Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Tryskododávka oslavuje kulatiny legendárního transitu

aktualizováno 
Zákazník přijde pro dodávku a chce transita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství Fiatu. Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Transit letos slaví padesátiny.

Ford Transit Supervan 3 | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ford Transit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek na celém světě. Celkem se jich prodalo na osm milionů, letos má podle plánů přibýt devátý. První vyrobili v britském Langley 9. srpna 1965.

„Ford u Transitu v roce 1965 poprvé použil řešení s motorem před řidičem u dodávkového automobilu. Většina konkurence k němu přešla v osmdesátých až devadesátých letech,“ uvádí česká Wikipedie.

Pár kousků Transitu s motorem vzadu ovšem existuje. Transit Supervan 3 je ten z nejdivočejších. Už název napovídá, že ostrých dodávek, které měly dělat reklamu Fordu, vzniklo více. První v roce 1971 postavili tak, že karoserii dodávky posadili na šasi supersportovního Fordu GT40.

Supervan 3 vznikl v roce 1994 a s Transitem páté generace, který se tehdy představoval, měl společné kromě jména snad jen tvarování karoserie. Ale ani to moc nesedělo. Když jste totiž tryskotransit potkali naživo, byl viditelně menší. Auto vzniklé přepracováním předchozího speciálu Supervan 2 totiž stálo na podvozku závodního speciálu Ford C100 a laminátová karoserie byla zmenšená o osminu.

V útrobách byl u zadní nápravy uložen tříapůllitrový osmiválec od Cosworthu. Formulový motor Cosworth HB měl výkon 650 koní a omezovač otáček zasahoval u neuvěřitelných 13 800 ot./min. Auto dostalo šestistupňovou převodovku z monopostu Formule 1, která byla stejně jako motor z vozu týmu Benetton. Hranaté 4,6 metru dlouhé monstrum vážící necelých devět metráků prý umělo uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině a vytřelit na stovku za tři a půl sekundy.

Fotogalerie

Formulové bylo také zavěšení kol s nezávislými rameny na obou nápravách. Za třináctipalcovými hořčíkovými ráfky byly v pohotovosti brzdy Brembo s průměrem 279 mm. Pilot sedí v kabině uprostřed.

Supervan 3 byl hvězdou okruhů druhé poloviny devadesátých let. V roce 1998 byl na exhibičních jízdách k vidění i v Česku, řádil na brněnském okruhu. „První odvážlivci prošli bezpečnostní instruktáží, upevnili si přílbu a pořádně přitáhli pásy. Zezadu přisunuli technici pomocný startovací elektromotor, který roztočil vlastní osmiválec. Ozval se hrozivý rachot. Pilot Michael Vergens zařadil jedničku, ale protože je motor laděn na provoz ve vysokých otáčkách a spojka je stavěná pro přenos extrémních sil, bylo nutné vůz vždy při rozjezdu mírně roztlačit. Pak už ale následovala pekelná jízda. Především zrychlení a zpomalení bralo dech,“ popisoval tehdy firemní magazín Svět Fordu.

Když Supervan 3 uzavřel svou kariéru, přesunul se do firemního depozitáře. Z praktických důvodů dostal jiný motor, který je slabší, ale jednodušší na ovládání. Šestiválcový agregát Cosworth Pro Sports 3000 má výkon asi 260 koní, výkon na zadní kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka. Maximální rychlost klesla na 240 km/h.




Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

Tatra 600 Tatraplan

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do...

Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Opel Insignia první generace

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina...

Přesně před čtvrt stoletím představil Ford světu přelomové mondeo

Ford Mondeo první generace

Nástupce veleúspěšného modelu Sierra představil Ford na den přesně před 25 lety, bylo to 23. listopadu 1992. Mondeo se...



Najdete na iDNES.cz