Projeli jsme nejdůležitější ford posledních dekád, mustang do zásuvky

Exkluzivně
Byli jsme u světové premiéry elektromobilu Mach-E. Ford jej situoval do rodiny mustangů, ale o náhradu klasických „amerik“ nejde. Tedy zatím. Jiří Duchoň, český zástupce v mezinárodní porotě Car of the Year v kontroverzní novince už jel. Zde jsou první dojmy.
Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E | foto: Jiří Duchoň

„Ford nám umožnil celý projekt sledovat poslední dva roky, a dokonce s námi konzultoval určitá stylistická a technická řešení. Nutno dodat, že proti původním skicám a prototypům to nakonec dopadlo celkem dobře,“ komentuje Duchoň.

Elektrifikace Fordu už běží

Dlouhou dobu se zdálo, že americký koncern Ford Motor Company zůstává k době elektrifikační paniky ostatních automobilek poměrně netečným. Dosud se totiž omezoval prakticky jen na zavádění hybridních (MHEV, HEV a PHEV) soustav do stávajících řad svých osobních a užitkových typů. Tuto paletu  prvně představil na jaře v Amsterdamu, kde ukázal také plně elektrický Transit (více čtěte zde). Jak elektrifikované fordy jezdí, čtěte zde

To se ale nyní změnilo, na autosalonu v Los Angeles byl oficiálně představen zcela nový model Ford Mustang Mach-E. 

Pětidveřový pětimístný vůz připomíná stávající Mustang snad jen stylem ztvárnění předních a zadních svítilen. Interiér je vzdušný a pohodlně usadí čtyři dospělé.

Josh Greiner tvrdí, že si práci na Mach-E se svým týmem pořádně užíval. Proti ostrému Mustangu Shelby GT500, na němž pracoval předtím, nebyl omezen středovým tunelem s převodovkou, motorem ani dalšími prvky patřícími ke sportovnímu automobilu klasické koncepce.

Většina komfortních funkcí, jež přímo nesouvisí s řízením, je u elektrické novinky Fordu soustředěna do svisle orientovaného dotykového monitoru s úhlopříčkou 15,5 palce. Nejdůležitější údaje pak má řidič (na rozdíl třeba od tesly) přehledně k dispozici v přístrojovém štítu.

Standardem je nová generace multimediálního systému SYNC s hlasovým ovládáním a podle našich prvních zkušeností půjde o jeden z nejlepších systémů tohoto druhu vůbec. Mezi jeho hlavní přednosti patří logické a přehledné rozvržení dotykového monitoru a rychlost a přesnost reakcí.

Zavazadlový prostor má objem 402 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1420 litrů. Kompaktní stavba poháněcího ústrojí umožnila vpředu vytvořit druhý zavazadlový prostor s objemem 100 litrů: podobně jako u nového typu Puma, také zde jde o plastovou vanu, již lze v případě potřeby propláchnout a nečistoty vypustit „špuntem“.

Sériový Mustang Mach-E proti původním prototypům poněkud změnil proporce, příď je nyní nižší a kapota vlivem vzad posunutých pat sloupků A delší. Rozvor náprav činí velkorysých 2984 mm, vůz je 4712 mm dlouhý, 1881 mm široký a 1597 mm vysoký. Dveře postrádají kliky, odskočí aktivací dotykového tlačítka.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prvních jízdách s maskovanými prototypy po vyhrazené ploše letiště bylo znát především nízké těžiště. I u verze s pohonem všech kol jsme pak zřetelně cítili akcent na zachování povahy „zadokolky“, tedy náznaky přetáčivosti na výjezdech ze zatáčky. Zrychlení z nižších rychlostí bylo podle očekávání velmi působivé.

V Evropě bude Mustang Mach-E dodáván s pohonem zadních nebo všech kol a akumulátory s kapacitou 75,7 a 98,8 kWh (288, resp. 376 li-iontových článků; dodává je korejský LG Chem). Výbavové stupně zde ponesou označení RWD, AWD a GT, přičemž prodeje odstartují sérií First Edition. Základní verze má na zadní nápravě elektromotor s točivým momentem 415 Nm a výkonem 190 kW (258 k) při použití „menších“, nebo 210 kW (285 k) při použití „větších“ akumulátorů (liší se další sadou článků pod zadními sedadly, jinak jsou baterie rozmístěny pod podlahou).

Všechna ostatní provedení již mají pohon všech kol s menším elektromotorem 50 kW na přední nápravě, zatímco špičková varianta GT disponuje vpředu stejně výkonným motorem jako vzadu, čímž nabídne celkový výkon 342 kW (465 k) a točivý moment 830 Nm.

Dojezd na jedno nabití se má v závislosti na zvoleném modelu pohybovat od 500 do 600 kilometrů (podle WLTP) a výrobce odhaduje zrychlení z 0 na 100 km/h u nejslabší verze „pod 8 sekund“ a v provedení GT „pod 4 sekundy“.

Představení elektromobilu Ford Mustang Mach-E

Při prezentacích v Los Angeles se opět potvrdilo, že automobilky nemají ani ponětí o tom, jak se budou prodeje elektromobilů, do jejichž vývoje už nasypaly neuvěřitelné peníze, v dalších měsících vyvíjet. Každá z nich nabízí naprosto různé predikce, třeba Ted Cannis, odpovědný u Fordu za elektrifikaci jeho modelů, prozradil, že podle jejich odhadů bude v roce 2025 celkový prodejní podíl elektromobilů v Evropě 15 procent, v Číně 14 procent a v USA, světe, div se, jen 8 procent.

A jak to bude s dobíjením? U Fordu to vidí docela růžově. Mach-E půjde dobíjet až 150 kW, takže Mustang Mach-E (se základním akumulátorem) dobijete z 10 na 80 procent kapacity za 38 minut. Domácí nabíječky bude dodávat Amazon a hodina dobíjení z ní přidá dojezd 51 kilometrů (z běžné zásuvky za hodinu přibude 35 kilometrů).

Výrobce sáhl pro označení Mach, jež použil vůbec poprvé přesně před padesáti lety pro označení speciálního provedení tehdejšího mustangu. Ačkoli je nový Mach-E zařazen do typové řady Mustang, s legendárním dvoudveřovým sportovním vozem nemá kromě několika stylistických detailů vůbec nic společného. Tento logistický krok může znít podivně, ale nakonec dává docela smysl: přechod na elektromobil bude pro zákazníka zřejmě snesitelnější v zajímavém a patřičnou legendou opředeném voze.

Stuart Rowley, prezident Ford of Europe zdůraznil, co asi všichni tušíme: Mustang Mach-E je pro koncern FMC nejdůležitější premiérou za posledních několik desetiletí. Ted Cannis podotkl, že si jsou u Fordu vědomi globálních klimatických změn a že už není čas na žádné pokusy. Ford Motor Company podle něj do elektrifikace svých typů na celém světě investuje do konce roku 2022 celkem 11 miliard dolarů.

Předprodeje modelu Ford Mustang Mach-E budou zahájeny bezprostředně po představení, přičemž s dodávkami prvních vozů se počítá v závěru roku 2020, a to samozřejmě i v Evropě. Ceny mají začínat na částce okolo 36 500 dolarů (necelý milion korun), což je suma velmi zajímavá. Pro srovnání: je to přesně tolik, co v USA stojí osmiválcový fastback Mustang V8, přičemž Model 3, nejmenší elektromobil Tesly, je přibližně o 3 tisíce dolarů dražší.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...