Přesně před čtvrt stoletím představil Ford světu přelomové mondeo

  20:00
Nástupce veleúspěšného modelu Sierra představil Ford na den přesně před 25 lety, bylo to 23. listopadu 1992. Mondeo se stalo jedním z nejúspěšnějších modelů na evropských trzích. Dnes je v prodeji jeho čtvrtá generace.

Mondeo se za pětadvacet let stalo globálním modelem. Britové vzpomínají na svého tehdejšího premiéra Tonyho Blaira, který používal termín „Mondeo Man“, jako „muže mondea“ označoval úspěšného člověka střední třídy ze střední Anglie s vlastním domem, slušným příjmem a zajištěnou rodinou.

Ford Mondeo první generace

Na mondeu začal Ford pracovat v roce 1986, celý projekt stál ohromujících šest miliard tehdejších dolarů, to z něj dělá jeden z nejdražších projektů automobilky vůbec. Do prodeje se první generace mondea vydala 22. března 1993, do dnešních dnů jich v hezkém stavu přežilo jen málo. Byl to typický vůz své doby: moderně a odvážně tvarovaný, líbivý, s krásným interiérem, mnohem lepší výbavou a technikou, než měl předchůdce. Mondeo je dnes ikonický model devadesátých let, která byla v mnoha ohledech jednou z nejzajímavějších dekád automobilové historie.

Ford Mondeo první generace po faceliftu

Poslední mondeo první generace s původními úzkými předními lampami vyrobili 31. srpna 1996, den nato se rozběhla výroba faceliftovaného provedení s výrazně většími světly. Výroba Fordu Mondeo první generace skončila v listopadu 2000. Evropská provedení se vyráběla v belgickém Genku, dnešní mondeo vyrábí Ford ve španělské Valencii.

První mondeo bylo k mání jako klasický tříprostorový sedan, pětidveřový liftback a také jako kombík. Největší změnou oproti předchůdci byla úplně nová architektura. Pro zajímavost: při pracích na projektu Ford považoval za hlavní konkurenci a vzor, se kterým se chtěl srovnávat, v roce 1990 představený Nissan Primera a tehdejší Hondu Accord (uvedena 1986).

Sierra měla pohon zadních kol, u mondea poháněly motory kola přední nápravy (k mání byla i verze s pohonem všech kol). Moneo ve své době ohromovalo jízdními vlastnostmi. Uznání a úspěch tehdy evropský Ford hodně potřeboval, v té době totiž nabízel ne zrovna povedené modely, o kterých kritici říkali, že je navrhovali namísto inženýrů cifršpióni.

Čtyřapůlmetrový sedan mohl mít pod kapotou kromě čtyřválců také benzinový šestiválec. Vývojáři se zaměřili také na bezpečnost, mondeo tak bylo prvním sériovým autem, které mělo od počátku ve všech výbavách boční airbag na straně řidiče.

Parádní svezení

Jak na mondeo vzpomínají majitelé? Vesměs hlavně v dobrém. „Měl jsem dvě mondea, vždy 1.8 TD. Starý motor jezdil původně už ve fiestě i sieřře, kde měl jen 55 kW. Tady přidali turbo a dostali z něj 66 kW,“ vzpomíná Jan Váca. „Na svou dobu relativně málo žral, a když byl teplý, měl i kultivovaný chod. Jeho zásadním nedostatkem byly studené starty. Nastartovat v minus patnácti byl oříšek. Běžně jsem musel minutu točit startérem a postupně se přidávaly jednotlivé válce. Až nakonec chytnul. A to měla auta s dvě stě tisíci kilometry na počítadle nové žhavící svíčky a repasované vstřiky. Do minus pěti nebyl problém. Pak ale stačil drobný pokles teploty a už to byl to boj,“ popisuje. Naftové mondeo nebyl podle něj žádný závodník. „Za nějakých 6,5 litru nafty se s ním ale dalo jet poměrně svižně.“

„První generace mondea také hodně špatně svítila,“ potvrzuje majitel. Čirá světla měla před žárovkou na tlumená světla plastikovou destičku, která usměrňovala světelný tok správným směrem. Plast nebyl příliš kvalitní, časem žloutnul a působil spíš jako clona už tak špatně svítícím žárovkám.“ I proto mondeo dostalo s faceliftem větší lampy, které líp svítily.

„Jízda s mondeem byla poměrně přelomová. Já jsem přesedal ze sierry a to byl velký skok v technice kupředu,“ vzpomíná Jan Váca. A připomíná komfortní odpružení a velmi povedený interiér. „Přístrojová deska bylo hodně nadčasová a s minimálními změnami vydržela v nezměněné podobě i po faceliftu. Většina plastů byla měkčená, velmi pohodné byly sedačky. Kufr patřil také k těm větším, 480 litrů byla v devadesátých letech bomba. Toho času také začaly pojišťovny sortovat výši poplatků za povinné ručení podle objemu motoru. Což mluvilo ve prospěch pořízení mondea. S 1753 kubíky se vešel pod tehdejší hranici 1850 ccm, kde se to lámalo,“ připomíná.

Věčným problémem byly ukazatele stavu paliva. „V každém kuse ukazovaly jinak. Plná nádrž velmi pomalu ubývala a pak jste najednou měli prázdno. Hladové oko se občas rozsvítilo, občas ne.“

Neduhem byla podle bývalého majitele poměrně měkká konstrukce karoserie. „Auto už od pohledu nepůsobilo bytelným dojmem. Při zvedání na hever se spáry dveří téměř dotýkaly,“ popisuje. A připomíná, že když v druhé polovině devadesátých let prošlo faceliftované mondeo crashtesty EuroNCAP, lámaly se tenké přední sloupky jako párátka. Nutno dodat, že konkurence na tom byla velmi podobně. Obrovský krok k lepšímu udělala auta v disciplíně bezpečnosti se začátkem nového tisícíletí.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...