Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford Scorpio: levný při koupi, dražší ve službě

  17:30
Luxusní, pohodlný a rychlý kočár, nebo obstarožní Škodu Favorit? Při rostoucích nákladech na provoz automobilů přibývá mezi lidmi, kteří mají na ojetinu jen pár desítek tisíc korun, vyznavačů druhé ze zmíněných voleb. Velká zahraniční auta a zvlášť pokud mají motory většího objemu - tak v bazarech zaznamenávají cenový propad, jaký si snad ani nezaslouží. Týká se to Oplu Omega, Alfy Romeo 164, Audi 100... A samozřejmě také Fordu Scorpio, který je hodně pod cenou dokonce i ve svých nejmladších a málo jetých exemplářích.

Platí to navzdory skutečnosti, že ve druhé generaci z let 1995 až 1998 po všech stránkách svého předchůdce převyšuje a i ve srovnání s jinými vozy nabízí hodně. Vysvětlení?Kromě už zmíněných vyšších provozních nákladů hlavně na pohonné hmoty a pojištění mu vadí extravagantní design, který motoristé sice uznali za zajímavý, ale nikdy nepřijali za svůj.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Ford můžete koupit na www.automodul.cz

Lépe a dráž se tak z mladých vrstevníků vyšší střední třídy prodává třeba zrovna jeho hlavní a konzervativnější konkurent Opel Omega. Když v roce 1985 Ford Scorpio v první generaci vyjížděl, udivoval tvary, pohodlím, a hlavně obrovským vnitřním prostorem. Totéž později platilo o verzích sedan a kombi, a nevšední prostorové možnosti patří k jeho hlavním přednostem dodnes.

Obrovský kufr přitom doslova lákal k širšímu využití, a tak z karburátorových vozů z počátků výroby Fordu Scorpio je dnes zhruba deset procent upravených také k pohonu na propanbutan. Tím se u nich eliminuje jedna z největších nevýhod - vysoká, až patnáctilitrová spotřeba benzinu u šestiválcových motorů větších objemů. Naftové pohony 2.5 D a později 2.5 TD naopak jsou poměrně nenáročné, trvanlivé a lepší ve srovnání s 1.8 TD, které Ford dával do modelů Escort a Mondeo.

K výhodám velkého fordu dál patří solidní pasivní bezpečnost, značná užitná hodnota, dobrá výbava (už od roku 1985 například ABS), trvanlivé motory (zvláště diesely), v účinnosti obvykle bezproblémové brzdy, byť brzdové destičky nepatří u těžkého vozu k nejtrvanlivějším...

Kupec však musí počítat s dnes už zastaralou koncepcí a také s nedostatky v podobě koroze nosných i dalších dílů (lemy zadních blatníků, přední blatníky, prahy a zadní víko) u starších vozů, zatímco nová scorpia mají antikorozní ochranu výbornou. Pro obě generace jsou typické úniky oleje z motoru i z převodovky a u staršího modelu se často vyskytují závady v zavěšení kol.

U hodně jetých vozů rovněž odcházejí serva a synchrony v převodovkách, problémy mívají automatické převodovky. Útěchou může být, že náhradní díly patří k levnějším z nabídky pro srovnatelná vozidla, dostatečná nabídka součástek je také z druhovýroby a dnes už i z vrakovišť. U celkově kvalitnějších novějších vozů druhé generace se zatím nejzásadnější problémy kromě závad elektroinstalace ještě nestačily projevit.

Mezníky modelu
Ford Scorpio byl ve výrobě se čtyřdveřovou a pětidveřovou karoserií i v provedení kombi, se čtyřválcovými a šestiválcovými motory od 1.8 do 3.0 o výkonech od 51 kilowattů (69 koní) do 152 kilowattů (207 koní) a s pohonem zadních kol.
1985 - premiéra Fordu Scorpio jako následovníka Fordu Granada
1990 - lehký facelift, začátek výroby sedanu
1992 - zavedení výroby modelu kombi
1995 - začátek výroby druhé generace
1998 - konec výroby Fordu Scorpio, dosud bez následovníka, takže pozici vlajkové lodi značky symbolicky drží o třídu menší model Mondeo

MINUSY
* koroze nosných dílů u starších vozů
* vyšší spotřeba benzinových šestiválců I úniky oleje z motoru a převodovky
* závady v zavěšení kol
* rezervy v kvalitě brzdových hadiček a brzdového vedení
* rychlejší opotřebení brzdových destiček
* poruchové servo, předčasně odcházejí synchrony
* poruchy automatických převodovek
* rezervy v účinnosti brzd
* horší výrobní zpracování
* závady bohaté elektroinstalace
* menší poptávka po jetých vozech

PLUSY 
* velký vnitřní i zavazadlový prostor
*výborné užitné vlastnosti
*komfort a bezpečnost
* pohodlná jízda plynoucí z výhody vozu s pohonem zadních kol
* bohatá základní výbava
* trvanlivé a úsporné naftové motory
* ojetiny jsou relativně levné
* poměrně levné náhradní díly v měřítku vyšší střední třídy
* dostatek dílů z druhovýroby a z vrakovišť
Největší konkurenti
Ford Scorpio s motorem 2.0 ročníku výroby 1990 stojí zhruba 65 tisíc korun a na trhu ojetin mu konkurují například stejně staré automobily Opel Omega 2.0 za 60 tisíc, Alfa Romeo 164 2.0 za 80 tisíc, Audi 100 2.0 za 65 tisíc, BMW 520 za 105 tisíc, Citro n XM 2.0 za 65 tisíc, Honda Accord 2.0 za 80 tisíc a Fiat Croma 2.0 za 60 tisíc. "Nejsem příznivcem velkých těžkých vozů, dobře chápu jejich značný cenový pokles," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych si ale měl přece jen vybírat, zřejmě bych zvolil BMW 520, jehož cena je ovšem o dost vyšší ve srovnání s uvedenými konkurenty. Technicky to ale je o tři roky mladší model. Ford Scorpio je zajímavý tím, jak hodně nabízí za relativně málo peněz při koupi, náklady na provoz jsou samozřejmě ve srovnání s menšími vozy vyšší. Příznivé naopak jsou ceny náhradních dílů."

Ford Scorpio
Ceny základního modelu automobilu s pětidveřovou karoserií a motorem 2.0:

(1. generace) ročník cena (Kč)
1985 30 000
1986 35 000
1987 40 000
1988 50 000
1989 55 000
1990 65 000
1991 75 000
1992 (po faceliftu) 90 000
1993 100 000
1994 110 000
Příplatky
4dveřová karoserie 10 000
kombi 15 000
motor 2.5 TD 10 000
motory 2.4 a 2.9 0


(2. generace) ročník cena (Kč)
1994 180 000
1995 195 000
1996 230 000
1997 250 000
1998 290 000
Příplatky
motor 2.3 10 000
motor 2.5 TD  20 000 až 30 000
motor 3.0 24V 20 000 až 30 000

Ford Scorpio

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...