Jenže jak kilometry přibývají a obří kombík i při maximálním zatížení obvykle obstojí v každém měření sil s mnoha konkurenty, zdánlivá bolest se zmenšuje.
V testu MF DNES Ford Mondeo kombi 2.0 TDDi bral v poklidném provozu na venkovských silnicích s padesátkou v obcích a maximálně devadesátikilometrovou rychlostí 6,3 litru nafty. Na dálnicích s obsazením jedním pasažérem žádal necelých sedm litrů u plně naloženého vozu s rychlostí vyžadující prakticky bez ustání levý rychlý pruh se apetyt pohyboval od 7,5 do 7,9 litru nafty. Při nasazení klimatizace se spotřeba zvedala ještě zhruba o půl litru na každou stovku kilometrů.
Může se hoditNové i ojeté vozy |
Vnitřní prostor si ve Fordu Mondeo kombi chválí cestující vpředu a hlavně vzadu, kde se nabídkou místa vyrovnává svému největšímu rivalovi Volkswagenu Passat Variant.
Obrovský je u Fordu Mondeo kombi i kufr - při základním postavení sedaček pobere 540 litrů nákladu a vysloveně svádí k tomu, aby si řidič nečinil násilí a nakládal bez ladu a skladu. Ford je výborný i v hodnocení zavazadlového prostoru při sklopených sedačkách: poskytuje 1700 litrů s žádanou rovnou podlahou. Příjemně nízký je u mondea také nakládací práh zavazadlového prostoru, jehož rozměry neomezují koncové svítilny a jen minimálně do něj zasahují vnitřní podběhy zadních kol.
Po nastartování se Ford Mondeo kombi 2.0 TDDi představí poněkud tvrdším zvukem motoru, neběží tak klidně jako jiné německé či francouzské turbodiesely. Nicméně jízda smondeem je příjemná - dobře vyladěné pérování omezuje pohyby karoserie. Pouze na opravdu rozbité trase při jízdě pozbývající citu jde pérování na doraz. Brzdy splňují veškeré požadavky.
Ford Mondeo kombi 2.0 TDDi kromě jiných úspěchů vyhrál srovnávací test prestižního německého časopisu Auto Motor und Sport - před Renaultem Laguna Grandtour, VW Passat Variant a Peugeotem 406 Break. V souhrnu vlastností charakterizujících moderní kombi mu lze máloco vytknout. Snad jen městské couvání není ideální, leč právě rozměry, které manévry v přeplněných uličkách komplikují, na jiné frontě získávají mondeu body. Couvání se snaží usnadnit účinný posilovač řízení a poměrně velký rejd. Parkovací systém je za příplatek.
Nevšední je otevírání kapoty klíčkem, které jednomu může vyhovovat a jiného naopak zlobit. Každopádně - v Anglii je údajně za toto řešení bonus při pojištění.
Následující tabulka uvádí hodnoty měření vnitřního prostoru (dle MF Dnes). Údaje jsou v mm, ev. litrech
místo pro kolena vzadu |
výška vzadu |
šířka vpředu |
šířka vzadu |
úhlopříčka kufru |
výška hrany kufru |
objem kufru |
|
Ford Mondeo kombi 2.0 TD |
235 |
895 |
1480 |
1480 |
1220 |
585 |
540/1700 |
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI |
210 |
905 |
1490 |
1480 |
1250 |
575 |
495/1600 |
Mercedes Benz C270 CDI |
155 |
860 |
1445 |
1440 |
1230 |
610 |
470/1385 |
Měření jízdních charakteristik (dle MF Dnes):
Ford Mondeo kombi 2.0 TD |
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI |
Mercedes Benz C270 CDI |
|
Zrych. 0-100 km/h (s) |
12,6 |
11,5 |
9,7 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
18,7 |
18,2 |
17 |
Zrych. (IV.) 50-90 km/h (s) |
8,3 |
6,9 |
aut., neměřeno |
Zrych. (V.) 80-130 km/h (s) |
16,5 |
13,5 |
aut., neměřeno |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
31,2 |
28,1 |
27,4 |
Když vadí handicap
Fordův kombík rozhodně nepůsobí dojmem "nastavovaného" auta a je pohledný stejně jako o třídu menší Octavia kombi. Do mondea se však člověku se zdravotním handicapem lépe nastupuje zadními dveřmi a díky vybrání výplně v předních sedadlech i delšímu rozvoru je vzadu dostatek místa. Na octavii získává mondeo lépe propracovaným kufrem bez hran a výstupků, ergonomičtějšími sedadly, střešními ližinami a loketní opěrkou v základní výbavě. Kliky dveří padnou do ruky stejně dobře u obou, v mondeu však vnitřní madlo neuspokojí pasažéra s postiženýma rukama.
MARTIN KOVÁŘ, autor je spolupracovníkem redakce
Očima designéra
Pokud se týká designu - Ford Mondeo nemůže nikdo napadnout za to, že nekráčí svou vlastní cestou, a přitom příliš nevybočuje z řady. Hlavní místa, kde lze originální design nejlépe pozorovat, jsou jakýmsi mixem toho, co už někde bylo k vidění, a takzvaným New Edge designem. Nejvíce je to patrné v oblasti předních světlometů, které připomínají řešení Škody Fabia, obdobně vypadají i světlomety Volkswagenu Bora. Oproti tomu z "nového" designu Fordu kromě hran zůstaly například trojúhelníkové boční blinkry a netradičně tvarovaná zrcátka. Zadní část je pojata ještě konzervativněji, zamrzí však už trochu okoukaná sdružená světla. Obdobná jsme si zvykli vídat například u předchozí generace Renaulta Laguny, Fiatu Marea nebo u volva. Jinak lze konstatovat, že mondeo je vkusně udělané auto, které však sotva zčeří poklidné vody své třídy. Passatu súpravami vzhledu zřejmě zákazníky nevezme a Laguna II je dostatečně originální, aby si své místo s rezervou uhájila. Ani Peugeotu 406 nestoupne mondeo na kuří oko, a tak jediný, kdo může nástup mondea odnést, je Opel Omega, kterého zohyzdila nešetrná plastická operace, která se tomuto barokně nádhernému vozu pokusila implantovat módní hrany.
JAN PROKOP, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Nová vlajková loď z Kolína nad Rýnem to nebude mít na zdejším trhu lehké. Čelí totiž konkurenci v silně obsazené střední třídě, kde zatím kraluje Volkswagen Passat. Nelze vyloučit, že v automobilovém světě již dlouho nevídaná optická podobnost dvou konkurenčních aut je právě příčinou prozatím nepříliš přesvědčivých výsledků prodeje mondea druhé generace v Česku na rozdíl od západních zemí, odkud naopak přicházejí optimistické zprávy pro ford. Odhlédneme-li od nesporných technických kvalit obou modelů, může být právě přílišná podobnost nevýhodou mondea na tuzemském trhu. Navíc passata již čas prověřil a pro naftový pohon to platí dvojnásob. Přesto má Mondeo II dobré předpoklady vystoupit ze stínu svého předchůdce, a to i v prodejnosti ojetých aut. Je téměř jisté, že ztráta jeho hodnoty sčasem bude oproti předchůdci pomalejší. Prognóza ceny auta po pěti letech je optimistická: 345 tisíc korun.
PETER KOLNÍK, autor je spolupracovníkem redakce