Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Černá perla

aktualizováno 
To zadní křídlo na noze zná snad každý, kromobyčejně rychlé fordy osmdesátých let jím byly typické. Tento unikát z pětisetkusové série je něco pro labužníky. Ford Sierra RS500 Cosworth je jednou z legend. Proto patří na originální automobilovou slavnost, která se o tomto víkendu koná v pražských Bohnicích.

Ford Sierra RS500 Cosworth | foto: Lukáš Hron, Mobil

RS500 je do provozu vypuštěná závodní bestie, odvozená od závodního speciálu. V dílnách Aston Martinu jich v roce 1987 postavili přesně pět set. Tak to vyžadují předpisy, aby mohla sierra závodit.

Všechny měly volant vpravo a skoro všechny byly černé (údajně 400 černých, zbytek bílé a modré). Závodní speciál, který pak opanoval britské okruhové mistrovství BTCC a úspěšně závodil v dalších evropských šampionátech, měl přes pět set koní.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Dvanáctisetkilová silniční verze měla na svou dobu ohromujících 224 koní, na zadní patnáctipalcová kola, mezi nimiž je samosvorný diferenciál, posílá sílu 280 Nm pětistupňová převodovka Borg-Warner T5.

Dlouhá řadicí páka vypadá vypůjčená z tranzitu. K tomu velký volant. Vnitřek je prostě typický ford osmdesátých let: příšerné plasty, hranatá přístrojovka. Ale v cosworthu, kde vás obejmou závodní sedačky Recaro, vám je to jedno.

Ford Sierra RS500 Cosworth

Šestnáctiventilový dvoulitr je osazený obřím turbodmychadlem (pro znalce Garrett T31/T04); to v podání auta z osmdesátých let znamená kopance do zad, když se turbo nadechne a přidá motoru sílu. Podle těch, co se svezli, ta pravá nirvána přichází v RS500  po čtyřech tisících otáčkách. To pak umí sprint na stovku za šest sekund a uhánět umí až dvěstěpadesátkou.

Spousta cosworthů skončila rozbitých na cestách a okruzích. Těch pár, co přežilo, dnes odpočívá v klimatizovaných garážích a rostou na ceně. Dnes je to až 1,4 milionu.

FOTOGALERIE

Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth
Ford Sierra RS500 Cosworth




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.