Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fotbal snižuje bezpečnost silničního provozu, zjistili vědci

  12:00aktualizováno  12:00
Poslouchat rozhlasové přenosy fotbalových zápasů za volantem vozu může být nebezpečné. Podle studie zveřejněné ve středu totiž motoristé riskují, že během dramatických okamžiků havarují.

Ilustrační foto | foto: David VotrubaiDNES.cz

Vědci z britské Leicesterské univerzity zjistili, že góly, penalty a červené karty způsobují, že se fotbaloví fanoušci přestávají soustředit a řídí nevyzpytatelněji.

"Je všeobecně známo, že nepozornost při telefonování mobilem bez handsfree za volantem může zavinit dopravní nehodu. Obdobný dopad ale mohou mít i jiné aktivity - například poslouchání sportu v rádiu," konstatoval profesor Michael Pont.

"Výsledky, k nimž jsme se dopracovali, nasvědčují tomu, že obzvláště ve vypjatých situacích během hry se chování subjektů výzkumu výrazně měnilo." Výzkumníci, kteří studovali chování "pokusných králíků" na simulátoru řízení automobilu, zjistili, že jak nabýval fotbalový zápas na dramatičnosti, sportovní fanoušci na silnici náhle zrychlovali nebo naopak zpomalovali, předjížděli a přibližovali se k jiným vozidlům.

Jeden z řidičů, fanoušek anglického fotbalového klubu FC Chelsea, reagoval na situaci, kdy byl hráč FC Barcelona během zápasu mezi oběma kluby vyloučen, zrychlením jízdy, snahou o předjíždění a častým přejížděním z jednoho jízdního pruhu do druhého.

Chování vášnivých příznivců fotbalu za volantem se výrazně liší od příležitostných posluchačů sportovních přenosů, kteří jsou mnohem klidnější a soustředěnější, konstatovala studie.

Autoři výzkumné práce, jejíž zveřejnění se časově shodovalo s napjatě očekávaným středečním zápasem mezi kluby Manchester United a FC Barcelona ve finále Ligy mistrů, mají pro ty, kteří hodlají poslouchat důležité zápasy v autě, dobrou radu.

"Dospěli jsme k závěru, že pokud je to možné, měli by fotbaloví fandové během důležitých zápasů, jako je finále Ligy mistrů, požádat o usednutí za volant někoho jiného," podotkl Michael Pont.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.