Elektroformule studentů ČVUT má zrychlení z říše supersportů

Tým eForce Prague Formula z Elektrotechnické fakulty ČVUT představil svůj nový monopost pro soutěžní sérii Formula Student. Zbrusu nová konstrukce má pohon čtyř kol a řadu inovativních řešení, za které by se nemuseli stydět zkušení inženýři nejprestižnějších závodních stájí.
Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Však má také série Formula Student mimo jiné sloužit k hledání konstruktérských talentů pro Formuli 1.

Formula Student je soutěž, ve které už od roku 1998 univerzitní týmy každý rok připravují podle zadaných pravidel nový monopost. Malé a lehké formule mohou na první pohled vypadat jako trochu lepší motokáry, ale ve skutečnosti jde o opravdu komplikovaná konstrukční díla. Tým eForce z FEL ČVUT se série Formula Student letos zúčastní už počtvrté.

Po monopostech FSE.01, FSE.02 a FES.03 letos nasadí typ označený FSE.04x. Studenti jej odhalili začátkem května v potemnělé atmosféře haly laboratoře vysokého napětí. Označení FSE totiž znamená Formula Student Electric, monoposty týmu z Fakulty elektrotechnické jsou pochopitelně poháněny elektromotory. Krom všech tří předchůdců se při premiéře ke kulisám přiřadilo i místy hodně spektakulární vybavení laboratoře.

Také samotní členové tým eForce pak ukázali, že kromě vývojářských schopností jim nechybí i určitý smysl pro drama, o které si atmosféra laboratoře doslova říkala. Pod plachtou před pódiem se totiž na první pokus ukrývala pouze drátěná silueta, nikoli skutečná formule. Tento moment zaskočil i samotného rektora ČVUT, Petra Konvalinku, který odhalení spolu s ostatními přítomnými přihlížel. Kapitán týmu František Pech se na pódiu omlouval, že tým kvůli šibeničním termínům nestihl vyvinutý vůz sestavit.

Formule sestavená před očima

Byla to ovšem jen vtipná konstrukce, jak přítomným zcela novou studentskou formuli představit detailněji. Monopost se totiž začal na podstavci postupně rodit, kapitána na pódiu nahrazovali vždy jednotliví členové týmu, zodpovědní za vývoj dané části stroje. Ke kolům, na které je mimochodem tým eForce také velmi hrdý, se tak přidal rám a celé šasi monopostu, pak nárazová struktura, přítlačná křídla, kapotáž a nakonec i volant.

Tým tak ukázal, že z hlediska sestavení je Formula Student opravdu překvapivě jednoduchým strojem, o to složitější je ovšem v detailech. Tak například celá formule má hmotnost pouhých 230 kilogramů (bez jezdce), čehož je dosaženo použitím velmi lehkých materiálů. Při odlehčování jde doslova o každý gram a tak jsou konstruktéři týmu hrdí i jen na samotné ráfky kol, které jsou vyrobeny z kompozitních materiálů.

Ráfky jsou desetipalcové a obouvají se do pneumatik Avon, na jejichž směsi tým spolupracoval přímo s dodavatelem. Je opravdu hodně měkká a má zajistit maximální přilnavost a trakci, na omak je i nezahřátá guma až nečekaně lepivá. To bude dobrý základ pro kvalitní dynamické parametry formule.

Premiéra studentského monopostu eForce FSE.04x na půdě FEL ČVUT

Čtyřkolka na baterky

Jednotlivá kola budou na vozovku přenášet sílu z elektromotorů, letos je poprvé pro každé kolo použit jeden elektromotor. Vpředu jsou dokonce elektromotory umístěny přímo v náboji kola, vzadu jsou u středu vozu. Zadní elektromotory mají každý výkon 25 kW, vpředu jsou pak osmikilowattové jednotky. To dohromady dává 66 kW výkonu, tedy hezky kulatých 90 koní. Co ohromí ještě víc je ovšem točivý moment, který je 940 Nm a to prakticky konstantně až do rychlosti 70 km/h. Maximální otáčky motorů jsou 9 000 za minutu.

Díky těmto parametrům, nízké hmotnosti a lepivým gumám se piloti (během závodů se typicky vystřídají dva) mohou těšit na ohromující akceleraci. Stovku by měla studentská formule zvládnout za méně než 3 sekundy, přesný čas zatím tým nezná. Ale i tak to bude pořádný kalup, tato hodnota pochází z říše opravdových supersportů.

Energii k elektromotorům budou dodávat články baterií. Ve voze je celkem šest modulů v zadní části, dají se relativně snadno vyměnit. Kapacita celkem 781 článků by měla stačit zhruba na 23 kilometrů závodní jízdy, což je s rezervou vzdálenost vytrvalostních zkoušek studentských monopostů.

