Společnost Škoda Auto letos slaví významná kulatá výročí. V roce 1895 byla založena firma Laurin & Klement, v roce 1905 zde vyrobili svůj první regulérní automobil a v roce 1925 došlo k fúzi s koncernem Škoda. Laurinky a škodovky psaly historii tuzemské silniční dopravy a prosadily se i v zahraničí. První díl fotoseriálu je věnován značce Laurin & Klement. Typ Voiturette A patří k nejznámějším.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Václav Laurin a Václav Klement otevřeli v prosinci 1895 na okraji Mladé Boleslavi nevelkou dílnu na výrobu a opravu jízdních kol. Kola vyráběli pod značkou Slavia.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1898 zahajují Laurin s Klementem výrobu motocyklů, v Rakousku-Uhersku jsou s tímto počinem první. Motocykly se stejně jako jízdní kola prodávaly pod značkou Slavia. Typ B byl v řadě druhým a velmi úspěšným, celkem se ho vyrobilo 540 kusů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
První typy motocyklů Slavia poháněly čtyřdobé zážehové jednoválce, od roku 1903 se začínají objevovat i typy s dvouválcovými motory a nakonec přišel jeden se čtyřválcem. Mladoboleslavští si sestrojili i vlastní elektromagnetické nízkonapěťové zapalování s příznivou hmotností, čímž byli před konkurencí zase o krok napřed.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Úspěšným motocyklem s 690 vyrobenými exempláři byl i tento typ Slavia BZ. Zde ho vidíte s přívěsným vozíkem pro jednu personu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Slavia typ CCD byl nejrozšířenějším dvouválcovým motocyklem továrny, vyráběl se v letech 1904 - 1907 v počtu 675 kusů. K motocyklu bylo možné připevnit odnímatelný postranní vozík. Stejný typ motocyklu v takovéto konfiguraci si zahrál ve filmu Postřižiny, viz. slavné kroužení po louce.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Slavia typ CCCC měla v rámu připevněn řadový čtyřválec. Lidé ale nevěděli, co si s tolika válci počít, výroba tedy byla ukončena po dohotovení čtvrtého kusu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Laurin s Klementem mysleli i na ženy. Výsledkem byl tento krásný dámský motocykl typu BD. Ženy první dekády 20. století však měly jiné starosti než lítat na motorkách po kraji, a tak bylo vyrobeno pouhých pět kusů.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Motocykly Laurin & Klement neměly v motocyklových soutěžích konkurenci, závodníci na nich sbírali jednu cenu za druhou i v zahraničí. Často se stávalo, že na medailové pozice nepustili jezdce jiných značek. Na fotografii je zachycen legendární jezdec Václav Vondřich jako vítěz Gordon Bennett Cupu ve Francii. Kvůli brašně s nářadím na zádech mu přezdívali "cestující kovář". To nářadí vozil od té doby, co se na závodní trati setkal s rozsypanými hřebíky neznámého škůdce, aby si mohl sám opravovat případná poškození.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V Mladé Boleslavi se vyráběly i z motocyklů odvozené motorové tříkolky. Tříkolka L&K typ LW měla jednoválcový motor s vodním chlazením. Chladič je částečně vidět za lavicí cestujících. Jinak sednout na tuto lavici vyžadovalo notnou dávku odvahy, ale byla pro dva, takže při plném obsazení se cestující mohli navzájem utěšovat, že vše dobře dopadne. Zkrátka setrvačná síla je prevít a těžko se jí odolává. Ale třeba tehdy nebyli cestující ve fyzice tak zběhlí, a proto nasedali na inkriminovanou lavici víceméně bezstarostně.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zajímavá fotografie z přejímky motocyklů armádou. Automobil blíže neurčeného typu je pravděpodobně nějaký pokusný vzorek, s francouzskými kořeny, pánů Klementa a Laurina. Ale ještě před tímto exotem v Mladé Boleslavi na počátku tisíciletí pokusně postavili několik vlastních "motocyklových" čtyřkolek, ať už s řídítky či volantem.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
29. října 1905 přinesl prestižní vídeňský motoristický týdeník Allgemeine Automobil-Zeitung informace o novém automobilu firmy Laurin & Klement podložené zobrazenou fotografií. Na konci toho roku se totiž dva prototypy podrobovaly jízdním zkouškám. Následující rok byla zahájena sériová výroba pod známým označením Laurin & Klement Voiturette A.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
První sériově vyráběná laurinka, Voiturette A, byla poháněna litrovým dvouválcem o výkonu 7 k. Ještě si musíme uvědomit, že když hovoříme o sériové výrobě, znamená to něco zcela jiného, než si obvykle představujeme dnes. Například tohoto vozu bylo vyrobeno pravděpodobně 44 kusů.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Voiturette B měla na rozdíl od áčka silnější motor a existovala i ve čtyřmístné variantě. Dokonce vyrobili i dva valníčky. Protože se firma Laurin &Klement snažila uspokojit všechny zákazníky s jejich všemožnými požadavky, vzniklo v její historii nejen mnoho typů automobilů, ale také jejich verzí a karosářských variant. Z kapacitních důvodů proto ve fotogalerii neuvidíte všechny typy, o jejich variantách ani nemluvě. Ostatně i motocyklů a bicyklů Slavia jste zde zahlédli pouze zlomek.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Reklamní tiskovina firmy Laurin & Klement
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Tuzemský trh nebyl schopen absorbovat v takovém množství výrobky rozvíjející se firmy, a tak se Laurin s Klementem vrhli i na export. Laurinky se prodávaly prakticky po celém světě.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Zde vidíme typ C osazený spokojenou italskou rodinou.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Podobně jako motocykly dosahovaly i automobily Laurin & Klement excelentních výsledků v motoristických soutěžích předválečné éry. Kromě osobních vozů z běžné produkce byly nasazovány i závodní speciály jako například tento Laurin & Klement FC.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tvarově nejvýraznější však byl závodní Laurin & Klement FCR postavený pouze ve dvou exemplářích.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
A jsme opět u aut pro běžný provoz, nevelký Laurin & Klement typ G byl nástupcem prvních Voiturette A a B. Ale vypadal již poněkud luxusněji, tvarově vytříbeněji a motor měl čtyřválcový.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Laurin & Klement typ GDV byla autodrožka vhodná pro taxislužbu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Většina předválečné automobilové produkce Laurin & Klement se úspěšně exportovala prakticky do celého světa. Zde vidíme v laurince sedět dvě mladé Japonky. Největším odběratelem pak bylo carské Rusko, ale tamní pro naši automobilku slibně se rozvíjející trh nakonec v prach obrátil Lenin.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Od prvních voiturett docházelo s nástupem nových typů laurinek k postupnému nárůstu luxusu, náročnosti výroby, a tím také ceny. Laurin & Klement S byl typem, který to měl zvrátit a nabídnout něco i za příznivější cenu pro širší vrstvu zájemců z řad úspěšnějších živnostníků či jiných obdobně finančně situovaných občanů. Mezi roky 1911 a 1925 se vyrobilo více než 2000 vozů typové řady S, což v tehdejším tuzemském prostředí nebyl zanedbatelný výkon.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Laurin & Klement typ S jako dvoumístný roadster. Až na výjimky se každý typ laurinky vyráběl ve více karosářských verzích.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Do eskové typové řady patřil i Laurin & Klement Se. A mnoho dalších: Sa, Sb, Sc, Sd, atd., atd. Ještě že má abeceda tolik písmen, kterými se mohly jednotlivé podtypy rozlišovat. Typová řada S byla tou nejúspěšnější řadou značky Laurin & Klement vyráběnou do roku 1925.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1912 koupila firma Laurin & Klement libereckou automobilku RAF barona Theodora von Liebiega. Ta vyráběla luxusní vozy poháněné licenčními motory Knight se šoupátkovými rozvody místo ventilových. Ty byly mnohem náročnější na přesnost výroby, ale měly také mnohem tišší chod. Jejich výroba byla v Liberci zachována a vedle toho se vyráběly i v Mladé Boleslavi. Zástupcem vozů se šoupátkovými motory je zobrazený Laurin & Klement RK/M z vlastnictví NTM. Přímo tento unikátní kus byl svého času v majetku Saši Kolowrata.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Laurin & Klement typ 100
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejpočetnější laurinkou byl typ 110. Přišel v roce 1925 krátce před spojením s plzeňskou Škodovkou, takže naprostá většina z 2550 kusů byla vyrobena až po této významné události.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Kvůli získání lepší pozice na trhu a také většího kapitálu pro rozšíření továrny došlo v roce 1925 k fúzi se silným koncernem Škoda. Automobily, jejichž konstrukce pocházela z předchozího období a budou se vyrábět i nadále (některé až do roku 1929), ponesou na přídi kromě značky Škoda i logo Laurin & Klement. Na fotografii je Laurin & Klement - Škoda typ 110.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Úspěšný Laurin & Klement - Škoda typ 110 ze sbírek firemního muzea.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Luxusním vozem s kořeny ve staré éře byl Laurin & Klement - Škoda 350 s řadovým šestiválcem Knight se šoupátkovým rozvodem. V letech 1925 až 1927 se postavilo 50 těchto vozů s karoseriemi šitými zpravidla podle požadavků příslušných bohatých zájemců.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
V Laurince se nevyráběly pouze osobní automobily, ale také řada užitkových vozů. Ty se stavěly nejen na podvozcích právě zmiňovaných osobních, ale vznikaly zde i klasické těžké nákladní automobily. Velký význam pak měly autobusy, zpočátku ještě označované jako omnibusy podle předchůdců se zvířecím pohonem. Na fotografii je omnibus L&K typ HOP pro 12 cestujících a pět sedících pasažérů. Pochází z první "pětiletky" výroby automobilů této značky.
Autor: Archiv DPP
Autobus Laurin & Klement z roku 1925
Autor: Archiv DPP
Předválečný nákladní automobil L&K typ FDL. Za volantem hrdě sedí major Kitagawa přebírající vůz v Mladé Boleslavi pro Japonsko.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Laurin & Klement typ MS byl úspěšný užitkový vůz vyrobený v počtu 253 kusů v letech 1914 až 1920. Podívejte se, kolik uvezl sudů zlatavého moku! A při té příležitosti věnujte také tichou vzpomínku pivovarským valachům.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Pětitunka Laurin & Klement - Škoda 550 zastupuje v této galerii nejtěžší užitkové vozy značky L&K. Vyráběl se však až po roce 1925, proto je v názvu typu uvedena už Škoda. Menší část těchto vozů byla vyrobena s markantně zkráceným rozvorem jako tahače návěsů amerického systému Martin (viz. foto), na který boleslavská fabrika zakoupila licenci.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Užitkový automobil Laurin & Klement - Škoda 125 ve verzi pro dopravu deseti osob
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Příklad užitkového automobilu Laurin & Klement - Škoda 125 ve speciální verzi, konkrétně je to kropicí vůz. Nástavba a kropicí zařízení je prací známé firmy R. A. Smékal.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Laurinky jezdily též jako hasicí vozy. Jejich nástavby opět zhotovovaly specializované firmy, ať už na nový dodaný polotovar z automobilky, nebo upravovaly již používané užitkové či větší osobní vozy. Zde je hasičský speciál na podvozku automobilu Laurin & Klement - Škoda 120.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na závěr ještě nesmíme zapomenout na motorový pluh Excelsior. První pluhy v Mladé Boleslavi vyrobili již před první světovou válkou, ale teprve po ní, kdy v prvních letech poválečného období byl zájem o automobily utlumen, tvořily stěžejní část výrobního programu firmy. Velké uplatnění našly ve Francii, kde kulturně rozorávaly zem, kterou předtím barbarsky rozorala válka, a tím ji opět dostávaly do použitelného stavu pro mírové účely.
Autor: Archiv společnosti ŠKODA AUTO