Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mustang Cobra Jet nasazuje pro zběsilé sprinty dvě turba

aktualizováno 
Koncept dragsteru Ford Mustang Cobra Jet pohání motor s dvojicí turbodmychadel. Výrobce jim dal přednost před kompresorem, který použil v předchozí generaci závodního vozu. Je pravděpodobné, že s turbo technologií časem zamíří i do běžných aut pro americké zákazníky.

Ford Mustang Cobra Jet | foto: Ford

Přeplňované motory nejsou v Evropě ničím zvláštním. U dieselů je to u osobáků naprostý standard, u benzinových motorů pomalu také. Jenže v USA ještě stále vládnou atmosférické motory. Časy se však mění a pravděpodobně i američtí motoristé si budou muset zvykat na svištící turba pod kapotou.

Fotogalerie

Přednosti přeplňování pomocí výfukových turbodmychadel se zatím snaží Ford americkému publiku demonstrovat na konceptu závodního Mustangu Cobra Jet. Sportovní dragstery stejného jména mají za oceánem dobrý zvuk, první cobru jet vypustil Ford do světa už v roce 1968. Tehdy ji poháněl obří atmosférický osmiválec s objemem sedm litrů.

Novější cobry jet po roce 2008, kdy automobilka legendární dragstery oživila, pak poháněl o poznání menší pětilitrový osmiválec dopovaný kompresorem. Kompresor o objemu 2,9 litru napojený přímo na rozvody motoru ale podle Fordu odebíral při maximálním výkonu až 100 koní. A to je už poměrně hodně a pomalu to začíná přebíjet výhodu kompresoru, který přeplňuje motor už od nejnižších otáček.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

V nejnovější generaci Mustangu Cobra Jet, kterým se Ford pochlubil, tak zůstal pětilitrový osmiválec. Jenže místo kompresoru ho přeplňuje dvojice turbodmychadel. Ta jsou podobná jako u nejnovějšího Fordu Focus ST a vyrábí je značka Borg-Warner. Jsou vyrobená ze slitiny titanu a hořčíku a dokážou se roztočit až na 150 000 otáček.

Výrobce tvrdí, že při použití dvojice turbodmychadel se podařilo eliminovat problém tohoto typu přeplňování, kdy turbo potřebuje k roztočení dostatek výfukových plynů a při jeho záběru tak většinou vzniká nepříjemná prodleva. Výsledkem je tak lepší akcelerace než u původního řešení s kompresorem. A právě akcelerace je při sprinterských závodech dragsterů to nejpodstatnější.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

Na druhou stranu letošní Mustang Cobra Jet je zatím jen prototypem, který bude nadále vyvíjen a ještě nemá finální podobu. Motor s dvojicí turbodmychadel tak zatím není ve stavu, kdy by jej Ford nabízel zákazníkům. Světlou budoucnost ale signalizují další úpravy motoru směrem k moderní řadě agregátů EcoBoost, kterou Ford sériově produkuje.

Motory poháněné dvojicí turbodmychadel však nejsou ve světě ničím převratným. Toto řešení najdeme běžně v sériové produkci. Dvě turba mají třeba špičkové sportovní vozy, jako je Nissan GT-R. Běžně najdeme dvojici turbodmychadel i u Audi nebo BMW.

A pro zajímavost, dvě turba měl na severoamerickém trhu prodávaný Nissan 300ZX už v devadesátých letech. Jenže pravá (benzinová) turbománie přichází až nyní a i Ford se v tomto směru výrazně angažuje. Jeho litrový přeplňovaný tříválec se dokonce stal motorem roku. Existují ale i kombinace obou způsobů přeplňování, kompresor a turbo má například současná Škoda Fabia RS. 

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz