Autofotka týdne: Tryskododávka oslavuje kulatiny legendárního transitu

aktualizováno 
Zákazník přijde pro dodávku a chce transita, popisují prodejci. Nebylo by to nic divného, ale stalo se to v dealerství Fiatu. Transit je totiž v Česku pojmem. Nejen laici tak dodnes říkají jakékoliv dodávce. Transit letos slaví padesátiny.

Ford Transit Supervan 3 | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Ford Transit je jednou z nejznámějších a nejprodávanějších dodávek na celém světě. Celkem se jich prodalo na osm milionů, letos má podle plánů přibýt devátý. První vyrobili v britském Langley 9. srpna 1965.

„Ford u Transitu v roce 1965 poprvé použil řešení s motorem před řidičem u dodávkového automobilu. Většina konkurence k němu přešla v osmdesátých až devadesátých letech,“ uvádí česká Wikipedie.

Pár kousků Transitu s motorem vzadu ovšem existuje. Transit Supervan 3 je ten z nejdivočejších. Už název napovídá, že ostrých dodávek, které měly dělat reklamu Fordu, vzniklo více. První v roce 1971 postavili tak, že karoserii dodávky posadili na šasi supersportovního Fordu GT40.

Supervan 3 vznikl v roce 1994 a s Transitem páté generace, který se tehdy představoval, měl společné kromě jména snad jen tvarování karoserie. Ale ani to moc nesedělo. Když jste totiž tryskotransit potkali naživo, byl viditelně menší. Auto vzniklé přepracováním předchozího speciálu Supervan 2 totiž stálo na podvozku závodního speciálu Ford C100 a laminátová karoserie byla zmenšená o osminu.

V útrobách byl u zadní nápravy uložen tříapůllitrový osmiválec od Cosworthu. Formulový motor Cosworth HB měl výkon 650 koní a omezovač otáček zasahoval u neuvěřitelných 13 800 ot./min. Auto dostalo šestistupňovou převodovku z monopostu Formule 1, která byla stejně jako motor z vozu týmu Benetton. Hranaté 4,6 metru dlouhé monstrum vážící necelých devět metráků prý umělo uhánět rychlostí 320 kilometrů v hodině a vytřelit na stovku za tři a půl sekundy.

Fotogalerie

Formulové bylo také zavěšení kol s nezávislými rameny na obou nápravách. Za třináctipalcovými hořčíkovými ráfky byly v pohotovosti brzdy Brembo s průměrem 279 mm. Pilot sedí v kabině uprostřed.

Supervan 3 byl hvězdou okruhů druhé poloviny devadesátých let. V roce 1998 byl na exhibičních jízdách k vidění i v Česku, řádil na brněnském okruhu. „První odvážlivci prošli bezpečnostní instruktáží, upevnili si přílbu a pořádně přitáhli pásy. Zezadu přisunuli technici pomocný startovací elektromotor, který roztočil vlastní osmiválec. Ozval se hrozivý rachot. Pilot Michael Vergens zařadil jedničku, ale protože je motor laděn na provoz ve vysokých otáčkách a spojka je stavěná pro přenos extrémních sil, bylo nutné vůz vždy při rozjezdu mírně roztlačit. Pak už ale následovala pekelná jízda. Především zrychlení a zpomalení bralo dech,“ popisoval tehdy firemní magazín Svět Fordu.

Když Supervan 3 uzavřel svou kariéru, přesunul se do firemního depozitáře. Z praktických důvodů dostal jiný motor, který je slabší, ale jednodušší na ovládání. Šestiválcový agregát Cosworth Pro Sports 3000 má výkon asi 260 koní, výkon na zadní kola přenáší pětistupňová sekvenční převodovka. Maximální rychlost klesla na 240 km/h.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

EU se obává, že staré diesely z Německa zamíří do východní Evropy

Ilustrační snímek

Evropská komise se obává, že se německé automobilky budou snažit vyvážet staré osobní vozy s naftovým motorem, které v...

Autofotka týdne: Jedno z nejslavnějších aut všech dob slaví kulatiny

Představení automobilu Citroën 2CV v pavilonu Grand Palais v rámci Pařížského...

Na den přesně před 70 lety, 7. října 1948, představil Citroën na pařížském autosalonu jedno z nejslavnějších aut všech...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...



Najdete na iDNES.cz