Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mustang Cobra Jet nasazuje pro zběsilé sprinty dvě turba

aktualizováno 
Koncept dragsteru Ford Mustang Cobra Jet pohání motor s dvojicí turbodmychadel. Výrobce jim dal přednost před kompresorem, který použil v předchozí generaci závodního vozu. Je pravděpodobné, že s turbo technologií časem zamíří i do běžných aut pro americké zákazníky.

Ford Mustang Cobra Jet | foto: Ford

Přeplňované motory nejsou v Evropě ničím zvláštním. U dieselů je to u osobáků naprostý standard, u benzinových motorů pomalu také. Jenže v USA ještě stále vládnou atmosférické motory. Časy se však mění a pravděpodobně i američtí motoristé si budou muset zvykat na svištící turba pod kapotou.

Fotogalerie

Přednosti přeplňování pomocí výfukových turbodmychadel se zatím snaží Ford americkému publiku demonstrovat na konceptu závodního Mustangu Cobra Jet. Sportovní dragstery stejného jména mají za oceánem dobrý zvuk, první cobru jet vypustil Ford do světa už v roce 1968. Tehdy ji poháněl obří atmosférický osmiválec s objemem sedm litrů.

Novější cobry jet po roce 2008, kdy automobilka legendární dragstery oživila, pak poháněl o poznání menší pětilitrový osmiválec dopovaný kompresorem. Kompresor o objemu 2,9 litru napojený přímo na rozvody motoru ale podle Fordu odebíral při maximálním výkonu až 100 koní. A to je už poměrně hodně a pomalu to začíná přebíjet výhodu kompresoru, který přeplňuje motor už od nejnižších otáček.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

V nejnovější generaci Mustangu Cobra Jet, kterým se Ford pochlubil, tak zůstal pětilitrový osmiválec. Jenže místo kompresoru ho přeplňuje dvojice turbodmychadel. Ta jsou podobná jako u nejnovějšího Fordu Focus ST a vyrábí je značka Borg-Warner. Jsou vyrobená ze slitiny titanu a hořčíku a dokážou se roztočit až na 150 000 otáček.

Výrobce tvrdí, že při použití dvojice turbodmychadel se podařilo eliminovat problém tohoto typu přeplňování, kdy turbo potřebuje k roztočení dostatek výfukových plynů a při jeho záběru tak většinou vzniká nepříjemná prodleva. Výsledkem je tak lepší akcelerace než u původního řešení s kompresorem. A právě akcelerace je při sprinterských závodech dragsterů to nejpodstatnější.

Ford Mustang Cobra Jet

Ford Mustang Cobra Jet

Na druhou stranu letošní Mustang Cobra Jet je zatím jen prototypem, který bude nadále vyvíjen a ještě nemá finální podobu. Motor s dvojicí turbodmychadel tak zatím není ve stavu, kdy by jej Ford nabízel zákazníkům. Světlou budoucnost ale signalizují další úpravy motoru směrem k moderní řadě agregátů EcoBoost, kterou Ford sériově produkuje.

Motory poháněné dvojicí turbodmychadel však nejsou ve světě ničím převratným. Toto řešení najdeme běžně v sériové produkci. Dvě turba mají třeba špičkové sportovní vozy, jako je Nissan GT-R. Běžně najdeme dvojici turbodmychadel i u Audi nebo BMW.

A pro zajímavost, dvě turba měl na severoamerickém trhu prodávaný Nissan 300ZX už v devadesátých letech. Jenže pravá (benzinová) turbománie přichází až nyní a i Ford se v tomto směru výrazně angažuje. Jeho litrový přeplňovaný tříválec se dokonce stal motorem roku. Existují ale i kombinace obou způsobů přeplňování, kompresor a turbo má například současná Škoda Fabia RS. 

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.