Ford EcoSport

Ford EcoSport | foto: Ford

Ford odhaluje nástupce českého hitu fusion. Vypadá hodně agresivně

  • 78
Malé auto se vzhledem městského teréňáku bude pohánět tříválcový litrový motor. Díky turbu však dává výborných 88 kW. Ford EcoSport je i blízko sériové produkci, v Evropě nahradí populární model Fusion. Novinku Ford představil na autosalonu v Dillí.

Autosalon v Dillí je trošku ve stínu autosalonu v Detroitu, který začíná o pár dnů později. Indická přehlídka novinek je zaměřena především na domácí trh, kde hrají prim levnější kompaktní vozy. Ale ty se dobře prodávají i jinde po světě, takže tam nadnárodní značky ukazují velmi zajímavé koncepty, které se často objeví i na českém trhu.

Ford EcoSport

To je i případ nového Fordu EcoSport. Tento koncept je předzvěstí nového malého crossoveru, nástupce dobře známého modelu Fusion (evropského modelu, americký fusion je zcela jiné auto). Do výroby se dostane zhruba za půl roku, finální model by mohl Ford ukázat na veletrhu v Ženevě. Původní fusion byl zvětšený a zvýšený model vycházející z minulé fiesty. Po několik let patřil k nejžádanějším modelům Fordu na našem trhu. A v nabídce je stále a asi ještě chvíli bude.

Původní fusion měl být jakýmsi městským SUV kříženým s MPV, oficiálně to podle Forda byl univerzální městský automobil. A novinka bude to samé, jen díky ještě zvýšenějšímu podvozku bude víc připomínat kategorii SUV. S původním fusionem nemá EcoSport nic společného, původ modelu musíme hledat v Jižní Americe. Tam se stejně pojmenovaný model vyrábí od roku 2004 a novinka je jeho přímým nástupcem. EcoSport první generace zastával podobnou pozici jako evropský fusion, jen byl v top verzi k mání i s pohonem čtyř kol a má o poznání offroadovější stavbu.

Ford EcoSport

Nový EcoSport se v Evropě možná bude jmenovat jinak, v každém případě to bude vskutku globální model, nikoliv jen jihoamerická záležitost jako v případě předchůdce. Jižní a Střední Amerika ovšem budou první trhy, kde se novinka začne prodávat. Následovat budou Severní Amerika a Asie. Od příštího roku přibude i Evropa. Z toho vyplývá, že do důchodu se letitý fusion dostane až po jedenácti letech služby.

O technických parametrech novinky se Ford zatím příliš nerozpovídal. Auto sídlí na globální platformě B, design odpovídá aktuálnímu stylu Fordu a novinka je oproti fiestě o poznání bachratější. Přední maska je mohutná a agresivní. Představený koncept má výrazně zvýšený podvozek. Auto trochu připomíná Hyundai ix35, což ostatně bude jeden z jeho konkurentů, i když Ford by měl být o poznání levnější.

Z techniky zatím výrobce odhalil jednu pohonnou jednotku. A to hned asi tu nejzajímavější, která bude patřit mezi nejvýznamnější motorizace v malých fordech příštích let. Malý tříválec z řady EcoBoost má objem pouhý jeden litr. Ale díky novému malému turbodmychadlu se může pochlubit parádními papírovými parametry. Maximální výkon je v představené verzi 88 kW a točivý moment má hodnotu 170 Nm, a to ve velmi širokém pásmu otáček od 1 300 do 4 500. Je pravděpodobné, že Ford postupně uvede i slabší výkonové verze motoru.

Motor má stejně jako větší sourozenci z řady EcoBoost proměnné časování ventilů Ti-VCT, naopak má litinový blok a inovací je i oddělené chladicí ústrojí. Blok motoru se tak může zahřát dřív než hlava, čímž se šetří palivo. Tyto i další inovace se uplatní především při provozu ve městě. Problémy s vyvážením tříválce Ford vyřešil mimo jiné nevyváženým setrvačníkem místo vyvažovacích hřídelí.