Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford recykluje motory. Nebojte, vaše nové auto takový nedostane

aktualizováno 
Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. Kromě výměny některých součástek a celkového vyčištění motoru spočívá především v plazmovém nanesení nové vrstvy do válců. Detaily jsme zkoumali ve vývojovém centru Fordu v Cáchách.

Automobilka Ford má k dispozici novou technologii, pomocí které udělá ze starého motoru motor doslova jako nový. | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Repase motorů dostávají u Fordu nový rozměr. I proto pro ně v angličtině Ford používá výraz „remanufactured“ namísto obvyklejšího „refurbished“. Firma redakci iDNES.cz ve vývojovém centru v Cáchách a také na půdě tamní univerzity RWTH ukázal, jak tento proces funguje.

Fotogalerie

Za sklem průmyslového boxu stojí jednoduchá, ale trochu zvláštní konstrukce. Na vrchu je velké klubko s něčím, co vypadá jako měděný drát, dole, kam se drát táhne, rotuje cosi, co vypadá jako vrták. Ale ve skutečnosti je to jakýsi rotující plazmový hořák, do kterého stroj nad ním „krmí“ onen drát. Dole je v plechové nádobě umístěna maketa válce spalovacího motoru. Rotující část se do ní ponoří a takto nanáší na stěny válce novou vrstvu materiálu.

Toto je v podstatě až závěr celého procesu, ale je to to nejzajímavější, co vede k celkové obnově motoru. Právě tento postup vznikl ve spolupráci Fordu a RWTH a automobilka na použití této metody při obnově motorů získala patent. Díky nové metodě, která má původ v úpravách pro silné motory sportovních vozů, se má repasovaný motor chovat v podstatě jako nový. Opět má vydržet několik set tisíc kilometrů provozu.

Metoda se jmenuje Plasma Transferred Wire Arc (PTWA), ale Clemens Verpoort z vývojového centra Fordu ji zjednodušeně označuje jako termální rozprašování.

Může se hodit

ford

Ford Focus 2.0 TDCi 2011. Cena 300 000 Kč.

Více vozů značky Ford na Automodul.cz.

Staré motory se touto metodou vracejí zpátky k životu, což má několik praktických výhod. „Jde o efektivní využití energie, která už byla jednou vložena do výroby motoru,“ vysvětluje Mark Silk, další ze zástupců Fordu. Motory, které by jinak skončily ve šrotu, tak mohou žít dál, a není tak potřeba vynakládat energii na výrobu nových agregátů. To mimochodem znamená úspory emisí CO2 ve výrobě.

Takto upravené motory samozřejmě neputují do nových aut. Jednak jde o starší agregáty, které se už ani nemusejí ve velkých sériích vyrábět, ale především Ford nijak nemaskuje jejich původ. Jsou to prostě továrně repasované motory se vším všudy a používají se především jako náhradní díl. „Zatímco nový náhradní motor stojí asi 4 500 eur, cena takto repasovaného agregátu se pohybuje v rozmezí 2 500 až 3 500 eur,“ vysvětluje Silk úsporu, kterou použití starého agregátu znamená. Ford přitom tvrdí, že motor je doslova jako nový.

Mimo jiné i díky tomu, že není potřeba používat speciální součástky. Při běžné repasi motoru je po výbrusu válce jeho průměr samozřejmě o trochu větší než původně, což si žádá přinejmenším použití jiných pístních kroužků, v některých případech i nových pístů. To u metody PTWA nehrozí. Výbrus válce je sice také proveden, ale jde především o odstranění usazenin a jen jemné obrobení vnitřní plochy válce. Pak je právě nanesena nová vrstva materiálu o tloušťce 0,2 mm, která je následně obrobena stejně, jako se obrábí vnitřek válce nového motoru.

Motor samozřejmě motor dostane i spoustu dalších nových součástek, třeba řetězy, vačky, ventily nebo jejich zdvihátka a mnoho dalšího, vše samozřejmě podle stavu opotřebení. Ale nejsložitější a výrobně energeticky nejnáročnější blok je zachován.

Ford takto hodlá v současnosti vyrábět asi 600 motorů měsíčně, postupně má produkce růst.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Najdete na iDNES.cz