Obec Lužná u Rakovníka byla dosud známa hlavně šotoušům, od letoška se vryje do paměti i příznivcům amerických silničních korábů. V muzeu JK Classics jich jsou ve třech halách ke zhlédnutí čtyři desítky. Pojďte na fotoprohlídku. Převažuji obří kabriolety, jedním z nich je i Chevrolet Bonneville convertible z roku 1967.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cesta autem z Prahy trvá zhruba 30 minut, lze využít i vlak. Od nádraží je muzeum vzdáleno dva kilometry, tedy lehce přes dvacet minut svižnou chůzí. Odměnou pak bude například i Oldsmobile Cutlass z roku 1969...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...v jehož útrobách bije 5,7litrové osmiválcové srdce, které ve svých nejlepších letech disponovalo výkonem 250 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Exponáty muzea jsou umístěny ve třech halách. V červenci a srpnu je možné muzeum navštívit kterýkoli den v týdnu. V květnu, červnu, září a říjnu pak pouze o víkendech. Otevírací doba je vždy shodná, a to od 10:00 do 17:00.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Rodinné vstupné (2 dospělí + 2 děti do 15 let) vyjde na 300 korun. Vstupné pro osoby starší 15 let stojí 120 Kč. Důchodci, držitelé ZTP, studenti a děti do 15 let zaplatí 70 korun, děti mladší čtyř let pak mají vstup zdarma.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vystavené vozy jsou návštěvníkům doslova na dosah. Avšak jejich ladné křivky lze hltat pouze pohledem. Všudypřítomné cedulky totiž upozorňují, že se na ně nesmí sahat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyři desítky vozů shrnují téměř sedmdesátiletou historii amerického automobilového průmyslu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pontiac Firebird 400 convertible z roku 1967 je osazen 6,5litrovým osmiválcem o výkonu 325 koní, který je na zadní hnanou nápravu přenášen přes třístupňovou automatickou převodovku. V roce 1967 vyšel tento kus na 3 170 dolarů, dnes je jeho pořizovací cena více než desetinásobně vyšší.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento Chevrolet Corvette C2 z roku 1966 osazený 5,4litrovým osmiválcem o výkonu 300 koní je v původním stavu. Během bezmála 50 let provozu nevyžadoval jakoukoli renovaci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zcela původní je také interiér.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Buick Wildcat DeLuxe series z roku 1965 ukrývá pod dlouhou přídí 6,5litrový osmiválec o výkonu 325 koní. První generace wildcatu náležela do modelové řady Invicta, od roku 1965 byla samostatnou řadou čítající deset samostaných modelů (5x sedan, 5x kupé).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtvrtá generace Chevroletu Impala. Tento convertible s 5,7litrovým osmiválcem o výkonu 165 koní pochází z roku 1972.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pontiac Le Mans convertible z roku 1970 byl jednou ze tří karosářských modifikací třetí generace této modelové řady. Le Mans byl k dostání také jako čtyřdvéřový hardtop a dvoudvéřový hardtop coupé. Toto kabrio pohání 6,5litrový šestiválec o výkonu 155 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pontiac GTO je považován za jednoho z průkopníků takzvaných muscle cars, tedy vozů z 60. a 70. let minulého století osazených motorem s vysokým výkonem. Tento convertible vznikl v karosárně Fisher v roce 1971 a je osazen osmiválcovým 6,5litrovým motorem o výkonu 300 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Chevrolet Corvette Stingray Silver Anniversary je jednou ze dvou limitovaných edicí, kterými automobilka v roce 1978 oslavila 25leté výročí modelu Corvette. Od běžné produkce se vůz osazený 5,7litrovým osmiválcem (185 koní) lišil skleněným zadním oknem, novým interiérem a stříbrným pruhem na kapotě s označením speciální edice. Druhou narozeninovou edicí byl model Indy 500 Pace Car.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabriolet Chevrolet Chevelle Malibu z roku 1971. Druhá generace modelu Chevelle se stala nejpopulárnějším americkým vozem střední třídy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zakladatel takzvaných pony cars, tedy kompaktních výkonných vozů s dlouhou přídí a krátkou zádí. Tento Ford Mustang GT 301 convertible byl vyroben roku 1968.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Modelem Challenger chtěla automobilka Dodge konkurovat legendárnímu mustangu od Fordu. Spoustu součástek a dílů sdílel challenger s Plymouthem Barracuda. Kabriolet na snímku pochází z roku 1971, pohání jej 5,5litrový osmiválec o výkonu 275 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Unikátní Chevrolet Monte Carlo Custom Cloud se na trhu příliš dlouho neohřál. S myšlenkou vytvořit vůz, který pomůže floridskému prodejci chevroletů přilákat více zákazníků, přišel Jon Tedesco v roce 1975. Hotový vůz byl představen o rok později na Miami International Motor Show, ale téměř okamžitě musela být jeho výroba ukončena. Důvodem byl soudní spor s automobilkou Rolls-Royce.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tedesco totiž využil pochybení britské společnosti, která si v USA nepatentovala pro své vozy typickou masku. Nejen že ji zakomponoval do vlastní vize, ale snažil se získat i patent. Neúspěšně. I přes to vzniklo přibližně 200 kusů vozu Chevrolet Monte Carlo Custom Cloud.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zimmer Golden Spirit z roku 1983. Vůz v retro stylu využíval běžně dostupné součástky a díly z vozů různých automobilek. Všechny použité komponenty byly buď nové, nebo kompletně přestavěné. Cílem bylo dosánout vzhledu klasických vozů z 30. let minulého století. Těchto vozů vzniklo celkem 1 500 kusů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dlouhá příď vozu Lincoln Continental Mark IV z roku 1976 ukrývá 7,5litrový osmiválec o výkonu 194 koní. Modelová řada Continental byla vlajkovou lodí Lincolnu s bohatou základní výbavou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čtyřdvéřový kabriolet Lincoln Continental páté generace z roku 1979 osazený 6,5litrovým osmiválcem o výkonu 181 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento kabriolet Lincoln Continental z roku 1948 klame tělem. Předchozí majitel jej totiž vylepšil. Původní poruchový dvanáctiválec nahradil výkonnějším 6,4litrovým BigBlockem V8 od Chevroletu. Kvůli vyššímu výkonu došlo i na kompletní výměnu podvozku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac Series 62 z roku 1941. Nejznámějšími majiteli první generace Series 62 byli katalánský malíř Salvador Dalí či americký prezident Dwight David Eisenhower.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac La Salle 303 Dual Cowl Phaeton z roku 1928. Model La Salle stejného roku výroby, avšak ve verzi sedan, vlastnil i gangster Al Capone.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac Series 62 třetí generace z roku 1950.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac Series 62 Coupe De Ville páté generace z roku 1957. Jde o luxusnější provedení základního modelu Series 62, disponovalo například elektrickým ovládáním oken. Tento vůz kromě jiných známých osobností vlastnil i zpěvák Elvis Presley.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Lincoln Continental Mark II z roku 1957 v provedení Hardtop Coupé. Tento model je považován za vzácnou elegantní klasiku, která neměla být velkým a silným vozem, nýbrž tím nejluxusnějším a nejelegantnějším, co tehdejší americký automobilový trh mohl vyprodukovat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vůz byl inspirován slavným continentalem z roku 1940. Svou premiéru si neodbyl na domácí půdě, ale netradičně na pařížském autosalonu. Tento výjimečný vůz, jehož větší část byla ruční výrobou, vlastnili například Elvis Presley, Frank Sinatra či Elizabeth Taylorová.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac Eldorado Biarritz z roku 1963. Model Eldorado byl vyráběn také jako hardtop (Eldorado Seville). Standardní výbava zahrnovala například elektrické ovládání oken, vnějšího zrcátka či zámku kufru. Základem bylo také topení či rozmrazování skel. Model Biarritz (kabriolet) vlastnil například malíř Salvador Dalí, zakladatel skupiny ZZ Top Billy Gibbons či americký prezident Dwight David Eisenhower.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Cadillac Series 62 Eldorado Biarritz z roku 1956. V tomto roce přišel model Series 62 na trh s pozměněnou maskou chladiče, parkovací světla se přesunula do nárazníku. Název Eldorado Biarritz označuje luxusní řadu modelu Series 62, která se vyznačuje například zlatou maskou chladiče. Luxusní provedení tohoto vozu vlastnili například Richard Burton s Elizabeth Taylorovou, John Fitzgerald Kennedy, ale také Fidel Castro či Leonid Brežněv.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podvozek s řadovým osmiválcem vozu Packard Standard Eight (1932) čekající na dokončení renovace.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Americké automobilky na chromu nešetřily. Chromové byly dokonce i panty pátých výklopných dveří rodinného kombi Chrysler New Yorker Town and Country Wagon z roku 1953...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...vystavený vůz má nadstandardní výbavu, která čítá například sedadla ve vzhledu krokodýlí kůže či motorizaci V8 Hemi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Chromové byly nejen znaky...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...ale i ovládací prvky či doplňky v interiéru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vystavené vozy oplývají spoustou zajímavých detailů. Ke každému vozu jsou pak návštěvníkům k dispozici i podrobnější informace, většinou v podobě nad nimi zavěšených informačních bannerů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model New Yorker byl řadu let vlajkovou lodí automobilky Chrysler. Pod kapotou je 5,6litrový osmiválec Hemi o výkonu 250 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento New Yorkeru Deluxe třetí generace pochází z roku 1955 a je vybaven nadstandardní výbavou.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Také tato druhá generace vozu Buick Century Series 60 z roku 1957 má nadstandardní výbavu. Dvě tuny vážící vůz je osazen šestilitrovým osmiválcem o výkonu 300 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford Galaxie Sunliner z roku 1959. Modelovou řadou Galaxie, která nahradila model Fairlane 500, Ford konkuroval Impale od Chevroletu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Parkování s touto galaxií je doslova řidičskou zkouškou. Vůz má totiž kvůli prodlouženému nárazníku z důvodu vnějšího umístění rezervy na délku 5,5 metru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vzácný Dodge D-500 řadící se mezi velmi rychlé vozy, model z roku 1956 překonal 306 závodních rekordů...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...v letech 1957-59 byl pak nabízen jak s motorem osazeným běžným karburátorem, tak s přímým vstřikováním. Od toho však kvůli ztrátě výkonu automobilka následně upustila.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Imperial Crown z roku 1960. Jde o vůz z produkce automobilky Chrysler, která označení Imperial používala pouze u nejluxusnějších řad svých modelů. V současné době lze toto přirovnat například k Toyotě a její luxusní divizi Lexus. Imperialům nescházela ve standardní výbavě například klimatizace, tempomat, centrální zamykání či speciálně tvarované sedadlo řidiče otáčející se při otevření dveří.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Že nejde o obyčejný vůz dostupný každému, ale o luxusní imperial, dávaly tušit i četné detaily. Nestandardně pojaté přitom nebyly jen výrazné zadní ploutve s koncovými světly...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...ale také interiér s netradičně tvarovaným volantem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oldsmobile Dynamic Series 88 z roku 1959. Tento model byl považován za top model Oldsmobilu, i když oproti tehdejší konkurenci oplýval výrazně menším podílem chromovaných částí...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...proti tehdejšímu trendu šlo i tvarování zadní části. Ta měla menší a oblejší zadní křídla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Buick Invicta z roku 1960.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ford Model T v provedení Speedster je nejstarším exponátem, které lze v muzeu zhlédnout. Tato "plechová Líza", jak se "téčku" přezdívá, letos oslavila 100 let. Avšak první speedster spatřil světlo světa již v roce 1913. Tato přestavba za účelem dosažení nižší hmotnosti a vyšší rychlosti byla nabízena výhradně nezávislými výrobci.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Oldsmobile 30E Series Deluxe Roadster z roku 1927. Jde o zástupce jedné z pěti modelových řad vyráběných v letech 1923 až 1927. Tato modelová řada je velmi oblíbeným základem pro přestavbu na hot-rody.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz