náhledy
Titul prvního významného autosalonu nového roku patří už tradičně Detroitu. Letošní ročník je nebývale bohatý na novinky. K vidění jsou parádní koncepty, silné sporťáky i důležité novinky, které míří do prodeje. Bojovou vizáží budí pozornost mohutné svalnaté pickupy, které jsou na severoamerickém trhu velmi oblíbené.
Autor: Nissan
K těm nejvýraznějším patří Nissan Titan Warrior. Koncept mohutného pick-upu s velmi agresivní vizáží upozorňuje na novou generaci pick-upu jménem Titan. Má na každé straně o 75 mm rožšířené blatníky, zvednutý podvozek a výrazné brnění hodné bojovníka sci-fi románu.
Autor: Nissan
Pod kapotou hřmí vidlicový turbodieselový osmiválec Cummins o objemu 5,0 litru s výkonem 231 kW (314 k) a točivým momentem 753 Nm. Sílu posílá na osmnáctipalcová kola obutá do terénních plášťů šestistupňový automat Aisin.
Autor: Nissan
Jednou z hvězd Detroitu je minivýrobce jménem VLF, který vznikl na troskách automobilky Fisker. Založili ho pánové Gilbert Villarreal, Bob Lutz (bývalý šéf GM) a před nedávnem se přidal původní zakladatel Fiskeru, designér Henrik Fisker. V Detroitu ukázali agresivní sporťák Force 1, který staví na Dodgi Viper. Karbonová karoserie ukrývá 8,4litrový desetiválec naladěný na 756 koní a 865 Nm. Nejsilnější atmosféricky plněný motor v sériovém osobáku má rozjet auto na stovku za tři sekundy a maximálka má být 350 km/h. Cena je asi šest a půl milionu korun.
Autor: VLF
Další novinkou VLF je sedan jménem Destino. Znalci v něm poznají původní elektromobil Fisker Karma.
Autor: VLF
Namísto elektromotorů Destino přepřáhlo na kompresorem přeplňovaný osmiválec objemu 6,2 l s výkonem 476 kW (646 k)a 819 newtonmetry. Skoro dvoutunový extravagantně tvarovaný vůzt vystartuje na stovku za 4 sekundy a frčí až 322 km/h. Cena je bezmála šest milionů korun.
Autor: VLF
Nová generace Subaru Impreza by mohla vypadat nějak takto. Koncept ukazuje sedan s ostře řezanými tvary.
Autor: Subaru
Klasické imprezy se ovšem v Evropě už podle všeho nedočkáme. V USA je to vcelku úspěšný sedan, ale Evropané žádají crossovery.
Autor: Subaru
Jednou z hlavních novinek je čerstvá generace Mercedesu třídy E. Výrobce o něm mluví jako o nejinteligentnějším manažerském sedanu. Časem samozřejmě dorazí i kombík a další karosářské verze.
Autor: Daimler
Vzhled nepřekvapí, navazuje na ostatní modely Mercedesu. Na fotkách je bez srovnání měřítek téměř nerozeznáte. Nové E je však hlavně přehlídkou moderních technologií.
Autor: Daimler
Jméno Continental se vrací do nabídky Lincolnu. Produkční verze navazuje na loňský koncept, který vyvolal velký ohlas.
Autor: Lincoln
Automobilka zatím oznámila podrobnosti o jediném motoru vidlicovém šestiválci objemu 3,0 l osazením dvěma turbodmychadly. Motor s výkonem 405 koní (298 kW) a 542 newtonmetry vyvinul Ford extra pro Continenal.
Autor: Lincoln
Continental má pohon všech kol, nastavitelný podvozek, adaptivní řízení a kompletní nálož komfortní, bezpečnostní a asistenční výbavy. Do Evropy se nechystá, výroba startuje na podzim. Dosud poslední Lincoln Continental sjel z výrobního pásu před 14 lety.
Autor: Lincoln
Toto není koncept! Lexus LC500 se v této podobě bude vyrábět. Tak zní nejpřekvapivější zpráva letošního Detroitu.
Autor: Lexus
Agresivní velké kupé symbolicky navazuje na raritní supersport LFA. Pod kapotou má pětilitrový osmiválec s výkonem 343 kW (467 koní) a točivým momentem 529 Nm. Sílu posílá na zadní kola přes nový desetistupňový automat.
Autor: Lexus
Kia Telluride ukazuje budoucnost luxusních SUV korejské značky. Velké SUV tvarované po americkém stylu ukazuje, že značka chystá ještě něco většího, než je stávající Sorento.
Autor: Kia
Telluride staví na modelu Sorento, jehož rozvor byl protažen o 30 cm na výsledných 308 cm. Hybridní ústrojí v útrobách konceptu probouzí tlačítko se snímačem otisků prstů. Pohonná jednotka montovaná napříč se skládá ze zážehového motoru 3,5 litru V6 s přímým vstřikováním paliva (GDI) a elektromotoru. Dosahuje celkového výkonu 400 koní (270 koní jednotka V6, resp. 130 koní elektromotor). Výkon se přenáší na všechna čtyři kola obutá do pneumatik 275/45 R22D.
Autor: Kia
Telluride je sedmimístné, že je to koncept dokazují zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Sedadla prostřední řady, která lze naklápět vzad prakticky až do lůžkové úpravy, nabízejí sklopné opěrky nohou. V opěradlech všech čtyř křesel předních dvou řad je několik výřezů, v nichž jsou zabudovány senzory sbírající důležité informace o zdravotním stavu cestujících.
Autor: Kia
Specialitou konceptu je „omlazující terapeutický systém" LER (Light Emitted Rejuvenation). "Součástí systému LER je velký panel z LED diod upevněný pod ohromným střešním oknem, produkující terapeutické světelné obrazce s cílem potlačit tzv. pásmovou nemoc (desynchronismus) a snižovat únavu cestujících," vysvětluje Kia.
Autor: Kia
Zajímavostí jsou komponenty interiéru vyrobené technologií 3D tisku (u značky Kia použito poprvé); jsou na palubní desce, ve výplních dveří a na volantu.
Autor: Kia
Infiniti Q60 Coupé zatím zamíří na americký trh. Jestli dorazí do Evropy, se zatím neví. Novinka japonské značky patřící Nissanu se postaví Audi A5, BMW 4 nebo Lexusu RC.
Autor: Infiniti
Základním motorem je 211koňový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec (155 kW a 350 Nm), mnohem šťavnatější bude třílitrový vidlicový šestiválec biturbo. Ten bude k mání ve dvou verzích: slabší se 304 koňmi (224 kW) a 400 Nm a silnější 405koňové (298 kW) a 475 Nm. Standardem je sedmistupňový automat a pohon zadních kol. Za příplatek bude pro 4,7metrové kupé pohon všech kol.
Autor: Infiniti
Voyager má i v našich končinách spousty ctitelů. Dlouhé roky ho kupovali u Chrysleru, poslední dobou zas u Lancie. V zámoří se Chrysler Voyager prodával pod jménem Town & Country. V Detroitu to legendární velké MPV nahrazuje Chrysler Pacifica. Ve dvoumístné konfiguraci pobere Pacifica skoro čtyři kubíky nákladu, sedačky se sklápějí do podlahy.
Autor: Chrysler
Pod kapotou má amosférický vidlicový šestiválec Pentastar 3,6 s výkonem 214 kW, spojený s devítistupňovýmm automatem. Dorazí i hybridní verze, která ujede jen na elektřinu asi padesát kilometrů. Lithium-iontové baterie s kapacitou 16 kWh se nabíjejí z obyčejné zásuvky za pouhé dvě hodiny.
Autor: Chrysler
Hyundai Ioniq chce být velkým konkurentem Toyoty Prius. Úplně nový model korejské značky se bude nabízet jako čistokrevný elektromobil i nabíjecí (plug-in) hybrid. Auto postavené z vysokopevnostních ocelí a hliníku pohání v hybridním provedení nový benzinový čtyřválec 1.6 GDi z rodiny motorů Kappa, pracující v Atkinsonově cyklu. Motoru s výkonem 105 koní přidá elektromotor s 44 koňmi. Auto dostává nový typ baterií využívajících polymery lithia. Na přední kola přenáší výkon dvouspojkový automat.
Autor: Hyundai
GMC Acadia se představuje ve druhé generaci. Typické americké SUV je lehčí, kratší a nižší než předchůdce.
Autor: GMC
Některým zákazníkům bude chybět osmimístné provedení, které bylo k mání v předchozí generaci. Acadia bude nově pěti, šesti a sedmimístná.
Autor: GMC
Základní provedení má pohon předních kol a 2,5litrový čtyřválec s výkonem 194 koní. Vidlicový šestiválec má 310 koní a pohon všech kol. Oba motory standardně spolupracují s šestistupňovým automatem.
Autor: GMC
V Americe se Ford Mondeo jmenuje Fusion. Nově se představuje v provedení Sport, které ukazuje, že model může mít pod kapotou šestiválec. Ecoboost objemu 2,7 litru má výkon 330 koní.
Autor: Ford
Ford F-150 Raptor se představuje v novém provedení SuperCrew s prodlouženým rozvorem a zvětšenou kabinou.
Autor: Ford
Buick Envision se podle všeho vydá i do Evropy. Zatím není jasné, jaké jméno mu Opel jako hlavní evropská značka přidělí. Auto s délkou 4,7 metru má pohon všech kol.
