Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford má recept, jak zkrotit neposlušné obry. Vylepšené ESP zabrzdí před zatáčkou

  11:00aktualizováno  11:18
Americká automobilka Ford právě dokončuje intenzivní testování budoucí generace SUV Explorer. Ta se na trh dostane příští rok a jako první nabídne stabilizační systém CCT, který má zabránit převrácení vozu při příliš rychlém průjezdu zatáčkou.

Ford Curve Control Technology | foto: Ford Motor Company

Vozy kategorie SUV jsou z podstaty své vysoké konstrukce na převrácení daleko náchylnější než jiné vozy. V USA dochází podle údajů Fordu ročně až k 50 000 nehodám v důsledku nepřiměřeně rychlého nájezdu do zatáčky. V mnoha těchto případech dochází k převrácením vozu a nejvíce z těchto převrácených aut jsou vozy kategorie SUV. Tato auta se často při nepřiměřených rychlostech převrátí při "zaškobrtnutí" o nerovnost na vozovce nebo třeba obrubník či jiný okraj.

Běžné stabilizační systémy jednoduše nedovedou rozjetý vůz s vysokým těžištěm zkrotit a tak často dochází k tomu nejhoršímu. Potíž je v tom, že ESP má sice primárně bránit převrácení vozu, ale často tak vlastně podporuje nedotáčivost, která má za následek, že se vůz řítí ven ze silnice.

Ford Curve Control Technology

Ford tomu ale chce utržit s novou generací svého SUV Explorer přítrž. Kromě nových airbagů v bezpečnostních pásech totiž vůz dostane systém Curve Control Technology. Curve Control bude spolupracovat s běžným stabilizačním systémem ESP ale jeho úkol je trochu jiný. Zatímco ESP bude nadále vůz krotit ve většině situací na hraně, CCT bude schopno vůz "ukočírovat" ve chvílích opravdu razantního nájezdu do zatáčky vysokou rychlostí kdy se dostavuje výrazná nedotáčivost a mohlo by hrozit převrácení.

CCT je vlastně jen dalším rozšířením schopností stabilizačního systému. Zatímco běžné ESP přibrzďuje v krizových situacích jednotlivá kola tak, aby auto jelo požadovaným směrem a přitom řidič jeho zásah vlastně ani nezaznamenal, CCT bude fungovat trochu důrazněji. V řeči čísel – zatímco běžný stabilizační systém je schopen vyvolat zpomalení 0,1 g, CCT bude schopno vůz zpomalit s intenzitou až 0,5 g, což stačí na zpomalení vozu o zhruba 16 km/h během jediné sekundy.

Ford Curve Control Technology

CCT bude přitom nadále snažit vůz srovnat stejným způsobem jako ESP, na každé ze čtyř kol může být tedy vyvíjena podle potřeby různá brzdná síla. Toto výrazné zpomalení může rozhodnout o tom, zda se vůz v zatáčce udrží nebo třeba narazí do obrubníku, který často k převrácení SUV snadno přispěje. Systém CCT neobsahuje žádné nové mechanické prvky, jde čistě o další fázi softwarového vývoje stabilizačních systémů. Ford jej pro nový Explorer ladil dlouhých 18 měsíců. Díky CCT by vrozená nedotáčivost na předek těžkého SUV neměla nezkušeným řidičům přivolávat tolik horkých chvilek jako tomu bylo doposud.

Ford chce tento nový elektronický systém do roku 2015 montovat do devadesáti procent svých SUV a pick-upů. Prozatím není příliš jasné, nakolik tyto proklamace budou platit pro evropské modely, ale dříve nebo později se se systémem jistě setkáme. Naopak řidiči preferující čisté jízdní zážitky se nemusí bát, že by Ford systém rozšířil do celého svého portfolia. CCT je určen opravdu jen pro krocení velkých těžkých aut náchylných na převrácení, klasické sedany nebo sportovní modely jej (alespoň prozatím) nedostanou. Je ale otázkou, jakým směrem se bude ubírat vývoj systému. Pak je možné, že za několik let s trochu jinou charakteristikou objeví i ve vozech sportovnějšího naturelu.





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.