V podvědomí českých motorkářů jsou známí hlavně dva tuzemští výrobci motocyklů. Jawa i ČZ ale měla v první polovině minulého století úspěšného konkurenta. Značka Ogar se ale konce století nedožila. Na snímku je Ogar 250 Standard z roku 1934 na výstavě v Národním technickém muzeu v Praze.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Firma Machek a spol. se od roku 1910 zabývala prodejem a výrobou potřeb pro cyklisty a motoristy. V roce 1933 se firma pod názvem Autfit rozhodla zahájit výrobu motocyklů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Nejstarším známým dochovaným artefaktem z motocyklové výroby Ogar je tento motor. Jde ještě o přesnou kopii licenčního motoru FN 200, ze které byl později odvozen sériový stroj Ogar 250 Standard.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
První zkušební kusy si zachovaly původní zdvihový objem vzorového motoru, motor má i původní provedení válce s pouze jedním výfukovým kanálem. Od originálu FN se liší především absencí znaku této belgické zbrojovky na hliníkovém karteru.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Standard z roku 1935 se prodával za 5 350 Kč. Kliková skříň i převodovka tvoří jeden společný prostor a jsou tak mazány společně směsí benzínu a oleje. Motocykl si vystačil s jednoduchou dvoustupňovou převodovkou.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Nový Ogar byl první domácí dvoudobou dvěstěpadesátkou, Jawa svůj model 250 představila až v roce 1935, ČZ Strakonice ještě o rok později. Takto vypadal Ogar 250 Standard z roku 1937.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Standard z roku 1937
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Standard z roku 1940. Zvláštností je přídavná olejová nádržka s pumpičkou pod sedlem určená k dodatečnému přimazávání klikového mechanismu a převodovky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Standard z roku 1940
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Koncem třicátých let měla firma Autfit v nabídce rovnou tři různé dvěstěpadesátky najednou, vedle osvědčeného modelu Standard s dvoustupňovou převodovkou to byl ještě propracovanější model 4 a od konce roku 1938 také Ogar 250 Elán, kterého se ale kvůli válce prodalo pouhých 250 kusů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar typ 4 představila firma Autfit na podzim roku 1935, byl vybaven čtyřrychlostní převodovkou s monoblokem a s řazením ruční pákou nebo nožním automatem. Vrtání a zdvih bylo 68x68 mm s výkonem 8,5 koní. Konstrukce rámu byla stejná jako u modelu Standard.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 typ 4 využívá řadu dílů (například hlavu motoru nebo držáky řidítek) z neúspěšného modelu Elán. Tento konkrétní motocykl byl prodán na splátky a až do úplného zaplacení byl majetkem továrny. Ve stejném roce, kdy byl vyroben (1940) se firma Autfit oficiálně přejmenovala na Ogar.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Sport z roku 1937. Firma Autfit se od počátku výroby motocyklů intenzivně věnovala sportu. Ogary se účastnily závodů na silnici, ploché dráze i motocyklových soutěží. Pro sportovní účely bylo koncem 30. let vyrobeno menší množství Ogar 250 Sport s odlehčeným podvozkem a motorem s hliníkovým válcem a zvýšeným výkonem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 Sport z roku 1938
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výrobce strojů Ogar, pražská firma Autfit, se v druhé polovině 30. let zařadila na třetí místo mezi největší domácí výrobce motocyklů. Na rozdíl od vedoucích značek Jawa a ČZ se širokou paletou modelů různých kubatur se motocykly Ogar vyráběly pouze jako dvěstěpadesátky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 typ 4 byl nejúspěšnějším předválečným modelem značky, až do ukončení výroby v roce 1940 se prodalo něco kolem 2 300 kusů.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 typ 4 vojenský. Vedle vojenské výbavy, jiného lakování, absence chromu a zvětšené palivové nádrže se vojenský Ogar 250 od civilního modelu příliš nelišil.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Československá armáda zakoupila hned několik stovek motocyklů Ogar 250, přitom levnější stroje Jawa se v armádních garážích počítaly pouze na desítky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 250 z roku 1946. Motocykl který vznikal během druhé světové války. S předválečným modelem měl stejnou pouze základní koncepci, nový Ogar dostal přední teleskopickou vidlici. Provedení válce, hlavy a pístu motoru je mimořádně podobné řešení německého stroje DKW NZ 250.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 125 z roku 1946. Během druhé světové války se změnil pohled úřadů na různé kategorie dopravních prostředků. Například u nás do té doby zcela neznámé motocykly kategorie 125 cm3 byly náhle, dle německého vzoru, daňově i jinak zvýhodněny. Všichni tři hlavní výrobci motocyklů se pokusili rychle reagovat, firma Autfit nalezla řešení v nákupu německého motoru Sachs 125. Ogar 125 vznikl pouze v menším množství a dnes patří mezi obtížně sehnatelný kousek. Vystavený kus byl smontován a prodán až po válce.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 350 OHC. Krátce po válce se Jawa i Ogar staly součástí Zbrojovky Brno, každý z našich výrobců výrobců dostal od státu přidělenu pouze jednu kubaturu motocyklů, které směl vyrábět. Ogar, který do té doby vyráběl jen dvěstěpadesátky, měl nadále vyrábět pouze třistapadesátky. Z pověření Zbrojovky Brno zkounstruoval Vincenc Sklenář velmi moderní storj Ogar 350 OHC, kvůli zákulisním tahanicím ale vznikl pouze v několika kusech.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Všechny vyrovené stroje měli navíc být sešrotovány, přesto se dva kusy dochovaly. Vystavené torzo bylo nalezeno v králíkárně.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 350 typ 12, prototyp z roku 1947. První prototyp Ogar 350 typ 12 měl na nádrži původní velký znak Ogar, sériové stroje dostaly nový znak odvozený ze znaku Jawa.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Povedený stroj Ogar 350 OHC se nedostal do výroby a nakonec se zvolilo náhradní a prý dočasné řešení v podobě dvouválcového motoru v nezměněném podvozku Jawa 250.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Ogar 350 typ 12. Poslední sériový stroj se značkou Ogar. Motocykl byl zkonstruován v Jawě a v továrně Ogar se pouze vyráběl. Od sériové Jawy 250 se Ogar lišil především výkonnějším dvouválcovým motorem, šedým lakováním a znakem Ogar na nádrži.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
V poválečných letech překotného budování socialismu byla firma Autfit spojena s Jawou a značka Ogar a na počátku 50. let vymizela. Motocykly se sice v původní továrně Ogar ve Strašnicích vyráběly i nadále, a to dokonce až do roku 1997, ale již pod značkou Jawa.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Motocykl z roku 1977 byl určený pro Mezinárodní motocyklovou šestidenní soutěž. Stroj vznikl více než 20 let po ukončení výroby motocyklů Ogar, důvodem byla potřeba doplnit náš tým o stroj jiné značky, nežli Jawa.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Připomenout slávu zapomenuté značky Ogar se pokouší velmi aktivní klub příznivců těchto strojů – Motoveteran klub OGAR. Výstava vznikla ve spolupráci jeho členů s Národním technickým muzeem
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Motoveterán klub Ogar byl založen 15.4.2009 partou nadšenců a příznivců motocyklů tovární značky Ogar. Klub se neustále rozrůstá o nové členy, kterým se může stát každý kdo vlastní tento motocykl, nebo je fandou této značky.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
"Ogar je symbol mládí. Pojďte s námi oslavit 80. narozeniny stále mladých Ogarů z Prahy," láká na výstavu generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Výstava umístěná v dopravní hale Národního technického muzea potrvá až do konce března 2014.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz