Ford Mondeo 2.0 DI má výborný prostor, ale jen průměrný motor

Nový Ford Mondeo bude vážnou konkurencí tuzemskému králi střední třídy, kterým dosud je Volkswagen Passat. Forda k tomu předurčuje řada předností, k nimž patří nadprůměrně prostorná karoserie, velký kufr, výborné jízdní vlastnosti i ovladatelnost. Handicapem naopak zůstává turbodieselový motor. Nemá zrovna nízkou spotřebu a v kabině je poměrně dost slyšet.

Motor 2.0 DI nevyužívá nejmodernější techniku Common Rail, která naftové motory dovede ztišit. A tak hlavně po studeném startu je v mondeu rušno. S půl druhé tuny těžkým automobilem však turbodiesel dokáže hbitě zrychlovat - zásluhou vysokého točivého momentu. Spotřeba Fordu Mondeo 2.0 DI však nebyla během redakčního testu zrovna nízká. Na dálnici jen zřídka klesala pod sedm litrů nafty na 100 kilometrů, na okresních silnicích se pohybovala kolem šesti a půl litru a ve městě v průměru dosahovala devíti litrů nafty na 100 kilometrů. To je ve srovnání s jinými naftovými motory pod kapotami konkurenčních aut střední třídy dost. Největší klady nového mondea tak představují výborné jízdní vlastnosti a královský vnitřní prostor. Podvozek je vyladěný do takového komfortu, který stačí i na velmi špatné tuzemské silnice. Navíc je v zatáčkách i při vyhýbacích manévrech superbezpečný. K dobrému ovládání přispívá také přesné řízení a pohodlí řidiče. O to se stará příjemný volant, nastavitelný ve dvou směrech, spolu se sedadly, která jsou pohodlná jak při dlouhých cestách na dálnicích, tak i při kličkování na silnicích plných zatáček. Že v mondeu nebude těsno, to dává tušit už široký rozvor. O centimetry navíc se zasluhuje rovněž uložení motoru napříč. Ostatně - solidní nabídka prostoru v novince zřejmě byla ostře sledovaným záměrem automobilky, z jejíhož výrobního programu nedávno vypadl ještě větší model Scorpio. Mondeo tak má poskytnout pohodlí i zájemcům o vůz o třídu větší. V prostoru na zadních sedadlech mondeo překonává většinu konkurentů. Podle výsledků měření, které MF DNES při testech objednává ve zkušebně nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze, zaostávají za novým fordem - pokud se týká prostoru na zadních sedadlech - například Nissan Primera, Citroën Xantia, Opel Vectra i Omega, Peugeot 406 a také Toyota Avensis. Do šířky jsou kabiny jmenovaných vozů - jak zjistili technici ÚSMD - srovnatelné s výjimkou užší primery. Kouzlo Fordu Mondeo spočívá i v tom, že jej německá pobočka americké automobilky vyrábí ve třech verzích: kromě kombíku je k dispozici čtyřdveřový sedan i pětidveřový hatchback. Právě tato varianta spojující praktičnost s elegancí limuzíny prošla testem MF DNES a potvrdila pohodlí při nakládání zavazadel do kufru s pěti sty litry objemu a zadní vyklápěcí stěnou. Interiér nového fordu se bude líbit lidem, kterým se zamlouvá německé pojetí s konzervativním designem a kvalitními plasty. Jinými slovy - pokud se nyní mondeo interiérem některému z konkurentů podobá, tak Volkswagenu Passat. Ani hravost peugeotů, ani až přílišná jednoduchost japonských vozů z novinky nedýchá. Martin Kovář, který pro MF DNES hodnotí vozy očima tělesně postiženého člověka, vyzdvihl u Fordu Mondeo hlavně dvě přednosti: "Prostorná kabina a velký kufr ulehčí handicapovanému motoristovi život. A dobře vedoucí přední sedadla rovněž," říká Martin Kovář.l


Měření MF DNES

Obvyklá měření zrychlení a brzdné dráhy, kterým se testované vozy podrobují na zkušebních tratích pražského Ústavu silniční a městské dopravy, se tentokrát kvůli špatným klimatickým podmínkám neuskutečnila. Jakmile se počasí zlepší, zajistí MF DNES měření tak, aby ani nový Ford Mondeo nechyběl ve srovnávacích přehledech testovaných automobilů.
(red)

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 6

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 9
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Kdo u nového mondea čekal erupci originality jako v případě focusu, je zklamán. Vůz je konzervativní, design karoserie nepřináší nic nového. Například řešení předních světlometů, které nepřecházejí do boku karoserie, se podobá Škodě Fabia nebo Volkswagenu Bora. Kruhové prvky zadních světlometů, které se objevily jak na mondeu, tak na passatu, se zřejmě stanou odrazovým můstkem nového trendu. Interiéru nelze vytknout téměř nic. Milovníky krásných detailů určitě osloví palubní hodiny a volant, který se inspiroval v historii a oblékl svá ramena do hliníku.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Čas ukáže, zda nový Ford Mondeo nepřichází příliš pozdě a zda v prodeji dožene náskok konkurence. Silnější diesel asi přesvědčí víc zájemců než předchůdce 1.8, pozitivně se může projevit i fakt, že konkurenční Volkswagen Passat není k dispozici jako pětidveřový. Rozdíly ve ztrátě hodnoty mondea zřejmě nebudou mezi čtyř a pětidveřovým provedením či kombi výrazné. Nejlépe se ale bude prodávat kombi a nejhůř pětidveřová varianta. V době, kdy se auto objeví jako pětileté v bazarech, bude zdejší trh zřejmě mnohem blíž evropskému. I proto lze čekat relativně optimistickou cenu: zhruba 280 tisíc korun. Nebo snad 8000 eur?
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

 

 

Ford Mondeo 2.0 DI

Ford Mondeo 2.0 DI

Ford Mondeo 2.0 DI