Ford S-MAX

Ford S-MAX - V S-Maxu budete nasupeným sporťákům přisátým k asfaltce zatápět víc než by jim bylo milé. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ford S-Max: taková závodní rodinka

  • 64
Máte povahu závodníka, ale Vašim oblíbeným kratochvílím příliš nepřeje manželka, kupa dětí ani rodinný rozpočet. V S-Maxu budete nasupeným sporťákům přisátým k asfaltce zatápět víc než by jim bylo milé. Fordovo sportem kypící MPVčko odveze hromadu lidí a věcí. Je příjemný na ovládání, turbodieselový dvoulitr ale jeho sportovní ambice krotí víc než by bylo zdrávo, má však alespoň velmi střídmý apetyt.

Pokud vaše rodina čítá více než pět členů je výběr rodinného kočáru o poznání složitější. Na ladnost sedanů a jiných víceméně konvenčně střižených aut můžete rovnou zapomenout, do koše poputuje také většina katalogů chválících terénní šplhavce zvané SUV.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

 
MPVčka, neboli velkoprostorová auta, už opustila své výhradně funkční krabicoidní tvary, takže ostudu neudělají ani při výletu do opery. Dva noví velkoprostoroví bráchové od Fordu přinášejí více pohlednosti, než jsme si ještě před nedávnem dokázali představit.

Jeden je umírněným elegánem, sází na komfort a nabídku prostoru, jmenuje se Galaxy. To ten druhý je z docela  jiného těsta. Už na první pohled upozorní ostatní, že kromě nenasytného kufru se umí poprat se silnicí. Ten nosí na zádi příjmení S-Max. Oba odvezou svorně sedm pasažérů.

ZVENČÍ: závodní minibus

S-Maxu dali stylisté do vínku pohledný agresivní design. Ostře řezané tvary na jeho jednolitém těle působí nečekaně dynamicky a umně kryjí jeho nemalé rozměry.

Oblé přední partie, s nezaměnitelnou fordovskou tváří, zaujmou velkými světlomety, kterým sekundují nezvykle vysoko posazené mlhovky. Žebrovité sací otvory v rozích předního nárazníku se ani nesnaží naznačit, že tu nejsou pro nic jiného, než pro potěchu oka.

Mimořádně dravým vzhledem se s-max prezentuje i při bočním pohledu. Mohutně vytažené lemy blatníků, vpředu vyzdobené imitací výdechů, dodávají vozu sportovní náboj v této kategorii dosud nevídaný.

Ford C-MAX

Ford C-MAX

Velmi efektně vypadají i zadní boční okna s negativním úhlem zakončení, trojúhelníkové sloupky C a svažující se linie střechy. Zejména na poslední jmenované stylistické řešení budou mít cestující na třetí řadě sedadel spíše opačný názor díky omezenému prostoru pro hlavu.

Zadní část s-maxu působí díky nízkému atypicky tvarovanému oknu, do boků protažených světlometů a mohutnému nárazníku neméně dynamicky.

Dvorní ladiči, stejně jako domácí tuneři mají ušetřenou práci díky zatmaveným bočním oknům a koncovým svítilnám, které dostaly stříbřitý podklad a tmavě šedé orámování. Celkový výraz podtrhují velká pětipaprsková kola.

Propracované aerodynamiky a ticha v kabině si posádka užívá pouze do chvíle, kdy se někdo rozhodně otevřít okénka, i při relativně malých rychlostech dělají otevřená obrovský hluk. Řidič ocení velká zpětná zrcátka, která při manévrování se 4,8 metrovým vozem velmi dobře poslouží.

Ford C-MAX

Ford C-MAX

ZEVNITŘ: po sportu prostorové orgie

Zpoza volantu je dobrý výhled ven, což nebývá u stále tužších aut, kryjících posádku stále více kily materiálu, pravidlem. Malé trojúhelníkové okénko vetknuté do sloupků čelního skla není jen tak pro parádu, díky zaoblení přídě opravdu pomáhá při hledání konců auta a chodců motajících se před ní. Dobře vidět je i do stran, musíte si ale zvyknut, že řídíte závoďák autobusovitých rozměrů, ze kterého je ztížený výhled vzad.

