordů. To v zemi, která prožívá ekonomický pokles, znamená tržní podíl 0,6 procenta. „V Indonésii je nemožné uspět bez lokální výroby a my zde nevyrábíme,“ vysvětlil jeden ze zástupců automobilky.

Ford patří do velké trojky amerických automobilek, jeho konkurent General Motors se už loni rozhodl pro ukončení výroby v Indonésii z důvodu ostré konkurence asijských výrobců.

V globalizovaném automobilovém světě to není poprvé, kdy značka opouští důležitý trh. V roce 2013 opustilo japonské Suzuki po krachu svého automobilového zastoupení v USA severoamerický trh. Pátá nejúspěšnější japonská značka Daihatsu (vlastněná Toyotou) opustila s rokem 2013 Evropu. Už v roce 1992 se stáhla ze Severní Ameriky a v roce 2006 z Austrálie.

Evropa, která je pro světové automobilky stále méně zajímavým trhem, jen čeká, která z mimoevropských automobilek starý kontinent opustí. Očekává se to především od japonských výrobců.