V hlavní roli elektronika

Na konstrukci monopostu týmu eForce se kromě studentů FEL ČVUT podílí i frekventanti sousední strojní fakulty. Ti mají na starost především mechanickou konstrukci formule, jejich úkolem je například i správně zkonstruovat nárazovou strukturu z uhlíkových kompozitů. Ta je umístěna v čelní části vozu pod kapotáží a podle předepsaných pravidel musí pohltit určité dané množství energie, což se také testuje.

Formule v Ostravě

Studenti ostravské techniky sestrojili formuli, budou s ní i závodit

Počátkem předloňského listopadu měla formule hotovou "kostru".
Studentskou formuli, která jede až 160 kilometrů v hodině, si ve čtvrtek přišly...

Tato struktura, stejně jako mnoho dalších částí na monopostu FSE.04x je vlastní konstrukce týmu. Vlastně jen málo komponentů tým jednoduše koupí a na vůz namontuje, velká část prochází vlastním vývojem a tým řeší, jak vyvinuté součásti vyrobit.

Asi nejkomplikovanější jsou však elektronické části. Tým vyvinul například vlastní měniče k motorům, specialitou je elektronika, která v podstatě funguje jako aktivní diferenciál. I její návrh a kompletní naprogramování vzniklo v laboratořích týmu eForce a právě tuto součást bude tým hodně ladit při nadcházejících testech na letištní ploše. Právě aktivní elektronický diferenciál totiž bude do jisté míry určovat ovladatelnost a chování vozu.

Podobně jako ve Formuli 1 si pak bude moci pilot právě třeba u diferenciálu vybírat přepínačem z několika přednastavených režimů fungování. Stejně tak bude moci ovlivnit i nastavení kontroly trakce, která je kalibrována s ohledem na různé povrchy. I tento systém vyvinuli a ladí studenti FEL ČVUT.

Cesta k úspěchu

Formule z Hradce

S formulí míří do Singapuru, hradečtí studenti chtějí opět vyhrát

Letošní model formule nazvali hradečtí studenti podle vozítka Curiosity, které stále operuje na Marsu.

Tým eForce by letos chtěl navázat na loňský úspěch monopostu FSE.03 a pokud možno jej ještě vylepšit. V závodě v Itálii získala česká skupina v konkurenci dalších 25 elektrických formulí druhé místo. Stejně jako vloni se letos tým zúčastní celkem čtyř podniků seriálu Formula Student a to v Rakousku, Maďarsku, Itálii a doma v Mostě. Studentský motorsport mohou diváci vidět ve dnech 3. - 6. září.

Pětatřicetičlenný tým se ovšem nežene jen za úspěchem v samotném seriálu. Kromě získaných zkušeností totiž může být účast v sérii pro talentované konstruktéry vstupenkou do mnohem vyšších sfér automobilového závodění. Patronem Formula Student je například Ross Brawn. Toho sice z poslední doby známe jako (již bývalého) šéfa týmu Formule 1 Mercedes AMG Petronas, ale Brawn je především vynikajícím konstruktérem. On stál za vznikem skvělého monopostu Honda, který ovšem nespatřil světlo světa, protože se Honda rozhodla vycouvat z F1. Tolik autu věřil, že sehnal finance, nacpal do něj motor Mercedes a Jenson Button s ním získal svůj doposud jediný titul mistra světa. Předtím stavěl Brawn vítězné monoposty Michaela Schumachera.

Právě Brawn jako patron série před časem prohlásil: „Existují dvě inovativní formy motorsportu: F1 a Formula Student.“ Jakkoli je v tomto ohledu slavný konstruktér zaujatý, je jasné, že studenti si v sérii Formula Student jen tak nehrají, ale opravdu konstruují špičkovou techniku. V rámci pravidel se snaží vytěžit maximum. I proto se seriálu po celém světě každoročně účastní asi 450 konstrukčních týmů. Z pražské ČVUT je to kromě elektroformule z FEL i vůz s klasickým spalovacím motorem z dílen studentů Fakulty strojní. Úspěch pro jejich členy může znamenat mnohé.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Čekání na životní slalom. Sen jsem si ještě nesplnila, říká Dubovská

29. března 2024

Premium Už dlouho sní o tom, že se jednou probojuje na stupně vítězek. I před touto zimou lyžařka Martina...

Barcelona se chytla a vyhrála na Bayernu. Němci ztratili šanci na play off

28. března 2024  23:18

Basketbalisté FC Barcelona s Janem Veselým a Tomášem Satoranským zvítězili v 32. kole Euroligy v...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

Třinec se vyvaroval nemožného. Obhájci „ufackovali“ gól a Mazanec si oddechl

28. března 2024  21:58

Třinec v sedmém čtvrtfinálovém utkání porazil hokejisty Českých Budějovic 2:0. Celkově vyhrál 4:3...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...