Sedí se za - na MPVčko - relativně malým volantem, který padne dobře do ruky. Hromady tlačítek na něm se řidič nejprve lekne, stačí ale chvilku namáhat mozek a jejich funkci lze odhalit i bez večera nad manuálem. Příjemné je umístění řadicí páky na vyvýšeném místě na dohled volantu. Kvalita použitých materiálů a řemeslné zpracování interiéru zaznamenaly skok kupředu.

Velkou pozornost věnovali designéři zejména povrchům plastových dílů, stříbrný finiš se jim ale zalíbil natolik, že to s ním trochu přehnali. Středový panel pak vypadá lacině a zbytečně bije do očí.

Vnitřní prostor stále ubezpečuje osádku, že s-max je sportovcem. Na pohled efektní, méně však účelné řešení zvolili konstruktéři pro ruční brzdu. Páka, která má blíže k pilotní kabině než k interiéru automobilu není ani pohodlná na ovládání, ani neuspořila mnoho místa.

Každý ze sedmi cestujících má své výrazně tvarované sedadlo. Jejich polštáře jsou spíše tvrdší než by se dalo od rodinného autobusu očekávat, ani na delší cestě ale tělo posádky nerozbolaví a dobře drží díky výraznému bočnímu vedení.

Do první a druhé řady se vejdou i hodně urostlí cestující, na třech sedadlech vedle sebe se odvezou bez remcání i ramenáči. Třetí, výklopná řada sedadel je spíše nouzová.

Ford S-MAX

Pro nohy a těla pasažérů je zde místa dostatek, zato hlavu by bylo vhodnější odložit do některé z mnoha schrán a schránek rozesetých po celém interiéru. Absolutorium naopak zaslouží chytrý a pohotový systém jejich skládání do podlahy.

Přístup do zavazadlového prostoru usnadňuje nízká nákladová hrana. Zavazadlový prostor je opravdu velký, kryt který by bagáž chránil před očima a rukama nenechavců je v nejnižší výbavě za příplatek, vyšší už ho mají "v základu". Při cestování v pěti je za druhou řadou sedaček ještě obří prostor pro logistické orgie. Za 15 a půl tisíce lze v případě, že vám je pět míst dost, pořídit vysouvací podlahu kufru, která jde nákladu o necelý půlmetr naproti, když je potřeba.

Výrobce tvrdí, že S-max odveze s pěti lidmi i 1051 – 1171 litrů, když ho naložíte po střechu. Dva tisíce litrů věci lze odvézt při cestách ve dvou. Sedmimístné provedení nechává pro kufry 285 litrů místa (naloženo do výšky opěradel).

MOTOR: řvavý lenošivec

Čtyřválec TDCi, produkující stočtyřicet vznětových koní a 320 newtonmetrů, je asi největší brzdou závodivých choutek s-maxu. Snahám o vnucení sportovního stylu jízdy se dvoulitrový commonrail vzpouzí. Každé přeřazení si rozmyslíte, odmění se za něj řevem, který zpočátku slabší nátury leká, mají strach, že mu ubližují.

Motor vyžaduje ustálený režim - jakákoliv změna jeho plynutí cestou se mu nelíbí. Je výborný pro rychlé cestování konstantní rychlostí, ale i při takové jízdě ho nezdobí zrovna kultivovaný tichošlápkovský chod. Při rozjezdech nepomáhá přísná spojka, která vyžaduje umné zacházení, případně levačku zkušeného fordisty.

Ford S-MAX

Manuální převodovka je kvalitní a příjemná co do ovládání, má však nešťastně poskládané převody. Motoru se proto příliš nelíbí ve městě. Na to, že dvoulitrovému motoru jednoduše "nalosujete" některý z šesti stupňů manuální převodovky a budete se líně sunout s kolonou, zapomeňte.

Nízké otáčky mu jsou vyloženě proti mysli, nechce se mu z nich vůbec probouzet. I typicky dieselovský zátah od nízkých otáček se v s-maxu podařilo otupit, na druhou stranu se podařilo potlačit nežádoucí turboefekt.

Řidič se rád kochá pohledem na stoicky klidnou ručičku palivoměru. Při rozhodně neúsporné jízdě si naftový s-max řekl v průběhu testu o necelých 7 litrů paliva. Návštěvy benzinky se stanou nečastou událostí i díky obří nádrži.

JÍZDA: kila a metry ignoruje

Hodně plusových bodů dostal s-max za jízdní vlastnosti, které úspěšně popírají hmotu karoserie. Podvozek z malého bratra focusu se s velkým tělem MPVčka vypořádává skvěle.U s-maxu jsme si už zvykli, že je všechno spíše tvrdší, stejné ladění dostal i podvozek. Mohou za to i 17palcové ráfky obuté do šlupiček 225milimetrových pneumatik s profilovým číslem 50.

Ford S-MAXFord S-MAX

V zatáčkách se velký ford nečekaně málo naklání, když už, točí se kolem svislé osy, na což je ale třeba hodně závodivé srdce. Záď o sobě dává vědět předbíháním, ne nakláněním.

Příjemné přesné a sebejisté ovládání způsobí, že řidič na metry kubické za sebou zapomíná a vrhá se do zatáček jako s o metr kratším hatchbackem. Bezchybné držení zvolené stopy a mimořádnou stabilitu v zatáčkách korunuje komunikativní řízení a brzdy s precizním dávkováním účinku.

ZÁVĚR: stěhovavý univerzál

Ford dokazuje, že moderní velkoprostorové auto, které pohodlně odveze lán světa početnou posádku s hromadou haraburdí, nemusí oplývat estetikou krabice od bot. S-Max nabízí atraktivní vzhled, prostorný interiér a sportovně laděný, ale zároveň ještě dostatečně pohodlný podvozek, to vše s cenovkou 739 990 za základní pětimístné naftové provedení. Za třetí řadu sedadel se připlácí 29 tisíc, prosklená střecha vyjde na 26 a tempomat na 12 tisíc. Zajímavý je pětitisícový příplatek za přídavné topení. Parkovací asistent na obou koncích auta přijde na necelých 17 tisíc, bixenony na 30 800 Kč.

Za stabilizační systém je třeba připlatit dvacet, pokud bude součástí "poloaktivního podvozku", složeného z ESP, TCS a EBA, plynule nastavitelných tlumičů, asistentu pro rozjezd do svahu a sportovního odpružení, zaplatíte skoro padesát tisíc.

Body k dobru získává S-Max na stále více zohledňovaném poli bezpečnost. Velkoprostorový ford získal v hodnocení EuroNCAP výborný výsledek, když si za ochranu posádky odvezl plných pět hvězdiček a další dvě hvězdičky za přívětivost vůči chodcům (maximum jsou čtyři).

Ochranu dětí v doporučené autosedačce zvládá na čtyři hvězdičky z pěti. Stojí za doplnění, že nohy řidiče chrání už v základní výbavě kolenní airbag.Ford S-MAX


Suma sumárum – Ford S-Max se v ceníku automobilky švestkového znaku neplatí přeskakovat, právě naopak. Dvoulitrový nafťák "prolezl" díky své střídmé spotřebě, vzhledem ke sportovnímu naturelu vozu ale bude lepší hledat mu parťáka mezi benzinovými motory.

KONKURENTI
Mitsubishi Grandis
Kia Carnival
Renault Espace
Citroën C8
Chrysler Voyager

PLUSY
prostorný a variabilní interiér
atraktivní design
dobrý podvozek a jízdní vlastnosti
příjemné ovládání
MINUSY
nepružný motor 2,0 TDCi
nevhodně odstupňovaná převodovka
lacině působící středový panel

Ford S-MAX v číslech

motor

2,0 TDCi
vznětový přeplňovaný

max. výkon (kW/k)

103/140

max. kroutící moment (Nm)

320

počet válců/ventilů

4/16 commorn rail

spotřeba město/mimo město/kombinace (l)

8,1/5,4/6,4

max. rychlost (km/h)

196

zrychlení 0-100 km/h (s)

10,2

délka x šířka x výška (mm)

4768 x 1884 x 1658

rozvor (mm)

2 850

objem kufru 3/2/1 řada sedadel (l)

285 (do výšky opěradla)/ 1171/2000 (po střechu)

hmotnost provozní/celková (kg)

1736/2505

základní cena v Kč

739 990