náhledy
Stratos je jedno z nejrychlejších rallyových aut sedmdesátých let a rozhodně patří k nejuctívanějším lanciím. Jeden originální rallyový speciál z roku 1974 je teď v Česku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lancia Stratos v bojových barvách jednoho z nejznámějších italských rallyových teamů Jolly Club je z roku 1974.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Rallyeový prototyp Stratos HF dal vzniknout také silničním verzím. V letech 1973-1976 jich bylo vyrobeno 492.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stratos byl mistrem světa třikrát po sobě v letech 1974 až 1976.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aktivní závodní kariéru ukončil v roce 1982, kdy skončila jeho homologace.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za volantem tohoto exempláře se vystřídalo hned několik jezdců.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabina stratosu je velmi stísněná.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stratos se poprvé představil 2. listopadu 1972 na závodu Tour de Corse, za volantem byl tehdy ten, kdo to se stratosem uměl nejlépe, italský jezdec Sandro Munari.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stratos poháněl vidlicový uprostřed uložený šestiválec 2,4 litru s výkonem 190 koní z Ferrari Dino. Maximálka byla kolem 230 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Je to automobilový velikán, míry má ale kapesní. Stratos má na délku tři a půl metru, šířka je 1,87 m, výška ani ne metr a váží 710 kg. Silniční provedení je o dva metráky těžší.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Správně se jmenuje Lancia Strato´s HF - označení HF znamená "high fidelity".
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Design stratosu je dílem slavného Marcella Gandiniho. Stratos je zřejmě první auto, u kterého byla silniční verze odvozena od čistě rallyového auta, obvyklý postup je opačný.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz