Ford Shelby GR-1 Concept

Ford Shelby GR-1 Concept | foto: Ford

Ford Shelby GR-1 Concept: americký pit bull

  • 82
Má sice postaršího, ale o to slavnějšího a váženého kmotra. Jméno Carolla Shelbyho - legendy závodních aut - je už samo o sobě zárukou, že se na soutěži automobilové krásy Pebble Beach Concours d´Elegance představilo něco kromobyčejného.

Osmdesátiletá žijící legenda má ještě stále co naučit "zelenáče" upřeně hledící do monitorů počítačů. 

Narozdíl od počítačových mágů auto umí vymyslet s tužkou nad kusem papíru a následně ho i postavit.

Ford ho tedy rád přizve k "okouknutí" a zhodnocení nejnovějších kreací inženýrů v kategorii superaut.

Legenda jménem Caroll Shelby není známa jen za oceánem. Mimo jiné vyhrál v roce 1959 čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Podílel se na vývoji legendárního Fordu GT 40, jehož nástupce nesoucí stejné jméno a téměř totožné tvary před nedávnem pokořil 330 kilometrovou rychlost. Vynechat nelze ani otcovství americké ikony jménem AC Cobra. Zapomenout nesmíme na Shelbyho "zabijácké" mustangy. 

V ohni kalifornského slunce se protentokrát předvedl výtvor George Sarkidise: Ford Shelby GR-1 Concept. Spíše než oku lahodících křivek a tvarů je Shelby GR-1 plný rázných ostře řezaných linií a ploch. Namísto ladných svalů vládne autu technoretro styl. Inspiraci hledal mladý designér, který u Fordu působí teprve od roku 2000,  u "nadupaných sporťáků" 60. a 70. let, kdy byly výkony a sportovní vlastnosti nadřazeny komfortu a luxusu.

Pod dlouhatánskou kapotu uložit 6,4 litrový desetiválec a za ní vyhradit něco málo místa pro posádku... žádné ústupky rozmazleným řidičům 21. století.

Stísněný prostor pro řidiče a spolujezdce je usazen co nejdále, oba tak sedí téměř na zadní nápravě. Dovnitř se budou soukat dveřmi, které se otvírají směrem vzhůru.

Pod víkem motoru se schovává 605 hlavé stádo (444 kW), které řidič kočíruje s pomocí šestistupňové převodovky. Maximálního výkonu motor dosahuje při 6750 otáčkách. Při 5550 otáčkách je k dispozici 679 Nm maximálního kroutícího momentu přenášeného na zadní kola. Omezovač utne rozlet pilota v 7500 otáčkách.

Devatenáctipalcová kola, která se do blatníků taktak vejdou mají vpředu rozměr 275/40, vzadu pak 345/35.

Ford Shelby GR-1 Concept by pouhým konceptem zůstat nemusel. Vzhledem k tomu, že vyrostl na architektuře výše zmiňovaného supersportu GT40, který už v limitované sérii míří za prvními zákazníky, nemuselo by zůstat u jediného kusu.

Ford Shelby GR-1 Concept v číslech 

Délka (mm)

4413

Šířka (mm)

1834

Výška (mm)

1168

Rozvor (mm)

2540

Přední rozchod (mm)

1598

Zadní rozchod (mm)

1558

Pneumatiky vpředu

275/40/R19

Pneumatiky vzadu

345/35/R19

Motor

Ford 6,4l V10

Maximální otáčky (1/min)

7500

Max. výkon (kW/k)

444/605 při 6750 ot./min

Max. točivý moment (Nm)

679 při 5500 ot./min

Převodovka

6 rychlostní (transaxle)

,