Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford používá techniku z první světové války k vylepšení současných aut

aktualizováno 
Takzvaná akustická zrcadla se používala ještě před vynálezem radaru k včasné detekci blížících se nepřátelských letadel a vzducholodí. Tuto techniku dnes používají některé automobilky, včetně Fordu, k vylepšení současných modelů.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy. | foto: Ford Motor Company

Ford použil akustická zrcadla při vývoji SUV Escape, které k nám zanedlouho dorazí jako nový Ford Kuga.

Princip akustického zrcadla je jednoduchý: plocha parabolického tvaru odráží zvukové vlny z okolí do jednoho místa, kde je zachytává mikrofon. Ten při správném nastavení citlivosti může s předstihem zachytit zvuky, které neuslyšíme běžným poslechem. Akustické zrcadlo funguje vlastně naprosto stejně jako parabola pro příjem satelitního signálu: jen namísto vln "z vesmíru" zachytává zvukové vlny z okolí.

Akustické zrcadlo z první světové války

V první světové válce se systém používal pro včasné varování před blížícími se nepřátelskými letadly a vzducholoděmi. Mikrofony byly schopné letouny odhalit daleko dříve, než byly viditelné pouhým okem. S tím jak vzrůstala rychlost letadel, a také s vynálezem radaru, se ale akustická zrcadla stala zbytečná, tedy alespoň v oblasti vojenské strategie.

Může se hodit

Líbí se vám Ford? Kupte si ho na Automodul.cz.

V automobilovém průmyslu ovšem slouží akustická zrcadla i dnes. Typicky je používají výrobci luxusních vozů. Ford je jednou z prvních automobilek, která toto technické řešení použila při vývoji masového modelu. Stejně jako v případě války, i v automobilové branži odhalují akustická zrcadla něco, co není vidět a pro člověka dokonce ani slyšet.

Akustická zrcadla totiž pomohou odhalit případná slabá místa, která mohou ovlivňovat hlučnost automobilů. Používají se ve dvou případech: odhalují místa, která se nadměrně podílí na vzniku aerodynamického hluku při obtékání vozu vzduchem a také odkrývají slabá místa, kudy může hluk pronikat do kabiny.

Akustická zrcadla pomáhají konstruovat tišší vozy

Procedura hledání nevhodných míst je také vcelku jednoduchá: akustické zrcadlo se pomalu posouvá podél automobilu a mapuje úroveň hluku. Z naměřených dat se pak dá jasně poznat, odkud přesně přichází nežádoucí hluk. V případě aerodynamického hluku se vývojáři pochopitelně soustředí na různé výstupky na karoserii a zkouší například různé tvary zpětných zrcátek a dalších dílů, které jsou nejproblematičtější. V případě zvukotěsnosti kabiny pak probíhá zkouška trochu naruby: zdroj zvuku je umístěn v kabině vozu a akustické zrcadlo "pátrá", kudy zvuk uniká z kabiny ven.

Ford Escape takto strávil v aero-akustickém větrném tunelu v německém vývojářském středisku automobilky 160 hodin. Výsledkem by měl být fakt, že escape (a tedy nová Kuga) bude jedním z nejtišších vozů své kategorie.







Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.