Korejská automobilka se odhodlala k odvážnému kroku: její nové SUV bude výhradně hybridní. Jmenuje se Niro a pohání ho benzinová 1,6 spojená s elektromotorem. Prozkoumali jsme ho ještě před premiérou na autosalonu v Ženevě, která je naplánovaná na úterý 1. března.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia Niro se po evropské premiéře začne vyrábět letos v květnu v korejském Hwasungu. V prodeji bude na evropských trzích od třetího čtvrtletí 2016.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Niro představuje specializovanou platformu značky Kia určenou pro ekologické modely. Ta byla navrhována odděleně od stávajících modelů značky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hybridní pohon tvoří zážehový čtyřválec 1,6 litru GDI s přímým vstřikováním, lithium-polymerový akumulátorový modul, elektromotor 32 kW a šestistupňová dvouspojková převodovka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Prodeje hybridních modelů se v Evropě za posledních pět let více než zdvojnásobily, přičemž do roku 2020 by podle předpovědí měly v tomto regionu činit asi 700 tisíc vozů," vysvětluje důvod vzniku Nira šéf evropského zastoupení značky Michael Cole.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šéf produktového plánování David Labrosse
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Design nira mají na svědomí návrhářská centra automobilky v Kalifornii a v korejském Namyangu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Systém prediktivního hospodaření s energiemi je v přímém napojení na navigaci, a může tak předvídat dopravní podmínky na trase a snížit spotřebu energie nebo napomoci jejímu efektivnějšímu využití - sleduje pozici vozidla a přizpůsobuje se stoupajícímu nebo klesajícímu profilu vozovky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pomocník pro jízdu setrvačností upozorňuje řidiče na vhodný okamžik k uvolnění akceleračního pedálu, aby vůz dojel setrvačností na křižovatku při současném dobíjení akumulátoru při zpomalování. Zároveň umožňuje řidiči brzdit o něco později a případně využít hybný moment vozidla, aniž by vůz musel zcela zastavit. Pomocník pro jízdu setrvačností při nastavení cíle cesty v navigaci funguje za rychlostí mezi 60 až 160 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Niro je se svojí délkou 4355 mm, šířkou 1800 mm a výškou 1535 mm celkově menší než nová Kia Sportage, půdorysnými rozměry překonává hatchback cee’d. Rozvor je velkorysých 2,7 metru. Základní kola budou šestnáctipalcová, vrcholová provedení dostanou osmnáctky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
U hybridních aut spořících energii mimo jiné plachtěním - tedy jízdou setrvačnoustí - je velmi důležitá dobrá aerodynamika. Součinitel aerodynamického odporu Cd je jen 0,29.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kufr má objem 421 litrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Akumulátorový modul s lithium-polymerovými články o hmotnosti 33 kg osazený silnoproudým relé dovoluje zpětně získávat elektřinu rekuperací při zpomalování vozidla. Samotný akumulátor je umístěn pod zadní lavicí, vedle něj je pětačtyřicetilitrová nádrž.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zážehová jednotka Kia 1,6 litru ‘Kappa’ GDI má výkon 105 koní (77 kW) a maximální točivý moment 147 Nm. Elektromotor o výkonu 32 kW živí lithium-polymerový akumulátor o kapacitě 1,56 kWh. Systémový výkon hnacího ústrojí 141 k a 264 Nm přenáší na přední kola šestistupňový dvouspojkový automat vycházející ze sedmistupňové převodovky stejné koncepce představené nedávno v cee´du. Přímo do převodovky je zamontovaný elektromotor, to umožňuje přímo čerpat energii z akumulátoru i za vyšších rychlostí jízdy ve prospěch okamžité odezvy při akceleraci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technici nepoužili klasickou 12V olověnou baterii, čímž ušetřili 11,7 kg hmotnosti, a namísto toho využili 12V jednotku začleněnou do modulu vysokonapěťového akumulátoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za příplatek bude možné objednat tažné zařízení pro přívěsy o hmotnosti až 1300 kg
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lehká karoserie z vysokopevnostní oceli a hliníku má niru zaručovat maximální bezpečnost a co nejnižší hluk, vibrace a chvění.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z lehké vysokopevnostní oceli je vyrobeno 53 % karoserie, zatímco hliník se uplatnil u kapoty, sestavy panelu pátých dveří, zadního nosníku předního nárazníku a několika prvků podvozku, jako např. kulových čepů vpředu i vzadu, spodních vodicích ramen přední nápravy a brzdových třmenů. Ke snížení hmotnosti přispívá dokonce i pedál parkovací brzdy vyrobený z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ke zvýšení pevnosti kabiny přispělo i využití oceli tvářené za tepla, zejména u předních a prostředních sloupků karoserie, nosných podélníků střechy a podběhů kol.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nový motor spojuje Atkinsonův spalovací cyklus, chlazenou recirkulaci výfukových plynů (EGR), systém vstřikování paliva a dlouhozdvihovou koncepci. Za pozornost stojí systém rekuperace tepla z výfukových plynů, jenž urychluje zahřívání motoru přesměrováním chladicí kapaliny do výměníku tepla ve výfukové soustavě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přední náprava je typu McPherson, zadní využívá nezávislé víceprvkové zavěšení typu multi-link s dvojitými spodními rameny.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kia NIro
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz