Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Exkluzivně aktualizováno 
Letopočet 1987 byl revolučním rokem v mladoboleslavské automobilce. V létě toho roku se ve světové premiéře představil pro Škodu přelomový vůz. Vysokoškolák Petr Dvořák se tehdy zajímal spíš o filmy a focení. Svůj milovaný Zenit TTL měl naštěstí u sebe, když potkal na pražské Malé straně záhadný vůz.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé straně na podzim 1987 | foto: Petr Dvořák

Náhodou tak nafotil při testech prototyp Škody Forman, prvního vozu značky představeného po změně režimu. Petr Dvořák své raritní snímky poskytl exkluzivně iDNES.cz.

„Šel jsem někam se spolužačkou a náhle jsme uviděli tohle neznámé zaparkované auto a u něj hlouček lidí,“ vzpomíná na studentská léta Petr Dvořák, dnes meteorolog a mluvčí ČHMÚ.

„Tak jsem ho hned fotil, ale nevěděl jsem, jestli to není zakázané, aby odněkud nevyběhl příslušník SNB,“ popisuje. „V té době se nesmělo fotit ani na nádraží nebo na letištích,“ vysvětluje.

„Dlouho jsme kolem neobcházeli, neměli jsme moc čas. Mysleli jsme, že je to nějaké zahraniční auto. Při pohledu zblízka jsme si všimli loga Škodovky a s překvapením si tedy prohlíželi nový vůz, o kterém se mezi lidmi hodně mluvilo, ale netušili jsme, jak bude vypadat.“

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé straně na podzim 1987

Auto tehdy na podzim před sedmadvaceti lety zaparkovalo v malostranské ulici Újezd, to jsou místa, kde dnes do omrzení krouží maskované prototypy Mercedesu, pražská vývojová kancelář zde v hustém provozu testuje modely německé značky.

„Reakce kolemjdoucích byly různé, někomu se auto líbilo, někdo jej hned kritizoval, úplně stejně, jak tomu bývá i dnes u nových modelů aut,“ vypráví Petr Dvořák, “přijel s ním muž ve věku 30 až 40 let.“

„Negativy mám pečlivě archivované a popsané, je to foceno v říjnu, listopadu nebo prosinci 1987,“ uvádí autor fotek a všímá si vánoční výzdoby ve výlohách. Na barvu auta si nad černobílými fotografiemi nevzpomíná, snad prý bylo červené. Fotkám nepřikládal velkou důležitost, vlastně na ně tak trochu zapomněl.

Příloha k 25. výročí sametové revoluce

Favorit měl domácí výstavní premiéru pár měsíců před tím na brněnském strojírenském veletrhu, ale na silnice se ještě nedostal. Autosalonová premiéra favorita byla až po Novém roce na lednovém autosalonu v Amsterodamu a výroba nabíhala jen pozvolna a prodeje tak odstartovaly v půli roku 1988.

 „Vzpomínám, že jeden pan docent si v roce 1989 raději rychle koupil novou Škodu 120, protože panovaly obavy, že ta nová škodovka bude krokem k horšímu, což se naštěstí nepotvrdilo. Ovšem tak jsme v té době přemýšleli,“ vzpomíná Petr Dvořák, který se sám ve favoritu prvně svezl coby spolujezdec na podzim 1989. „Bylo to asi týden před revolucí, když si favorita díky dobrému umístění v pořadníku koupil jeden kamarád.“ 

Petr Dvořák nafotil teprve v utajení chystanou verzi kombi, která dostala jméno Forman. Byla to doba, kdy procházel prototyp testováním. Krátké provedení favorita najíždělo testovací kilometry od podzimu 1986.

Vyfocené auto má speciální „espézetky“ určené pro prototypy s jediným písmenem, zelené F vozí na registračních značkách při testech škodovky dodnes.

„V té době se o favoritu hodně mluvilo. A čekalo se, že to bude revoluce, a najednou s ním někdo přijel. Na Újezdě kolem něj bylo srocení lidí a všichni auto okukovali,“ vzpomíná Dvořák. Favorit byl v té době opravdu revolučním vozem mladoboleslavských AZNP, po pětadvaceti letech měnili škodováci technickou koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol vycházející ze Škody 1000 MB a přestěhovali pohonnou soustavu dopředu.

Do šroubku nové auto testovali vývojáři Škody v rakouských Alpách mimo jiné v přestrojení za mazdu. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno. Právě dnes, o pětadvacet let později, stojí jeden ze stěžejních modelů - octavia - právě na základech golfu a celá automobilka spadá od roku 1991 do koncernu VW.

Dnes potkáváme na silnicích prototypy škodovek docela běžně, různě maskované křižují střední Čechy téměř neustále. Před dvěma lety dokonce jedna bourala na okraji Prahy - čtěte zde

V roce 1987 ale potkávat prototypy rozhodně obvyklé nebylo, a když si uvědomíme, že to byl přelomový model, jsou fotky ještě cennější.

Prototyp Škody Forman v Praze na Malé straně na podzim 1987

Kombiverze favorita se představila v roce 1990, ten rok vzniklo ale jen pár set formanů. Úplně první kousky dostala Veřejná bezpečnost. Znalec odhalí u auta na fotkách odlišnosti od sériového provedení. Boční okno v prodloužení zadní části má například trochu odlišný tvar a není zapuštěné. Stojí za zmínku, že kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili taky jedno ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback. A vůbec to není na škodu.

Favorita vyvíjel tým legendárního konstruktéra Škody Petra Hrdličky v šibeničně krátkém termínu, karoserii navrhlo známé italské designérské studio Bertone, mechaniku pomáhalo ladit i Porsche. Podle Hrdličky byl dobře postavený favorit důvodem, proč chtěl po sametové revoluci značku koupil německý koncern Volkswagen.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Kromě hatchbacku a kombíku s čtyřsetlitrovým kufrem vzniklo na bázi favorita několik roadsterů a provedení pick-up. Třídveřový hatchback a sedan se do výroby nedostaly, jejich prototypy jsou dnes v muzeu značky.

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo před pětadvaceti lety od plánovaného hospodářství ke kapitalismu. V roce 1989 stál v Mototechně 84 600 Kčs. 




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Kopřivnické muzeum vystavuje harleye japonské císařské gardy

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět Harley-Davidson Rikuo,...

VIDEO: Geniální reklama na ojetinu - luxus je stav mysli

Reklama na Hondu Accord z roku 1996

Prodat auto, které už má nejlepší léta za sebou, je občas oříšek. Přítel majitelky Hondy Accord 1996 nechtěl jít cestou...

Autofotka týdne: Peugeot 405 má 30 let, dnes je to bestseller PSA

Peugeot 405 dnes vyráběný íránskou automobilkou Iran Khodro

Automobilka PSA vyrábějící peugeoty, citroëny a nově i opely má utajený - a pořádně vousatý - bestseller. Hvězdou...



Najdete na iDNES.cz