Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fordově Lízince je sto let, opravovala se drátem, žvýkačkou a šroubovákem

  9:52aktualizováno  9:52
Před 100 lety, 27. září 1908, byl v Detroitu vyroben první automobil Ford modelu T, láskyplně nazývaný Plechová Líza nebo Lízinka.

Ford T | foto: hadrolet1.rajce.net

Byl to čtyřválec s obsahem 2,9 litru, výkonem 20 koňských sil, maximální rychlostí 70 kilometrů za hodinu, spotřebou okolo 14 litrů na sto kilometrů, vážil 600 kilogramů a především stál 825 dolarů, díky čemuž byl dostupný i pro příslušníky střední vrstvy.

Poté, co byla v roce 1913 zavedena jeho pásová výroba, klesla i jeho cena - až na konečných 260 dolarů.

Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, od roku 1911 celokovová, byla nabízena v různých variantách. I když zpočátku byly vozy i granátově červené, sytě zelené, modré, nebo šedé, od roku 1914 měly barvu výhradně černou. Plechová Lízinka byla maximálně spolehlivá, odolná a jednoduchá.

Řidič, pokud nebyl naprostý technický antitalent, si prý dokázal případné defekty opravit sám za pomoci šroubováku, drátu a žvýkací gumy.

Ford model T byl první automobil na světě, který se vyráběl na běžícím pásu. Když z něj 27. května 1927 sjela poslední Lízinka, měla výrobní číslo 15 007 033. Teprve o mnoho desetiletí později tento rekord překonal legendární Brouk z Volkswagenu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.