Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Puma je zpátky jako hybridní crossover. Sedačky hodíte do pračky

  15:30
Ford se pouští s ostatními na vlnu elektromobility. Na scénu vrací slavné jméno Puma. Tentokrát to není malé kupé jako kdysi, ale trekkingový hatchback. Crossover s hybridním pohonem. Chce být hlavně praktický, kromě velkého kufru přichází se skvělým nápadem – potahy sedadel se dají vyprat.

Modely SUV již tvoří více než pětinu všech prodaných vozů Ford v Evropě. V roce 2018 narostl jejich odbyt o více než devatenáct procent. „Kompaktní crossover kombinuje emotivní design exteriéru s nejlepším zavazadlovým prostorem v dané třídě a propracovaným mild-hybridním pohonem,“ popisuje novinku Martin Linhart, mluvčí českého zastoupení značky. Vzhled nové pumy navazuje na model kuga, který se představil před pár týdny. Plochá kapota a výrazná světla budou hlavním identifikačním znakem. Auto díky tomu nepůsobí tak mohutně. Linie střechy dává pumě nezaměnitelnou siluetu. „Karoserie nenásleduje trend klínovitých profilů, v zájmu vyvážených proporcí má naopak plošší linii pontonu,“ vysvětlují designéři automobilky vedení Amko Lenaartsem.

Puma stojí na platformě Fordu Fiesta. Oproti ní má podvozek Pumy tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení.

Puma se chlubí obřím kufrem, 456 litrů mu být nejlepší hodnota mezi srovnatelnými kompaktními crossovery. V základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel předmět o rozměrech 112 x 97 x 43 cm. V kufru pumy najdeme vychytávku v podobě takzvaného Ford MegaBoxu. Ve speciální krabici s rozměry 76 x 75 x 31 cm, která má objem 80 litrů, lze převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné box vymývat vodou. 

Ford Puma
Ford Puma

Podlaha kufru je polohovatelná. Kryt zavazadlového prostoru je uchycený do jeho víka. „Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům,“ popisuje Linhart.

„Po celou dobu vývoje bylo naším cílem dosáhnout bezprecedentní úrovně praktičnosti v kompaktním a hospodárném balení,“ řekl Norbert Steffens, šéfkonstruktér modelu. „Unikátní Ford MegaBox a krycí plato jsou příkladem inovativního myšlení, které nám pomohlo dosáhnout požadované flexibility bez designových kompromisů.“

Mild-hybridní pohonné ústrojí kombinuje pomocný elektrický pohon se zážehovým tříválcem 1.0 EcoBoost o výkonu 92 a 114 kW (125 a 155 k). Technnologie EcoBoost Hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW a 50 Nm. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Startér-generátor vykrývá v nízkých otáčkách spalovacího motoru prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.

Integrovaný startér-generátor dokáže znovu spustit motor přibližně za 300 milisekund. Díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start. Například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

Puma bude k mání i v nehybridních verzích. S litrovým 92kW benzinovým turbotříválcem a na některých trzích i s prozatím nespecifikovaným turbodieselem (pravděpodobně 1,5). Standardem bude šestistupňová manuální převodovka, časem dorazí sedmistupňový dvouspojkový automat.

Ford Puma

Puma se začne prodávat koncem letošního roku. Vyrábět se bude v montážním závodě v rumunské Craiově. Ve výbavě má mít adaptivní tempomat, systém rozpoznávání dopravních značek a asistenta vedení uprostřed jízdního pruhu. Ten byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení tak, aby vůz nesjel ze silnice.

„Puma zároveň nabídne jako první model ve svém segmentu bezdotykové ovládání pátých dveří (pro otevření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem – pozn. red.) nebo bederní opěrku s masážní funkcí,“ dodává Linhart.

Přední i zadní sedadla mohou být v závislosti na zvoleném stupni výbavy opatřena snímatelnými a pratelnými potahy. „Díky integrovanému zipu lze potahy snadno sejmout jednou rukou a zákazníci si budou moci vybrat z různých barev a vzorů,“ popisuje Linhart.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...