Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu...

Adolf Veřmiřovský (vlevo) s Tatrou 607 a Jaroslav Pavelka s T607-2 na startu Mladoboleslavského okruhu 1954. | foto: Archiv Michala Velebného

Autofotka týdne: Formule Tatra se potkají na trati poprvé od roku 1958

  • 3
V padesátých létech vládly formule Tatra československým okruhům a pomýšlet mohly i na start ve Formuli 1. V roce 1958 ale jejich kariéra skončila v muzeu a na trati se už nikdy nepotkaly. To se teď změní.

Pořídit fotografii podobnou té ze startu Mladoboleslavského okruhu 1954 nebylo v padesátých létech nic těžkého. Formule Tatra 607 kralovaly československým okruhům a pokukovaly i po zahraniční konkurenci. Vše skončilo v roce 1958.

Tehdy se monoposty z Kopřivnice potkaly na trati naposledy a 59 roků je společně nikdo na trati neviděl. Až doteď.

Příští víkend se na dráze po devětapadesáti letech znovu potkají. Jejich současní majitelé je přivezou na brněnské výstaviště na obnovený závod Brno Revival Mezi pavilony.

Jaroslav Pavelka s vozem T607-2 projíždí zatáčku u lomu brněnského okruhu v roce 1954. V závodě zvítězil.

Adolf Veřmiřovský s vozem T607 na trati Závodu družby národů v Brně v roce 1954.

První „pravá“ československá formule

Roli staršího sourozence v tomto duu hraje Tatra T607 s žebrovanou mřížkou na přídi auta. V Kopřivnici se do její stavby pustili po úspěšném startu vozu T602 na Velké ceně Československa v Brně v roce 1949. Zatímco „šestsetdvojka“ byla postavena s využitím techniky tatraplánu, nový monopost už měl být čistokrevným závodním vozem.

V Kopřivnici už tehdy měli pro budoucí limuzínu Tatra 603 rozpracovaný vidlicový osmiválec, který se stal základem i pro závodní variaci, s níž monopost padl do kategorie F4 pro vozy s objemem motoru do dvou litrů. Pod vedením šéfkonstruktéra Julia Mackerleho vznikl lehký a zároveň tuhý prostorový rám z ocelových trubek.

Obě nápravy opět pocházely z Tatraplánu, odpruženy byly torzními tyčemi, tlumení obstarávaly kapalinové tlumiče. Hydraulické byly i bubnové brzdy. Lehká karoserie byla vyklepaná z tenkého hliníkového plechu, celá zaoblená přední část je vlastně benzinová nádrž. Motor je chlazený dvěma ventilátory, odvádění vzduchu pak podporují ejektory (ejektorový systém najdete i na T603-2 B5 Marathon – psali jsme zde).

Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou...
Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou...

Naposledy se oba monoposty Tatra potkaly na trati v roce 1958. Snímky jsou z historicky posledního okruhového závodu Ecce Homo ve Šternberku.

Národní rekordman jel skoro 208 za hodinu

Auto se poprvé představilo v roce 1950. Nejprve na exhibici v Ostravě, o pár týdnů později už s ním Bruno Sojka stál na startu zmoklé Velké ceny Československa v Brně. Nový vůz obsadil druhé místo – rychlejší byl jen Václav Hovorka s Maserati. O rok později už v Brně, kde se velká cena přejmenovala na Závod družby národů, tatrovka vedená po trati Jaroslavem Pavelkou triumfovala i nad favorizovaným Němcem Edgarem Barthem s BMW. V roce 1953 se pak stala držitelem národního rychlostního rekordu, Adolf Veřmiřovský se s monopostem rozjel na 207,972 kilometru v hodině.

Laminátová dvojka mohla startovat i v F1

To už ale v Kopřivnici měli hotový evoluční model T607-2. To je ten druhý vůz na fotografii. Julius Mackerle u nového vozu prodloužil rozvor, díky kterému bylo auto stabilnější a mělo lépe rozloženou hmotnost. Ramena svařená z trubek nahradily opracované výkovky, auto dostalo výkonnější brzdy a karoserie byla z lehčího „materiálu budoucnosti“ – tedy z laminátu.

Motor měl výkon kolem dvou set koní, které dostával z objemu těsně nad dva a půl litru. Vznikla ale i varianta, která se těsně vešla pod tuto hranici. Tím Tatra splnila objemový limit 2500 ccm, který předepisovaly tehdejší pravidla Formule 1. Zmizely ventilátory, které prvnímu monopostu ubíraly na výkonu, chlazení už bylo výhradně ejektorové.

Při prvním startu na Libereckém okruhu se Jaroslav Pavelka musel sklonit před zkušeným Adolfem Veřmiřovským na starší T607. Ještě ten stejný rok s autem vycestoval na jediný zahraniční závod na Sachsenring, kde dojel v tvrdé mezinárodní konkurenci na čtvrtém místě. O rok později pak Pavelka opět v tvrdé konkurenci triumfoval v Brně.

Společně na trati poprvé od roku 1958

Celkem vzniklo pět monopostů Tatra 607. Dva plnohodnotné z první generace, dva z generace druhé a nakonec ještě poslední vůz, který byl zkompletován z náhradních dílů.

Brno Revival Mezi pavilony

„Sourozenci“ se na českých tratích potkávali do roku 1958, kdy byla jejich třída zrušena. Pak byly přestavěny pro využití v jiných kategoriích, nebo skončily v muzeu. Na trati se už nikdy nepotkaly.

Po devětapadesáti letech jejich motory znovu zaburácejí vedle sebe. Současní majitelé Milan Zetek a a Vladimír Vávra je příští víkend přivezou do Brna, kde se symbolicky po padesáti letech od posledního ročníku na výstavišti pojede obnovený závod „Mezi pavilony“. Přihlášeno je do něj k osmdesátce historických vozů a asi stovka motocyklů.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž