Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford recykluje motory. Nebojte, vaše nové auto takový nedostane

aktualizováno 
Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. Kromě výměny některých součástek a celkového vyčištění motoru spočívá především v plazmovém nanesení nové vrstvy do válců. Detaily jsme zkoumali ve vývojovém centru Fordu v Cáchách.

Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Repase motorů dostávají u Fordu nový rozměr. I proto pro ně v angličtině Ford používá výraz „remanufactured“ namísto obvyklejšího „refurbished“. Firma redakci iDNES.cz ve vývojovém centru v Cáchách a také na půdě tamní univerzity RWTH ukázal, jak tento proces funguje.

Fotogalerie

Za sklem průmyslového boxu stojí jednoduchá, ale trochu zvláštní konstrukce. Na vrchu je velké klubko s něčím, co vypadá jako měděný drát, dole, kam se drát táhne, rotuje cosi, co vypadá jako vrták. Ale ve skutečnosti je to jakýsi rotující plazmový hořák, do kterého stroj nad ním „krmí“ onen drát. Dole je v plechové nádobě umístěna maketa válce spalovacího motoru. Rotující část se do ní ponoří a takto nanáší na stěny válce novou vrstvu materiálu.

Toto je v podstatě až závěr celého procesu, ale je to to nejzajímavější, co vede k celkové obnově motoru. Právě tento postup vznikl ve spolupráci Fordu a RWTH a automobilka na použití této metody při obnově motorů získala patent. Díky nové metodě, která má původ v úpravách pro silné motory sportovních vozů, se má repasovaný motor chovat v podstatě jako nový. Opět má vydržet několik set tisíc kilometrů provozu.

Metoda se jmenuje Plasma Transferred Wire Arc (PTWA), ale Clemens Verpoort z vývojového centra Fordu ji zjednodušeně označuje jako termální rozprašování.

Může se hodit

ford

Ford Focus 2.0 TDCi 2011. Cena 300 000 Kč.

Více vozů značky Ford na Automodul.cz.

Staré motory se touto metodou vracejí zpátky k životu, což má několik praktických výhod. „Jde o efektivní využití energie, která už byla jednou vložena do výroby motoru,“ vysvětluje Mark Silk, další ze zástupců Fordu. Motory, které by jinak skončily ve šrotu, tak mohou žít dál, a není tak potřeba vynakládat energii na výrobu nových agregátů. To mimochodem znamená úspory emisí CO2 ve výrobě.

Takto upravené motory samozřejmě neputují do nových aut. Jednak jde o starší agregáty, které se už ani nemusejí ve velkých sériích vyrábět, ale především Ford nijak nemaskuje jejich původ. Jsou to prostě továrně repasované motory se vším všudy a používají se především jako náhradní díl. „Zatímco nový náhradní motor stojí asi 4 500 eur, cena takto repasovaného agregátu se pohybuje v rozmezí 2 500 až 3 500 eur,“ vysvětluje Silk úsporu, kterou použití starého agregátu znamená. Ford přitom tvrdí, že motor je doslova jako nový.

Mimo jiné i díky tomu, že není potřeba používat speciální součástky. Při běžné repasi motoru je po výbrusu válce jeho průměr samozřejmě o trochu větší než původně, což si žádá přinejmenším použití jiných pístních kroužků, v některých případech i nových pístů. To u metody PTWA nehrozí. Výbrus válce je sice také proveden, ale jde především o odstranění usazenin a jen jemné obrobení vnitřní plochy válce. Pak je právě nanesena nová vrstva materiálu o tloušťce 0,2 mm, která je následně obrobena stejně, jako se obrábí vnitřek válce nového motoru.

Motor samozřejmě motor dostane i spoustu dalších nových součástek, třeba řetězy, vačky, ventily nebo jejich zdvihátka a mnoho dalšího, vše samozřejmě podle stavu opotřebení. Ale nejsložitější a výrobně energeticky nejnáročnější blok je zachován.

Ford takto hodlá v současnosti vyrábět asi 600 motorů měsíčně, postupně má produkce růst.



Témata: angličtina, Cáchy, Euro, Ford




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.