Autor: Buick
Koncern General Motors chce restartovat svou tradiční značku Buick. Ta teď slaví největší úspěchy v Číně.
Autor: Buick
Koncept velkého kupé Avista ukazuje možný směr. Za základ posloužila technika chystaného Chevroletu Camaro. Stejnou platformu využívají také aktuální nekonvenčně žezané cadillaky.
Autor: Buick
Kupé 2+2 s pohonem zadních dvacetipalcových kol má pod kapotou třílitrový šestiválec o výkonu 400 koní spojený s osmistupňovým automatem.
Autor: Buick
Buick Avista
Autor: Buick
Buick Avista
Autor: Buick
Volkswagen Tiguan GTE Active má hybridní plug-in pohon. Ze zásuvky se nabíjí 13kWh baterie, na kterou dokáže auto jet v elektrickém módu něco přes třicet kilometrů. Celkový dojezd na elektřinu plus benzin je přes 900 kilometrů.
Autor: Volkswagen
Celkový výkon systému je 165 kW, z toho 110 dodá benzinová přeplňovaná 1,4. Elektromotor s výkonem 40 kW je přímo integrován v šestirychlostní dvoustupňové převodovce DSG. Druhý elektromotor o výkonu 85 kW je uložen u zadní nápravy a roztáčí zadní kola.
Autor: Volkswagen
Nový Tiguan stojící na modulární platformě MQB umožňující zástavbu hybridního ústrojí, se chystá do výroby. Obyčejné provedení mělo premiéru loni na podzim na autosalonu ve Frankfurtu. Detroitský koncept vypadá dobrodružněji díky speciálním doplňkům a terénním gumám. Světlá výška se zvětšila o 45 mm na 225 mm.
Autor: Volkswagen
V Audi h-tron quattro poznají pozorní návštěvníci autosalonů auto, které bylo před několika měsíci k vidění ve Frankfurtu. Tehdy modrý koncept jménem e-tron quattro naznačil, že se chystá Audi Q6. Tedy stylový sportovně vyhlížející crossover.
Autor: Audi
Q6 se má prodávat výhradně jako elektromobil, ale čekat se dají i další verze. Jednu z nich naznačuje právě žlutá verze konceptu. Písmeno H v označení ukazuje na vodíkový pohon. Provedení s palivovými články dostalo přemodelované nárazníky. V útrobách jsou dva elektromory, přední 90kW, zadní 140kW, dohromady dávají 550 Nm na obou nápravách.
Autor: Audi
Tři nádrže na vodík jsou uloženy pod prostorem pro cestující, resp. pod zavazadlovým prostorem, nijak však neomezují interiér. Při tlaku 700 barů pojmou dostatek vodíku pro zajištění dojezdu až 600 kilometrů. Každá nádrž je vyrobena z několika vrstev. Vnitřní vrstva z plynotěsného polyamidu je obalena vrstvami z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny. Kompletní naplnění nádrží trvá podobně jako u vozu se spalovacím motorem přibližně čtyři minuty.
Autor: Audi
Dva elektromotory jsou napájeny elektrickým proudem z palivových článků a vysokonapěťového akumulátoru li-ion, který váží jen 60 kg.
Autor: Audi
Světovou premiéru má v detroitu Audi A4 Allroad. Úspěšný koncept zvýšeného podvozku a oplastování přidávající vozu především na atraktivitě pomáhalo před lety proslavit právě Audi. Dnes se inspiruje stále více značek.
Autor: Audi
Audi A4 Allroad bude mít v základní výbavě pohon všech kol.
Autor: Audi
Acura, luxusní divize Hondy vytvořená pro Ameriku, byla spíše na zavření. Ale koncept, který je velkým překvapením, v Detroitu naznačuje, že se s Acurou počítá.
Autor: Honda
Jona Ikeda, nový šéf značky a také designér, se jí snaží dát novou tvář. Agresivně tvarovaný čtyřdveřový koncept tvaroslovím navazuje na chystané kupé NSX, jehož ostrý start Honda donekonečna odkládá.
Autor: Honda
Volva jsou zase nepřehlédnutelně výrazná a krásná. Šéfdesignér Thomas Ingenlath u švédské značky naplno rozvinul svůj talent. Automobilka vlastněná čínským kapitálem představuje v Detroitu velký sedan S90.
Autor: Volvo
Velký sedan dostane ještě kombíkové provedení. Volvo kompletně přezbrojilo na čtyřválce, které charismatu starých víceválcových modelů jízdně nedosahují.
Autor: Volvo
Do kategorie šéfovských korábů chce vplout i Hyundai. Firma na to vytvořila samostatnou značku Genesis. Vlajková loď se jmenuje G90 a už se prodává v Koreji, v Detroitu má severoamerickou premiéru.
Autor: Hyundai