V sobotu se v Kolíně konal 14. ročník přehlídky historických autobusů a užitkových vozů. Na akci Zlatý bažant dorazily desítky exemplářů, některé se poté vydaly i do Nymburka. K vidění byly i unikáty, například kloubová Škoda 706 RTO-K či souprava tahače Škoda 706 RTTN a návěsu Karosa NO 80.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jde o jediný prototyp svého druhu, který měl ve své době řešit nedostatek vozových jednotek při budování republiky v 50. a 60. letech minulého století. Nalezen byl ve zuboženém stavu na Slovensku. Obdobný návěs vznikl i v Polsku a dodnes slouží v Íránu. Zdaleka ne však v původním stavu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Účel těchto návěsů spočíval v myšlence, že po dopravení dělníků z ubytoven na stavbu bude dopravní návěs odpojen a tažný vůz bude po zapřažení standardního návěsu rozvážet materiál po stavbě.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Svou premiéru si na letošním ročníku tradičního setkání majitelů historických autobusů a nákladní vozů odbyla Tatra 85.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ta byla v bývalém areálu kolínské ČSAD slavnostně pokřtěna.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Čerstvě zrenovovaný autobus vzbudil mezi účastníky srazu velký zájem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kabina Tatry 85 vyniká strohostí. Palubní desku tvoří jen dřevěná deska se vsazenými přistroji a několika ovládacími prvky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Případná komunikace s řidičem je možná díky posouvacím okénkům v dělící stěně.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ta odděluje působiště řidiče od nevelkého přepravního prostoru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 85
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
K vidění byla také unikátní Škoda 706 RTO-K, která byla prvním československým kloubovým autobusem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prototyp RTO-K vznikl v roce 1960 a již o rok později byl testován na linkách různých dopravců. Cestující se s tímto kloubákem mohli setkat i na linkách Praha - Mělník - Štětí či Praha - Kladno. Osud prototypu je však neznámý.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Myšlenka opětovného zrodu Škody 706 RTO-K začala vznikat u příležitosti prvního ročníku Zlatého bažanta v roce 2002. Stavba započala v roce 2009, využity byly vraky dvou autobusů RTO. Dokončený vůz, který se od předlohy liší například užšími dveřními vstupy, byl veřejnosti poprvé představen 17. srpna 2013.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prototyp Škody 706 RTO (Rámový Trambusový Osobní) byl vyroben v roce 1956 a představen byl na strojírenském veletrhu. Na výrobě nového modelu se podílely firmy Karosa Vysoké Mýto, LIAZ Rýnovice a SVA Holýšov.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na výstavě Expo 58 bylo představeno luxusní provedení s prosklenou střechou nad řidičem, kterému se lidově říkalo Bruselák. Autorem byl designér Otakar Diblík. Kromě maximálně prosklené karoserie se verze de Lux lišila jiným interiérem včetně nových sklápěcích sedadel. Do standardní výbavy patřil rozhlasový přijímač, televize, magnetofon, lednička, dřez i vařič. Vůz pro 24 sedících cestujících měl být nasazen na dálkovou linku Praha - Moskva.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO byla vyráběna v provedeních LUX (meziměstský dálkový), CAR (meziměstský linkový), MTZ (městský tuzemský) a MEX (městský exportní). Vzniklo několik desítek vozů. Poslední RTO opustilo holýšovský výrobní závod v roce 1974.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO-K
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kromě autobusů dorazily i užitkové vozy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mezi nimi i Škoda 706 RTD z roku 1969, na jejíž korbě se vyjímají dobové pivní lahve i sudy. Samozřejmě prázdné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Aero 150 z roku 1947
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zleva: Škoda 706 R HR "Barča" z roku 1950 ve funkčním nálezovém stavu, Praga RND z roku 1954 a Praga RN v provedení automobilová stříkačka (AS-16)
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO z roku 1967 přestavěná na vyhlídkový vůz.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
RTO se vyrábělo i v Polsku, a to jako licenční Jelcz. Rozpoznávacím znamením jsou například vystouplá přední světla.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO LUX z roku 1968
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO MTZ z roku 1972
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO z roku 1964 v netradičním provedení. Tento kus byl vyroben jako speciál pro Ministerstvo vnitra. Od běžné produkce se liší dvojicí "bouchacích" dveří.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Česká "eRTéOčka" byla kromě městských verzí opatřena pouze jedněmi dveřmi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
A to jak "bouchacími", tak dvou či čtyřkřídlovými dveřmi.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Takové provedení bylo totiž výsadou pouze v Polsku vyráběného licenčního Jelcze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO LUX z roku 1962
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pozorné oko si všimne i takového detailu, jakým je výškové umístění předních blinkrů. Důvod není znám, vznikají tak různá vysvětlení. Jako například, že blinkry byly umisťovány vzhledem k výškce řidiče, aby tak snáze vyměnil prasklou žárovku. Máte jiné vysvětlení? Napište nám jej do diskuze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Modelovou řadu 706 RTO nahradila řada Š 11. Ta byla vyráběna ve třech provedeních: ŠD (dálkový), ŠM (městský) a ŠL (linkový).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ke zhlédnutí byla i mladším ročníkům dobře známá Karosa B731.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sekundovala jí kloubová Karosa B741, ta však prostory areálu bývalého ČSAD neopustila.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Potřebu zvýšení přepravní kapacity řešili dopravci i výrobci před zahájením výroby kloubových autobusů vlečnými vozy. Na snímku Škoda 706 RO z roku 1947 s vozem Sodomka PRK 6 z roku 1943, který uvezl až 50 osob.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Škoda 706 RTO CAR z roku 1971...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...s autobusovým přívěsem Jelcz PO 1E s 31 místy k sezení.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přívěs Jelcz PO 1E v nálezovém stavu, který sloužil jako včelín.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Z areálu bývalého ČSAD se účastníci krátce po poledni vydali na kolínské autobusové nádraží.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tatra 805
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Po výstavce v Kolíně čekal na účastníky setkání přejezd do Nymburka.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ještě před tím je však čekala tradiční zastávka u poděbradské kolonády.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Městský bus Praga RND z roku 1949
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zlatý bažant 2015
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do Poděbrad přijely i další historické kousky. Jako například Volha 24...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
...či východoněmecký Barkas B1000.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pozornost budila i dvojice motocyklů Böhmerland.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na veteránských akcích jsou k vidění i dobové dopňky, například i historický kočárek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Věděli jste, že RTO mohl vlastnit téměř každý malý kluk? Dnes je tato hračka ozdobou sbírek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
I na takové detaily si majitelé veteránů potrpí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pamatujete?
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tehdy bylo vydávání lístků cestujícím ještě malou alchymií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz